Wat zijn in Nederland voorbeelden van goede recruimentsites? Welk onderdeel scoort bij welk bedrijf hoog? Van welke organisaties kunnen we dus nog wat leren? “Ik hoor het recruiters vaak genoeg zeggen: maar mensen willen toch gewoon kunnen solliciteren?” Nee, zegt Bas. Niet alle kandidaten zijn hetzelfde. We onderscheiden de zoekers, twijfelaars en weters. Alleen de weter wil alleen maar solliciteren.
2 seconden
Je hebt 2 seconden voor de bezoeker beslist om op het rode kruisje te klikken. Wat kun je in 2 seconden duidelijk maken? Weinig, als je geen design toepast. Maak je jobsite dus visueel aantrekkelijk. Maak het navigeerbaar. En doe aan duidelijke functietitels. Zet op je corporate site dus heel erg duidelijk ‘bij ons werken’. Zet je arbeidsvoorwaarden online. Dat blijkt overigens een trend, steeds meer bedrijven publiceren cijfers en arbeidsvoorwaarden online.
Vooral het Rijk is hier avant-garde in. Informatie over de potentiële loopbaanontwikkeling is nog schaars. Heel schaars.
Het loont om een corporate blog in te richten. Achter de meeste blogs zitten bedrijven. Dat vinden de lezertjes ook helemaal niet erg. Specialisten trekken nu eenmaal aan. Bloggende specialisten zijn daarom een meerwaarde voor je bedrijf.
Persoonlijke toppers
Maak je site persoonlijk. Bijvoorbeeld door de recruiter bij de naam te noemen, compleet met e-mailadres en eventueel 06 nummer. Tennet is een topper op personalisatiegebied met een fotoverslag van een aantal werknemers. Video is een prachtige tool omdat het emotie kan overbrengen. Maar video is irritant als het filmpje in kwestie te lang is. Reed bussiness is een lichtend voorbeeld van hoe je video in kunt zetten.
TamTam combineert video en interactie en is daarmee de enige in haar soort. InterAcces is de Amazon onder de recruitmentsites. Zij bieden mogelijke alternatieven. ‘Je hebt hierop gesolliciteerd, maar misschien is dit ook iets voor jou.’
Op Bol.com kun je meteen een vraag stellen over ‘werken bij bol.com’. Bij Sogyo kun je chatten met een manager en de algemeen directeur.
Meteen solliciteren
Bas stelt de vraag: “hoeveel vragen moet de kandidaat beantwoorden om uberhaupt kunnen solliciteren?” Weinig weten het. De algemene tendens is 6. Uit onderzoek blijkt echter dat een kwart van alle hogeropgeleiden halverwege een online sollicitatie afhaken als de vragenlijst te lang is.