Geen Recruitment Genome, wel interessant

Logo en logotype Arbita Arbita is een Amerikaans bedrijf met roots in multiposting en een ambitie om een recruitment service provider te worden. En dan heb je natuurlijk ook een ambitieus marketing project nodig: Het Recruitment Genome Project.

Het bekt lekker, maar wat is het eigenlijk? Nou eigenlijk meer iets in de richting van het delen van best practices van succesvolle organisaties. Dat klinkt al een stuk minder ambitieus.

Maar daarom niet minder interessant. En enkele dagen geleden kwam Arbita met een eerste rapport in het kader van dit project naar buiten. Met een aantal trends die de moeite van het vermelden waard zijn.

De conclusie van het rapport is overigens voorspelbaar: de downturn is het moment om iets aan je recruitment processen en tools te doen. Arbita moet tenslotte ook geld verdienen…

Sociale media en recruitment
Nou, geen best practices te vinden, maar vooral bad practices. Want recruiters lijken nog weinig kaas te hebben gegeten van sociale media, SEO en SEM. In onderstaande grafiek staat het percentage van de respondenten dat geen (goede) strategie had op elk van de genoemde gebieden:

Sociale media en recruitmentBrrr…, dat valt dus behoorlijk tegen. En wij maar denken dat de VS voorloopt… Laat de cursussen e-sorucing en online vindbaarheid maar aanrukken!

Employer branding en wervingssite
De volgende droefenis gaat over de mate waarin de respondenten tevreden waren met hun eigen employer brand en wervingssite:

Employer branding en wervingssite

Nou, dat ziet er dus ook niet uit. Ik hoor een hele nieuwe generatie wervingssites aanstormen… En zouden deze percentages zo op Nederland van toepassing kunnen zijn? Ik hoop het wel gezien mijn ervaringen met wervingssites tot op heden.

Nawoord
Een Recruitment Genome Project veronderstelt natuurlijk aanzienlijk meer dan een online vragenlijst die door 482 mensen volledig is ingevuld.  Maar dat laat onverlet dat de informatie uit het (eerste?) rapport interessante informatie bevat.

En toch wel een droevige stand van zaken onthuld voor wat betreft in-house recruitment. Weliswaar in de VS maar ik ben er vrij zeker van dat de situatie in Nederland niet veel beter is.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Gijs Notté
    says:

    @ Mark
    ik heb geen inzicht in de Amerikaanse MKB markt, maar ik geloof niet dat de gemiddelde Nederlandse MKBer zijn tijd verspilt aan ‘snuffelen” of ingewikkelde strategische concepten op het gebied van SEO/SEM. Die willen een kant en klaar product waarmee zij haar omzet/winst kunnen verhogen (en het liefst met garantie). De ontwikkeling van zo’n product, lijkt me eerder in handen te liggen bij Google of Yahoo en die zouden met zo’n product toch meer dan 20% moeten kunnen bereiken; tenzij de vraag hierna te beperkt is…..

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Nou, ik zou dat niet te snel zeggen. Ik denk dat een aanzienlijk deel van het MKB (SME’s in de VS dus) nog aan SEO en SEM aan het snuffelen is. Ze hebben er van gehoord, weten niet precies wat het is maar hebben wel begrepen dat het belangrijk is. Er is zeker nog geen gerichte, laat staan strategische, inspanning op dit gebied bij de grote meerderheid.

  • Gijs Notté
    says:

    @ Mark
    het is hoe dan ook een interessante vraag in welke fase van de levenscyclus deze toepassingen in de VS zitten. We mogen toch aannemen dat daar het de introductiefase is ontgroeid.
    Wellicht is SEO en SEM uiteindelijk maar voor kleine groep interessant, we kunnen immers niet allemaal als nr 1 bij Google naar boven komen

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    De VS loopt niet altijd voor op Nederland; maar ongetwijfeld wel op de gebieden SEO en SEM. Want daar valt nog heel veel te verbeteren; hoewel voor veel bedrijven de ATS leverancier hier het voortouw in zou moeten nemen.

  • Gijs Notté
    says:

    en als we er nu, zoals altijd, weer vanuit gaan dat de VS voorloopt op Nederland, dan kunnen we Sourcing op Blogs, SEO en SEM voorlopig even links laten liggen. Vooralsnog ziet het merendeel daarin (nog) geen brood en neemt niet de moeite om een (goede) strategie op te zetten. Of zijn deze trends in de VS alweer over hun piek heen?