Zoominfo en XING, een partnership zonder waarde?

Medio 2007 gingen XING en Zoominfo een samenwerking aan. Bedoeld om frontaal de aanval aan te gaan met de dreging genaamd: Linkedin. Op dat moment zagen de bezoekcijfers van de drie sites er zo uit:

Compete: Cijfers Feb. 2007 - Feb. 2008 voor Linkedin, Zoominfo en XING

Nu, zo’n anderhalf jaar later en met een nieuwe CEO bij Linkedin, Zoominfo en Xing (en de komst van Goldberg…) is het aardig om eens te kijken hoe het nu gaat:

Compete: Cijfers Nov. 2007 - Nov. 2008 voor Linkedin, Zoominfo en XINGHmm… je vraagt je af waarom Linkedin van CEO is gewisseld. Bij de andere twee partijen is de reden in ieder geval wel duidelijk. Want van die frontale aanval op Linkedin is niets terecht gekomen. Integendeel, Linkedin is verder uitgelopen sinds de deal werd aangekondigd.

En hoewel XING in die periode is gegroeid valt de absolute omvang daarvan in het niet bij Linkedin. Zoominfo is op hetzelfde niveau gebleven.

De vraag is natuurlijk of XING iets is opgeschoten met deze deal. Het lijkt er niet op. En ik had dat ook niet verwacht getuige mijn opmerking bij de aankondiging van de deal (juni 2007):

De voordelen van de samenwerking snap ik ook niet helemaal, anders dan dat Zoominfo een revenue share krijgt voor elke Zoominfor gebruiker die zich bij Xing aanmeldt. Ik zie alleen de voordelen voor Xing (leden) niet. Wat moeten die met Zoominfo, als ze er al geen gebruik van maakten.

De deal met Zoominfo lijkt op een falikante mislukking uit te draaien. Het is de vraag of de deal met Socialmedian/Goldberg een beter lot beschoren is…

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Het ‘voordeel’  voor XING is dat ze met Jason Goldberg in ieder geval een herrieschopper in huis hebben gehaald. En dat betekent publiciteit; zowel gewenst als ongewenst. En publiciteit betekent traffic.

    Zoominfo is een evolutionair experiment dat zonder menselijke inspanning nooit de noodzakelijke kwaliteit gaat krijgen die door met name recruiters (de primaire doelgroep van Zoominfo) wordt verlangd. En zo’n evolutionair experiment zonder noodzakelijke kwaliteit is meestal gedoemd uit te sterven.

    En de grootste ellende is dat Zoominfo vooral US georienteerd is terwijl XING daar niets in de melk te brokkelen heeft. Dat is in de afgelopen anderhalf jaar niet veranderd en zal in de komende anderhalf jaar waarschijnlijk ook niet veranderen.

    En daarom koopt XING nu de volgende Amerikaanse partij (SocialMedian). Volstrekt logisch…

  • Chris Stapper
    says:

    Toen ik over de samenwerking van Xing en ZoomInfo las had ik de hoop dat dit Xing zou helpen om in te lopen op LinkedIn. Voornamelijk omdat ik Xing meer community-feel vond hebben. En het als sociaal/zakelijk netwerk gewoon beter vond.
    Maar na een jaar weinig verandering hoeft het niet meer zo. XING is nog steeds prettiger, vooral door de fora, maar omdat deze niet gebruikt worden, is de toegevoegde waarde niet zo groot.

    Als ik iemand moet zoeken (recruiten) gebruik ik evengoed nog steeds liever Xing. Qua functionaliteit. Maar LinkedIn heeft gewoon meer mensen. En als Xing zich niet specialiseert in iets blijft de toegevoegde waarde laag. Jammer.