Meten is weten

Daar waar verschillende recruitment evenementen nauwelijks nog bezoekers trekken of zelfs geannuleerd worden, was het op 18 maart bij ‘Meten = Weten’ georganiseerd door RecruitersUnited volle bak. Een bewijs dat accountability steeds belangrijker wordt en het vakgebied inhoudelijk groeiende is. Echter er is nog een lange weg te gaan. Waar marketeers, gewapend met facts & figures, een deel van hun budgetten veilig weten te stellen in deze tijd, delven recruiters en AMC-specialisten het onderspit. Het gebrek aan cijfers is daar een van de oorzaken van.
Uit het onderzoek naar ken- en stuurgetallen op gebied van recruitmentsites en e-recruitmentsystemen, heb ik op 12 maart een eerste resultaat gepresenteerd. Het betrof de uitkomst op de vraag: “Waar liggen in 2009 uw grootste aandachtspunten met betrekking tot uw recruitmentsite?”

recruitmentsites-2009
Bron: ken- en stuurgetallen recruitmentsites en e-recruitmentsystemen

Al zijn de cijfers nog niet definitief en de resultaten indicatief (N=35), op een gedeelde eerste plaats staat het beter meten van de resultaten. Het is dus echt een hot toppic anno 2009 evenals de vindbaarheid via search engines. Een belangrijk punt voor veel e-recruitmentsystemen die vacatures nog steeds on-indexeerbaar maken. In de figuur staan nog een aantal opvallende zaken in mijn ogen:
1)    Vindbaarheid van de site is belangrijker van de vindbaarheid van de vacature. Hierin blijkt de employer brand gedachte toch sterker te zijn dan de jobmarketing gedachte. De praktijk daarentegen leert dat jobmarketing veel effectiever is in het vervullen van vacatures dan employer branding.
2)    Veel werkgevers geven nauwelijks invulling aan de omschrijving van werksfeer op hun site (28% in de nationale monitor voor beste recruitmentsite 2009). Daarentegen is werksfeer de (op een na) belangrijkste pullfactor om voor een werkgever te kiezen. Toch zet 23 procent van de ondervraagden het maar bij de belangrijkste topics van 2009. Een randvoorwaarde die toch minimaal ingevuld moet zijn. Je kunt dadelijk wel vindbaar zijn en alles meten, maar als je je doelgroep niet in beweging brengt dan kom je nog nergens.
3)    Ook valt me op dat de recruitmentsite nog steeds gezien wordt als een los wervingsmiddel. Niet als het centrum van de wervingsstrategie. Verschillende cijfers onderstrepen dit, zoals het zorgen dat de recruitmentsite een integraler onderdeel van de wervingsstrategie wordt en de integratie van de ATS in de site. Met name dat laatste punt is essentieel als je beter wilt meten en beter vindbaar wilt zijn.

Er zijn dus nog veel uitdagingen te tackelen in 2009 als het gaat om de recruitmentsite. Misschien is de belangrijkste wel om de rol van de recruitmentsite eerst weer eens te herdefiniëren. Als die basis in orde is, dan vallen de andere prioriteiten als puzzelstukjes in elkaar. De definitieve cijfers komen nog, dus misschien was ik wel te voorbarig……

Tot 5 april is het mogelijk om gratis mee te doen aan een onderzoek naar ken- en stuurgetallen op gebied van recruitmentsites en e-recruitmentsystemen (stuur me een mailtje dan krijg je de vragenlijst). De uitkomsten van dit onderzoek zullen uitgebreid beschreven worden op recruitmentmatters en het onderzoek heeft geen winstoogmerk.

Dit gastblog is geschreven door Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group. Onderzoeks- en advuesbureau op gebied van (internationale) arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Als ik zie waar met betrekking tot de wervingssite aandacht aan wordt besteed, krijg ik het erg benauwd. De reden? Ik zie vooral features: mooier vormgeven (wel eens naar Craiglist gekeken?), toevoegen van interactiviteit, conversie naar solliciteren verbeteren, etc.
    Hoewel dit hopelijk afgeleiden zijn van de centrale vraag (wie komt er naar de wervingssite en met welk doel) heb ik toch het angstige vermoeden dat vooral vanuit het bedrijf en dus niet vanuit de werkzoeker wordt gedacht. Of misschien is dit slechts het geval bij diegenen die antwoord hebben gegeven…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Leuk dat je punt 2 erbij zet dat het weergeven van de sfeer zo belangrijk is. Maar heb je ook echte cijfers die dat bewijzen? Ik bedoel dan niet het ‘men zegt dat het belangrijk is’. Ik bedoel dat je uit de analytics haalt dat het daadwerkelijk veel bekeken wordt?

    Natuurlijk moet je het er eigenlijk bij hebben, want een site hoort compleet te zijn. Maar de cijfers die ik doorgaans zie is het aantal views op sfeer zeer marginaal bij de bedrijven die het wel hebben. Ik ben benieuwd of je dat punt ook kan onderbouwen met daadwerkelijke gedragscijfers.