De problemen in de financiële en de echte economie raken natuurlijk ook de traditionele media. Een droevig voorbeeld daarvan is de Chicago Tribune die zeer weinig hoop op overleving heeft.
De achterliggende redenen? Het opdrogen van inkomsten uit classifieds (rubrieksadvertenties), een te grote schuldenlast en de recessie. Een aangekondigde dood dus.
In principe was Chicago Tribune al eind 3e kwartaal failliet, maar dankzij de nodige accountantstrucs wist ze dat nog te vermijden.
Chicago Tribune is niet de enige krant in de US die zeer grote problemen heeft. Zo is ook de Minneapolis Star Tribune dichtbij een faillisement.
Met een zich verdiepende recessie drogen de inkomsten uit rubrieksadvertenties alleen nog maar verder op. Tenslotte werven werkgevers even geen werknemers meer, worden auto’s niet meer ge- en verkocht en ligt ook de huizenmarkt op haar gat.
Aangezien de newsrooms al op een bodembezetting zitten, is het nauwelijks nog mogelijk meer journalisten te ontslaan. En de kosten voor het produceren en distribueren van een papieren krant zijn aanzienlijk en niet verder te optimaliseren.
Een voortdurende recessie voorspelt dus buitengewoon weinig goeds voor het papieren dagblad. Dit is een “do or die” moment voor heel wat dagbladredacties. Maar het “do” is een stuk minder duidelijk dan het “die” gedeelte…
Marc Drees
says:En net nog een korte posting van Diggings over exact dezelfde twee kranten; Chicago en Minneapolis.
Marc Drees
says:Een zeer pijnlijk nieuwsitem:
The New York Times Company plans to borrow up to $225 million against its mid-Manhattan headquarters building, to ease a potential cash flow squeeze as the company grapples with tighter credit and shrinking profits.
Als een zo fameuze krant zich ongemakkelijk begint te voelen, is het echt heel serieus geworden voor de printwereld
Hervé
says:Heeft de “dood” van print misschien niet te maken met het starre innovatie beleid van dergelijk media te maken? Nu ben ik pas 24 maar in de 24 jaar van mijn leven heb ik weinig innovatie gezien op het gebied van kranten. Behalve het tabloid-formaat, en dat vind ik persoonlijk alleen een goede innovatie voor de gratis (reis)kranten. Om eerlijk te zijn vind ik het van Wegener een flater omdat de krant nu nog minder inhoud heeft (kan aan het Brabants Dagblad liggen hoor).
Ik krijg steeds meer het gevoel dat de huidige kranten de boot hebben gemist en de enige manier voor hun om nog op de boot te komen is er als een wilde achteraan te zwemmen! Maar dat doen ze ook niet. Dus Marc jouw constatering dat ze zich voorbereiden op de “dood” is naar mijn idee juist!