Maurits van Eeghen (Traffic4U) spreekt

Hoe zorg je ervoor dat je vacatures worden gevonden in Google? Google verwerkt in Nederland 8 miljoen vacaturegerelateerde zoekopdracht per maand. Zaak is dus om je sollicitatie hoog in de Google Rank te laten eindigen. Mensen zoeken niet op ‘vacature’. Ze zoeken naar een specifieke baan en een stad. Of op ‘partime’, ‘fulltime’. Als je op die zoekfuncties boven komt drijven… doe je het goed.

SEO
Als je je website verbetert kun je gratis bezoek binnenhalen. Het kost dus echt allemaal niet zoveel, zoals Bas al zei.

Vroeger, toen AltaVista nog leefde, kreeg je pas na vijf, tien minuten antwoord op de gestelde vraag. Google zoekt de meest relevante suggesties in haar database, die is opgebouwd door spinnetjes en opgeslagen in giga serverparken. Hoe snel heb je je antwoord bij Google? Juist.

Flash is dead
Google houdt vooral heel veel van html-codes. Is meteen verklaard waarom veel Flash-sites zo laag scoren in de natuurlijke zoekresultaten. Maar mensen willen toch flashy dingen op een site? Dat kan ook allemaal, maar zorg dat die spider je site kan indexeren.

Goed, je hebt een website, Google kan je pagina’s vinden. Maar kan die de tekst ook lezen? Houd in je tekstgebruik rekening met wat je wilt verkopen. Gebruik slimme titels van je pagina’s. Ga slim om met je koppen, url’s. Laat verder de keywords in de body van de tekst ook nog een keer of wat terugkomen. Maar niet te veel. Want dat is gewoon irritant.

PageRank (naar Larry Page)
Hoe kan die site die autoriteit heeft, ook echt bovenaan staan? Wel, een website die heel veel verwijzingen krijgt van andere websites, zal wel belangrijk zijn. Hierbij gaat het ook om de kwaliteit van de link. En van de pagina die naar je site linkt.

Adverteren
Nog steeds klikken mensen met name op de bovenste resultaten. Juist, de gesponsorde koppelingen. Het interesseert men ook niet dat het gesponsorde links zijn. Kom dus bij de AdWords terecht!
Maurits komt met de volgende formule:
kosten per klik * (aantal kliks * relevantie) = positie
Schrik niet. Ik snap ‘m ook niet helemaal.

Hoe zorg je dan voor relevatie? Kijk je lijst van keywords eens na. Adverteren op Google is niet heel duur (zeker niet in verhouding tot oude media). En voor het resultaat ben je zelf verantwoordelijk. Voor een geslaagde campagne gebruik je duizenden keywords.

Concluderend: de titel van je pagina is het allerbelangrijkste. Mocht je maar één ding kunnen veranderen, verander dan die titel. Titels als ‘welkom bij’ zijn niet relevant. Er is ook geen winnaar in de strijd SEO en Search Advertising, ze zijn complementair.

Geef een reactie

10 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Leon: nee, dat was denk ik meer als voorbeeld bedoeld. Het kwam er op neer dat hij stelde dat ze vaak pas na de 3e of 4e verfijning gingen klikken. Interview met Luke (weet eigenlijk niet meer of dit terug komt) staat hier nog op de site.

  • Maurits van Eeghen
    says:

    @All: sorry dat ik nu pas begin te reageren.

    @Floor: dank voor het leuke stuk dat je hebt geschreven over mijn presentatie.
    @Michel (met de mooie naam): Mijn verhaal wass er ook zeker niet op gericht om te zeggen dat er op het woord vacature niet gezocht wordt. Integendeel. De kans dat op dit woord echter een relevante positie behaald is klein. Met adverteren zie je dat dit woord weliswaar veel bezoek trekt, maar weinig conversies. Het is dus beter om te kijken naar mogelijkheden die haalbaar en effectief zijn. Zie ook mijn reactie aan Leon, iets verderop

    @Michel Rijnders (ook prima naam toch :)): Een van de dingen die ik ook heb aangegeven tijdens mijn presentatie is dat SEO niet het enige is waarmee je succesvol kan zijn. Sterker nog: als SEO het enige is waar je op let dan zal je ook de strijd verliezen. Ik heb de site van TamTam gezien en neem mijn petje af met een diepe buiging.

    @Leon: Vacature+titel+plaats is idd een prima combinatie. Maar titel+plaats+soort dienstverband (pt/ft) ook. Tenslotte is plaats ook nog te vervangen voor regio, provincie en streek zo je wilt. Let wel: kwantiteit van je bezoek zal dalen maar kwaliteit neemt toe. Daarom is het belangrijk om niet op 1 paard te gokken en gericht te testen wat voor jou het beste werkt. En meet dus goed door wat een klik opbrengt t/m de hire of plaatsing. Je kan hiervoor b.v. Google Analytics gebruiken (is gratis). Een specialist kan je dan zelfs helpen om een koppeling te maken met je CRM.

  • Leon Willemsens
    says:

    @Bas

    Interessant, was het ook echt in die volgorde? “Vacature – functietitel – plaats”? Wij spelen er nu wat mee en zien duidelijke verschillen optreden in de volgorde. Heeft hij daar nog iets over gezegd?

  • Bas van de Haterd
    says:

    SEO zit inderdaad niet in digitaal-werven omdat het geen invloed heeft op de digitale sollicitatie-ervaring. Wel op de vindbaarheid van de site, maar niet op de ervaring als je op die site bent. Vandaar dat het er niet in zat. Omdat wij het wel belangrijk vinden, hadden we Maurits gevraagd er iets over te vertellen.

    Verder sprak ik laatst met Luke McKend van Google UK (industry head recruitment aldaar). Hij vertelde me dat mensen vaak begonnen met een term en dan steeds nauwkeuriger werden. Dat men eerst zoekt op vacature, dan b.v. vacature medewerkers sociale dienst en dan vacature medewerker sociale dienst Leeds.

    En pas bij die laatste klikte de meesten.

  • Michel Rijnders
    says:

    @Michel (met de prachtige naam): hij verwoordde het in mij  beleving ook wat minder kort door de bocht. Ik hoop dat in ieder geval.

    SEO is niet in het digitaal werven onderzoek meegenomen en het SEO gebrek op de website van de winnaar was mij als SEO-freak inderdaad al opgevallen. Dat zijn niet alleen de titles die verbeterd kunnen worden 😉

  • Michel
    says:

    @ MIchel (mooie naam trouwens): dan had hij dat wel iets beter mogen verwoorden 😉

    Trouwens.. het allerbelangrijkste zijn titels volgens Maurits. Al gezien hoe het met de titels zit van dit jaar’s winnaar van Digitaal Werven?

  • Michel Rijnders
    says:

    @Michel: Maurits probeerde ook niet te zeggen dat je niet moet optimaliseren op het trefwoord vacature, maar dat het weinig zin heeft je alleen op ‘vacature’ te richten omdat werkzoekenden zoeken naar “vacature + functietitel + plaatsnaam”.