Recruitment is eigenlijk voor het grootste deel het management van je contactmomenten met de kandidaten. Die zijn op de website, in de auto-reply en de echte e-mail. Hoe kan je dat proces optimaliseren? Of, in Marc’s woorden: waar hangt nog laaghangend fruit dat makkelijk te plukken is?
Dit verhaal is een samenvatting van eerdere blogs van Marc. Dus ga lekker even zoeken hier op RM. Zeker voor de sensatiezoekers onder jullie, want Marc mag van Bas niets negatiefs zeggen. Maar, na het lezen van deze post uiteraard.
Wat is de kwaliteit van de e-mail repons op een online sollicitatie vanuit het perspectief van de ontvanger? De 76 grootste Nederlandse bedrijven zijn vereerd met een bezoekje van Chris Stapper. 38 daarvan zijn onderzocht. De rest van de bedrijven had geen vacatures, geen vacaturesite of er was alleen sollicitatie per e-mail mogelijk. Op basis van 14 vragen zijn de reacties onderzocht. Het gemiddelde was -1 punt(en) (14 punten was een voldoende). slechts 1 bedrijf had een voldoende.
Geeft de titel van de e-mail naar aanleiding van je sollicitatie voldoende informatie?
‘Ontvangstbevestiging’ … wat betekent dat? Nog erger? Een nummer/code in de titel. Lekker persoonlijk. Engelse termen doen het ook niet goed. 69% van de mensen besluit op basis van de titel een e-mail als spam te beoordelen.
Een e-mailadres als noreply@naambedrijf.nl is waanzinnig onbeschoft. Verder in dat rijtje: info@naambedrijf.nl en initialenrecruiter@afkortingnaambedrijf.nl. De beste vorm is de naam van de recruiter (die je al kent, hopen we) met de complete naam van het bedrijf achter de @.
Vragen die je verder helpen:
Is de e-mail goed opgebouwd? Is er een aanhef, een bedankje voor het sollicitatie? Is er een paragraaf met vervolgstappen aanwezig? Een goede afsluiting? Relevante info voor de ontvanger? Is er iets waar de lezer iets mee kan? Misschien iets over de arbeidsvoorwaarden? Is er een bedrijfsblog? Staat er contactinformatie in de e-mail? Met naam en toenaam? En met moderne media voor de nieuwe generatie werkgevers? Woorden als binnenkort, zo spoedig nodig, op korte termijn zijn een no-go.
Verder liever vermijden:
– geen e-mail.
– e-mail zonder reactiemogelijkheid.
– e-mail met een gigantische disclaimer (vaak in een andere taal).
– een e-mail als een zoekplaatje.
– aannemen dat iets technisch niet kan.
– denken dat het allemaal wel mee zal vallen.
Verplaats je in de positie van de ontvanger. Wees persoonlijk. Gebruik een duidelijke titel, correcte aanhef en een logische structuur. Marc laat een voorbeeld van de perfecte e-mail. Hij zal deze ook op RM plaatsen.
Laatste overpeinzingen
Een e-mail is ook employer branding. Een werkzoeker is ook een consument. Heb je al eens bij het eigen bedrijf gesolliciteerd? Het is aardig om dat eens te doen.