Een angstaanjagend staatje, voor kranten wel te verstaan. Want dit staatje geeft de uitgaven aan recruitment advertenties in kranten weer:
De rode lijn is hierin natuurlijk het meest angstaanjagend. Begin 2006 is de krimp begonnen. En vanaf dat moment is die krimp alleen maar versneld.
In het laatste kwartaal van 2005 werd er nog voor $ 1,5 miljard aan recruitment advertenties in kranten uitgegeven. Drie jaar later staat de teller stil op $ 450 miljoen…
Natuurlijk heeft de recessie hier fors in mee geholpen. Maar bedenk dat in het 1e en 2e kwartaal van 2008 al niet meer dan $ 600 miljoen werd uitgegeven.
Alex den Haan
says:@ RJ Ik ben bang dat dit niet het geval is…. Als we onder “printed media” gemakshalve ook de vele jaar/carriereboeken & oriëntatiegidsen schuiven in ieder geval. Het zijn nog steeds de grote “corporates” die hier hun bedrijfsprofiel plaatsen. Volgens mij uit gewoonte , met een uitzondering hier of daar, en niet als onderdeel van een echte strategie.
Het betreft amper vacatures, af en toe een traineeship/management development traject, dus een meting naar het effect zal ook wel lastig zijn (maar daar zijn de rankings over “populaire werkgevers” onder studenten dan weer handig voor.) Of zouden ze een deugdelijke ATS hebben waarmee ze open sollicitaties efficient afhandelen en een goede talentpool opbouwen…..?
Wat de reden ook is, uit eigen ervaring (zie andere post op deze site over het nut van print, met video opgenomen tijdens een presentatie) heb ik het idee dat de adverteerders er nog wel zijn, maar dat niet is omdat de kandidaten ook nog veel waarde hechten aan papier….
RJ Wonder
says:Bovenstaande grafiek is voor recruitment algemeen, maar ik vraag me hoe deze grafiek eruit zal zien voor graduate recruitment specifiek. Ik vermoed dat er voor deze groep (nog) veel minder aan printed media gedaan wordt. Is dat ook jullie ervaring/gedachte?