Favoriete werkgevers: AkzoNobel update

Beker 22e plaats Nou, vandaag is het de beurt aan AkzoNobel om als favoriete werkgever te laten zien hoe goed hun wervingssite en online recruitmentproces in elkaar zit. In de ranglijst van favoriete werkgevers is AkzoNobel nummer 22.

De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.

De homepage
De homepage van AkzoNobel ziet er zeer kleurig uit:

Akzo Homepage

Maar daar gaat het natuurlijk niet om. En gelukkig heeft AkzoNobel de zaakjes goed voor elkaar; want rechtsboven in de global navigation staat het: Carrière

Als je daar vervolgens met je muis overheen beweegt, gebeurt er wel iets bijzonders, wat ik nog niet eerder heb meegemaakt:

Dropdown menu

De brand box wordt langzaam donker, alsof er sprake is van een overlay, tegelijkertijd klapt het onderliggende  Carrière menu uit.

Nou; apart, maar niet bepaald noodzakelijk. Zonder die verduistering had ik het ook wel kunnen lezen.

De wervingssite
De wervingssite homepage ziet er zo uit:

AKZO Homepage wervingssite Veel wit, veel rechte hoeken. Een breadcrum links bovenin en aan de onderzijde een drietal links: Banen bij AkzoNobel, Waarom AkzoNobel en Young Professional of the Year (?). Het menu is aan de rechterzijde te vinden met heel wat informatie:

  • AkzoNobel in het kort
  • Bij ons werken
  • Maak kennis met collega’s
  • Onze arbeidsvoorwaarden
  • Vacatures
  • Sollicitatieprocedure
  • Recruitment Calendar

Ik begin maar eens met Maak kennis met collega’s; altijd hopen op interactiviteit…:

Eigen medewerker Helaas… geen interactiviteit. Fotootje, stukkie tekst. Klaar is Kees, maar wel saai…

En wat denk je hiervan:

AKZO | AcademiciNou, daar moet ik als academicus niet werken; een zee van wit zonder enige informatie. Die er overigens wel is maar alleen in het menu aan de rechterzijde wordt getoond; niet in het grote witte vlak…

Dat steekt overigens schril af met de uitgebreide informatie en praktische links bij het onderdeel Onze arbeidsvoorwaarden:

Akzo | Arbeidsvoorwaarden Dat is dus andere koek!

Al met al is er meer dan voldoende informatie op deze site te vinden; maar soms is de navigatie onlogisch. En verder is de site wel behoorlijk saai. Maar mogelijk past dat ook wel bij AkzoNobel; of sta ik nu op een enorme serie (lange) tenen?

Dan maar snel op zoek naar vacatures!

Vacatures zoeken
En er zijn op dit bepaald weinig vacatures te vinden bij AkzoNobel; de teller stopt bij 14 (voor Nederland wel te verstaan):

Akzo | Vacatures En er staat een mogelijk verontrustende tekst onder het kopje Sluitingsdatum. Want daar staat Tot nader order. Betekent dit nou dat de vacature tot nader order gesloten is?

Overigens wordt niet vermeld waar in Nederland een vacature is; toch wel een relevant gegeven. Afijn, ik ga maar eens voor de positie van gifmenger; ook wel Senior Toxicologist genoemd.

De sollicitatie
Op de gifmenger functie kan niet online worden gesolliciteerd; op een andere functie (Project Cost Controller) wel. Een simpel web form, met niet al teveel velden:

 

Akzo | Webform solliciterenAls ik mijn sollicitatie heb verstuurd krijg ik de koptekst Verzonden te zien, tezamen met de nogal vreemde zin: Bedankt voor uw reactie.

Reactie? Ik heb net gesolliciteerd! Blijkbaar de standaard response op elk ingevuld webform; of het nu een sollicitatie is of iets anders. Slordig…

De e-mail
Jawel, we hebben een slechtste!

Akzo | E-mail reactie

Een verkeerde titel, en verder is het de inhoud van het ingevulde webform. En dat is alles. Als ik deze e-mail door de RecruitmentLab test van e-mail response op een online sollicitatie zou halen zou deze een score van –28 halen. Oftewel alle 14 fout! AkzoNobel heeft dus antikennis op het gebied van e-mail reacties.

Conclusies
De wat saaie, maar verder informatieve wervingssite wordt voortgezet in een variabel sollicitatieproces en vervolgens in een gruwelijke e-mail response op mijn online sollicitatie. Voor een favoriete werkgever is vooral het laatste deel een aanfluiting.

Geef een reactie

5 Comments