Dankzij een bizarre posting op Marketingfacts werd ik gewezen op een artikel in de Volkskrant: Je hele priveleven op internet. Een nogal indringend verhaal over de omvang van de verzameling van persoonsgegevens door het bedrijf Advance Interactive Media.
Allereerst is het verbijsterend wat mensen blijkbaar bereid zijn aan gegevens achter te laten in ruil voor een of andere lullige incentive. Ten tweede blijft het verbazingwekkend dat praktijken zoals van Advance worden getolereerd.
Want de hoeveelheid persoonsgebonden informatie die wordt verzameld is niet alleen zeer omvangrijk, maar ook nog eens buitengewoon intiem. En je vraagt je toch af of de personen die dit allemaal achterlaten zich in voldoende mate realiseren wat er met deze informatie kan gebeuren.
Ik heb eens even de proef op de som genomen. Door bij de site Je Echte Leeftijd me in te gaan schrijven. En dit is een onderdeel van de registratie pagina:
Oftewel, ik kan niet akkoord gaan met de algemene voorwaarden zonder ook akkoord te gaan met het ontvangen van informatie van Advance en ‘geselecteerde’ partners. Dit is pure koppelverkoop.
Overigens staat in de algemene voorwaarden, onder het kopje Privacy, het volgende:
indien overeengekomen, het verstrekken van de gegevens aan zorgvuldig geselecteerde partners van Advance met als doel om de persoonsgegevens te gebruiken om per post, telefoon, sms, e-mail en/of andere media informatie, activiteiten, nieuws, aanbiedingen van deze partners te versturen;
Indien overeengekomen? Er is helemaal geen keuzevrijheid. Wat een volksverlakkerij! Hiermee heeft Avance zichzelf op volstrekt ontoelaatbare wijze van prettige extra inkomsten verzekerd.
Maar het wordt nog erger; want je gaat als gebruiker ook nog met iets anders ‘akkoord’:
het creëren van bezoekersprofielen, onder meer door het koppelen van (i) door Bezoekers op de Website ingevoerde persoonsgegevens en (ii) overige door Advance gegenereerde gegevens aan (persoons)gegevens die Advance via haar andere websites heeft verkregen;
Goedemorgen! Zonder het te weten wordt er een heel online profiel van je opgesteld.
Advance Interactive Media suggereert in haar algemene voorwaarden een keuzevrijheid die de gebruiker niet heeft. En dat is volgens mij juridisch laakbaar. Hoewel de directeur van Advance in de Volkskrant hier geen blijk van geeft:
Directeur Frans de Vries van Advance is verbaasd over al die vragen over privacy en persoonsbescherming. Zijn bedrijf valt niemand lastig en maakt op geen enkele manier misbruik, benadrukt hij.
Zou de man echt zo naïef zijn? Of is hier sprake van vermoorde onschuld? Of zou hij ook al weten dat het CBP, dat de klachten gaat onderzoeken, een papieren tijger is. En hij zich nergens zorgen over hoeft te maken terwijl hij de privacy van consumenten met voeten treedt. We zullen het zien…
Ik heb overigens mijn inschrijving bij Advance niet afgemaakt.