De hamvraag van iedere site: wat was de bron van mijn aandacht? Ieder bedrijf wil weten waar de traffic vandaan komt, want dan wordt duidelijker welke investeringen de meeste traffic opleveren. En zo kan er efficiënter worden gewerkt. Logisch! Toch komt er meer bij kijken dan veel bedrijven zich realiseren. Want wat gebeurt er als deze vraag wordt opgenomen in, laten we zeggen een vacature?
Voorspellingen
Mijn voorspelling is dat er heel veel mensen het Algemeen Dagblad lezen. Of AD.nl. Komt dat door mijn bodemloze vertrouwen in het Algemeen Dagblad? Schrijf ik het daarom met hoofdletters? Nee, helaas. Dat komt om de simpele reden dat “AD” met een A begint. En dat de A doorgaans de bovenste optie is in het dropdown menu op uw website waar de werkzoeker aan kan geven waar hij deze vacature heeft gevonden. En dat deze optie, dus, het minste tijd kost.
Want wat denkt een werkzoeker over het algemeen? En zeker bij het zien van de vee websites met 10+ of 20+ velden? Juist: ‘moet ik dat allemaal invullen?’. En ja dat moet, een apart vakje voor het huisnummer, een apart, verplicht, vakje voor een thuisnummer én een mobiel nummer. En dat is allemaal nog een beetje functioneel, daar lieg je niet. Maar oh, waar vond ik deze vacature? Dat weet ik niet meer! Ik klik wel gewoon de eerste optie aan.
Ik vraag me af of de gelukkige alfabetische plaatsing van het AD in voornoemde lijsten hen veel extra commercie heeft opgeleverd. Het is ze van harte gegund.
Oplossing: de inrichting van uw vraag!
Een mogelijke oplossing voor voornoemd probleem ligt voorhanden. Een drop down menu zorgt ervoor dat de werkzoeker moet lezen, hij moet de bron van de vacature zoeken. Dat kost tijd, daarom ziet hij er vanaf.
Dus, wanneer u toch een vraag wilt opnemen waar de werkzoeker u vond, maak dan een lijst, met vakjes die aangevinkt kunnen worden. Zorg dat die lijst up-to-date is, zo klein mogelijk. Als u authentieke resultaten wilt dan moet de kans dat de werkzoeker zomaar iets aanklinkt minimaal zijn en dat bereikt u het beste door alleen de écht relevante opties op te nemen.
Mensen vinden vacatures op uw website
Als ik mijn ervaring bij Digitaal-Werven mag geloven, hebben bedrijven weinig vertrouwen in hun website. Vaak als ik het geroemde drop-down menu bestudeer ontbreekt tot mijn verbazing de mogelijkheid dat een werkzoeker de vacature heeft gevonden op de corporate website. Het bedrijf acht het waarschijnlijker dat de vacature is gevonden via monsterboard, ad.nl of een ander onderdeel van haar arbeidsmarktcommunicatiecampagne.
En ja, dat woord wilde ik al een hele tijd weer gebruiken.
Hint: Google!
Last but not least! Heel veel mensen gebruiken Google (90% van Nederland, heb ik mij laten vertellen). En heel veel mensen gebruiken Google om vacatures te vinden. Google mag niet ontbreken als optionele bron van vacatures.
Dan kunt u meteen achterhalen of het tijd wordt om uw website te optimaliseren voor Search Engines (SEO).
Kaan Anit
says:@Bas,
BTW, je hoeft jezelf niet te promoten hoor. Er zijn ook goede nederlandse diensverleners waar je zaken kunt meten: Knollenstein, OTYS en eWerven om er maar een paar te noemen.
K
Kaan Anit
says:@Bas,
Goed om te horen dat de specialist van recruitmentland weer van zich laat horen 😉
Print heeft lange tijd een hoop betekend voor de arbeidsmarkt en betekent nu nog steeds veel, echter er zijn andere kanalen bijgekomen.
Internet is een geweldig middel voor veel, dus ook voor de arbeidsmarkt. En jobboards maken een geweldig deel uit van dit internet, al ruim 10 jaar. En zeer succesvol.
Veel mensen hebben hier een baan door gevonden, veel mensen zullen dit blijven doen. Veel werkgevers hebben hun mensen hierdoor gevonden, en ja, veel zullen dit blijven doen.
Ook ik ben een voorstander van digitaal werven, wel met het menselijk element er nog in natuurlijk. Gewoon, face to face op kantoor of in de kroeg.
Dat is ook wat recruitment zo leuk maakt, niet de gehele dag achter een scherm zitten, of zit ik er dan naast=
Ach ja, wie ben ik? Daarom laat ik graag de zaken over aan deskundigen zoals jij Bas.
Een goede morgen.
Bas van de Haterd
says:@Gijs: dat is een scenario, niet hét scenario 🙂
Maar dat alles gelinkt is, daar heb je helemaal gelijk in. Echter is mijn ervaring dat een advertentie op jobboards bijna altijd direct resultaat oplevert en zelden latent resultaat. Arbeidsmarktcampagnes wel veel meer. Je moet die rol bij de jobboards ook niet overdrijven, die is niet heel groot.
gijs bos
says:Laten we eens een veel voorkomend scenario bekijken. Ik hoor graag wat de ROI van de verschillende kanalen is: : een kandidaat komt via Google op een Carrieresite, ziet daar een leuke vacature (mede dankzij de grappige offline campagne van het bedrijf nam de kans dat hij/zij daarop klikte met 7.43% toe) waarna deze kandidaat klikte naar de werkenbijABC.nl van de werkgever. Orienteerde zich een beetje verder op de werkgever, Ziet niet iets van zijn gading, maar solliciteert een maandje later via e-mail op een vacature bij een andere afdeling bij hetzelfde bedrijf.
En niet flauw doen, dit is het scenario, het gaat er niet om hoe het zou moeten zijn.
Chris Stapper
says:@Bas
Eens, als je de vraag kan voorkomen is het beter. Maar veel bedrijven hebben print in hun marketingmix en ik kan me voorstellen dat ze ook daar de ROI van willen weten.
De volgende stap is inderdaad: waar zitten de echte kandidaten?
Ik heb ooit geëxperimenteerd met MSN reporter als traffic generator voor Expand. Resultaat: heel veel mensen die heel kort bleven. Want onze doelgroep zit daar helemaal niet.
Zeer mooi systeem trouwens: precies weten waar je kandidaat vandaan komt en dat over langere periode bij kunnen houden. Daar zul je in de toekomst veel aan hebben lijkt me.
Bas van de Haterd
says:@Chris: er zijn natuurlijk nog makkelijkere methoden. Namelijk door het eenvoudigweg niet te vragen, maar te meten!
Dat kan met webanalytics, maar bij Broadbean (ja, even prediken voor eigen parochie) hebben wij dus een systeem waar gewoon eenvoudig in staat welke sollicitant vanuit welke bron komt. Dan heb je het voor de jobboards in ieder geval ondervangen. En ideale eraan: je kan die ’tag’ meenemen je systeem in als je een ATS hebt en dat gekoppeld hebt. Daardoor weet je niet enkel waar de sollicitant vandaan komt, maar ook waar de uiteindelijke hire vandaan komt.
Zo hadden we intern laatst een functie die op twee boards uit stond. De één had veel meer reacties (20 om 2 geloof ik). Maar die 2 waren wel beide op gesprek uitgenodigd. 2 van de 3 gesprekken kwamen van het board dat in aantallen slecht zat.