De gebruiksvriendelijkheid van de meeste online recruitment sites laat het nodige te wensen over. Regelmatige lezers van RecruitmentMatters zullen deze conclusie ongetwijfeld meermalen hebben kunnen trekken.
Maar de consequenties van een gebrekkige gebruiksvriendelijkheid in online recruitment is te overzien. Naast gefrustreerde werkzoekers zijn vooral de aanbieders zelf er de dupe van. Want werkzoekers kunnen ook zomaar naar een andere aanbieder gaan.
Een ander voorbeeld
Hoe anders is de situatie bij banken en andere financiële instellingen. Laten we bijvoorbeeld eens online sparen bij de kop nemen. Waarbij ik als volledig fictief persona Wouter opvoer.
Een jonge, ambitieuze politicus. Met dito salaris. Waarvan hij graag een deel wil sparen. Want Wouter heeft plannen. En voor die spaarcentjes opent hij bij een degelijke, Nederlands banken een online spaarrekening. Want Wouter is modern.
Wouter werkt, en klimt, en werkt, en verdient meer, en werkt, en spaart zo al gauw een lekker spaarcentje bij elkaar. De degelijke Nederlandse bank is blij met Wouter.
Veel geld? Een risico!
Op een gegeven moment gaat Wouter met zijn spaarcentjes door de magische grens van EUR 20.0000. En … er gebeurt niets!
Dat is niet zo netjes van die degelijke Nederlandse bank! Want waarom krijgt Wouter niet de volgende waarschuwing:
Beste Wouter,
Gefeliciteerd! Je hebt meer dan EUR 20.000 gespaard. Maar we willen je meteen waarschuwen. Want De Nederlandsche Bank betaald jou 100% uit van die EUR 20.000 in het onwaarschijnlijke geval dat wij failliet zouden gaan. Maar slechts 90% over het meerdere wat je bij ons spaart.
We raden je daarom aan het meerdere op een andere spaarrekening te plaatsen.
Op deze site vind je een vergelijking van spaarrekeningen; verder kan je bij Bank A, Bank B, Bank C versneld een spaarrekening openen als je op de betreffende link klikt
Dat zou een goede gebruikservaring zijn! En een fatsoenlijke. Tenslotte krijg je in een vliegtuig ook instructies voor het onwaarschijnlijke geval dat er iets mis zou gaan!
Nog meer geld? Nog meer risico!
Wouter slaat de instructie van de bank in de wind. En wordt minister. Het sparen gaat ineens veel sneller! Al gauw raast Wouter over de EUR 38.000 grens. En wederom gebeurt er …niets!
En dat is wel buitengewoon grof van die degelijke Nederlandse bank. Want er zou een spoedbericht met knipperende koeienletters moeten worden verzonden:
Beste Wouter,
Je bent een trouwe en waardevolle spaarder bij onze bank. Maar de grootte van het spaarbedrag betekent dat je veel geld zou kunnen verliezen in het het onwaarschijnlijke geval dat wij failliet zouden gaan. <Rekenmodel ingevoegd>
We raden je daarom dringend aan je geld te spreiden over meerdere spaarrekeningen.
Op deze site vind je een vergelijking van spaarrekeningen; verder kan je bij Bank A, Bank B, Bank C versneld een spaarrekening openen als je op de betreffende link klikt
Dat is nog eens een topservice! Bravo!! Alleen… er is geen bank die ook maar een seconde overweegt om zoiets te doen. Terwijl ze bewust de klant blootstellen aan een enorm risico. Wat een vreemde wereld…
Mijmeringen tot slot
Toch wel een grappig idee. Banken die roekeloos omgaan met de spaarcenten van hun klanten kunnen failliet gaan. Hoewel … op dit moment niet eens! Maar diezelfde banken hebben niet het fatsoen om hun klanten tijdig te waarschuwen indien die klanten zichzelf blootstellen aan een risico…
Zou een staatsbank wel die verplichting hebben? Of kan die niet failliet gaan omdat de staat dan automatisch de belasting zou verhogen? Waardoor we sigaren uit eigen doos opsteken?