Sinds ik de Flickr group Outdoor recruitment ben gestart let ik nog meer op uitingen die ik tegen kom op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. En de laatste tijd valt het me erg op dat er in de randstad (Utrecht, Amsterdam) relatief weinig acties zijn. Nu is er één voor een jobboard, maar verder niet veel.
Echter, toen ik in Eindhoven was afgelopen week viel het me op dat er bakken AMC acties zichtbaar waren. Helaas vanuit de auto geen mogelijkheden om een foto te maken, maar gebouwen in het midden van de stad met advertenties voor nieuw personeel. En veel van de billboards gingen ook over personele werving.
Het lijkt wel of de regio component ‘in de regio’ belangrijker gevonden wordt dan in bijvoorbeeld Utrecht of Amsterdam. Rotterdam zagen we het, gezien de recente actie van de RET, de laatste tijd nog wel.
Ik vraag me af, zou dit komen omdat Utrecht en Amsterdam enkel landelijk denken? Omdat ze zichzelf zien als het centrum van Nederland waar iedereen toch wel zou moeten willen werken? Of is het zo dat de meeste adverteerders in Amsterdam en Utrecht willen zitten en het dus duurder (en daarmee minder rendabel) is om daar te adverteren?
Bas van de Haterd
says:@Martijn: ik denk dat het wel meevalt, en ieder zo zijn smaak blijkbaar (Rotterdam… yuck). Maar als je het heb over nieuwe media innovatie zie je in A’dam toch echt wel iets meer gebeuren dan in de rest van het land, hoe spijtig ik dat ook vind.
martijn betgem
says:Bas, fijn dat we het zo kunnen vinden op het eerste punt ;-).
Maar wat betreft Amsterdam. Volgens mij zit dat idee (daar moet je zijn!) bij velen gewoon tussen de oren en valt het reuze mee met die vernieuwingsdrift. Zelf jaren in A’dam e.o. gewoond, gewerkt en gezien dat een stad als R’dam, A’dam op vele niveau’s is overstegen, qua cultuur, kunst, beleid en wellicht ook op andere vlakken…?
Bas van de Haterd
says:Ik denk dat je wel gelijk hebt Martijn, hoewel ik niet weet of dat het ’trots’ gevoel is, of meer het regionale gevoel van opboksen tegen…
Het grappige is dat Eindhoven dus juist heel erg in Eindhoven zoekt (en veel minder in b.v. Breda, Tilburg, Den Bosch, Oss), terwijl A’dam dus bijna per definitie landelijk zoekt.
Natuurlijk heeft Amsterdam een soort natuurlijk aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Maar toch zie je dat Vodafone met z’n regionale insteek (na de verhuizing) redelijk veel succes heeft gehad.
En A’dam achterlopen met vernieuwing? Nee, dat niet niet. Sterker, je ‘moet’ daar zijn volgens velen om mee te kunnen. Alleen zijn hun vernieuwingen enkel nationaal / internationaal, en daarmee ook hun denkwijze.
martijn betgem
says:Bas, ik denk dat de regio die jij aanhaalt (Eindhoven) nog echt een regio is met trotse regionalen; mensen die van Eindhoven houden en dit ook graag uiten. Amsterdam is daar te kosmopolitisch voor: de echte Amsterdammer bestaat niet meer (ja, in Flevoland). Dus appelleren op het ‘wij’ gevoel lukt al niet meer.
Daarnaast heeft Amsterdam van nature, magie op de arbeidsmarkt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Alkmaar, waar men al veel minder graag gaat werken. Ik denk dat men daardoor verwent is en minder creatief. Bas, wat dacht je ervan?
Als laatste vind ik Amsterdam sowieso al jaren achterlopen als het om vernieuwing gaat.