Favoriete werkgevers: Nike

Beker 21e plaats Het is alweer een maand geleden sinds mijn vorige posting in de serie van favoriete werkgevers. Schandalig! Maar er gebeurt ook zoveel in online recruitment land dat het soms niet bij te houden is. Maar goed, deze keer is Nike aan de beurt.

De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.

Tja, dat begint al meteen heel slecht, want hoewel ik Nike.nl intype krijg ik dit te zien:

Holding page Nike Hmmm… maar op English geklikt. En dan moet ik vervolgens ook nog eens Europe kiezen… Dit gaat echt de goede kant op. Hoe moeilijk wil je het bezoekers maken om een homepage te zien?

De homepage
Nou, na bovenstaande vermijdbare kliks ben ik dan eindelijk op de homepage van Nike terecht gekomen. In het Engels natuurlijk.

Nike | Homepage En onderaan staat het: About Nike/Jobs. Als ik daarop klik moet ik vervolgens in een menu aan de linkerkant Careers kiezen om de wervingssite te zien:

Nike | Homepage wervingssiteDus na 4 kliks ben ik al op de homepage van de wervingssite. Nog nooit meegemaakt.

Grote foto van het hoofdkantoor, veel tekst, videootje aan de rechterkant en een menu dat lijkt te zijn ingedeeld op basis van de door Nike intern gehanteerde geografische regio’s. Logisch…?

Verder zijn er nog een aantal onderwerpen zoals Career areas, Diversity, Development programs, Internships en Benefits. Waarbij die Benefits in indrukwekkend detail worden geboden:

Nike | Benefits onderdelen

Nou, dit zie je niet veel! Zeer, zeer uitgebreid. Ook over het bedrijf is heel veel informatie op de site te vinden. De Careers sectie is wat magertjes. Het gaat vooral om vacatures, waarbij er ook geen enkele interactiviteit is te ontdekken.

Vacatures zoeken
Tja, dat is meteen een enorme bummer, want je kan zien dat er weer een ATS (Job Partners) doorheen toetert. Echt gruwelijk:

Nike | ZoekfunctieAfijn… nou, maar gauw gezocht naar vacatures in Nederland waarbij de tabel Region voor alle landen het woord Nike staat. Wat is dat nou weer voor onzin. Is Nike Netherlands iets anders dan Netherlands soms?

Er zijn drie vacatures voor Nike in Nederland en die worden zo getoond:

Nike | Zoekresultaat

Met een volstrekt irrelevante Job code die 1/3 van de ruimte inneemt… Handig. De eerste twee ‘vacatures’ zijn stageplaatsen; de laatste vacature ziet er zo uit:

Nike | Vacaturetekst...Heel waardevol… En blijkbaar ook een stageplaats. Toch maar even online solliciteren. Tja, aangezien het een ATS is moet ik me dus registreren. Wat een onzin is dit toch…

Na me door de privacy verklaring en een gigantisch registratieformulier heen te hebben geworsteld moet ik vervolgens een hele serie andere zaken invullen en een CV uploaden. En vervolgens word ik ook niet bedankt voor het solliciteren. Er kan slechts een bevestiging vanaf dat de sollicitatie is ontvangen. Graag gedaan!

De e-mail
Tja, ook die is van hetzelfde armoedige gehalte als de eerdere stappen in het sollicitatieproces:

Nike | automatische e-mail response op online sollicitatieAfijn, gissen maar wanneer ze zullen reageren. Wanneer ze de gelegenheid hebben gehad om mijn achtergrond en ervaring te evalueren… Wat een ongekende vrijblijvendheid. En onbeschoftheid richting sollicitant…

Conclusie
Nike is wel een heel armoedig voorbeeld in het rijtje favoriete werkgevers. Het is duidelijk dat Nike zich erg weinig gelegen laat liggen aan potentiele medewerkers die via Internet zoeken naar een baan. Een enorme blunder voor een favoriete werkgever.

En misschien een indicatie van de werksfeer…?

Geef een antwoord

7 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Patrick:
    Als Nike zich niet de moeite wenst te getroosten om sollicitanten fatsoenlijk ’te woord’ te staan dan doen ze dus iets niet goed aan de achterkant. Wat te vermijden is…

    En  Nike zou inderdaad een heel slecht bedrijf zijn als ze niet prompt op een online reageren en vervolgens snel inhoudelijk reageren.

    Filters zijn altijd dom. Tenzij je aan een werkzoeker communiceert dat er een filter inzit. Dan ben je transparant en behandel je de werkzoeker als een mens in plaats van als iets wat ‘gefilterd’ moet worden.

  • Patrick
    says:

    tja, er zijn meerdere cases mogelijk. CASE I : Nike lanceert een supervriendelijke werkenbijNIKE.nl er komen duizenden reacties binnen van “potentiële klanten” De sollicitantestroom is dusdanig groot dat een fatsoenlijke afwijzing uitblijft. Vervolgens is Nike een K-bedrijf omdat het niet eens je sollicitatie in behandling neemt. Tja, dan vind ik zo’n “filter” helemaal zo dom nog niet.

  • Marc Drees
    says:

    @Patrick:
    Het zou bijzonder dom zijn indien Nike een filter introduceert om zo bezoekers het leven zuur te maken. Tenzij ze hiermee inderdaad hun bedrijfscultuur willen tonen. Tenslotte is die werkzoeker ook een potentiele klant. Of behandeld Nike haar klanten ook op deze manier?

  • Patrick
    says:

    Nike heeft absoluut geen problemen als het gaat om vervullen van openstaande vacatures en het lijkt erop dat Nike de site gebruikt als een filter!! Alleen de volhouder komt op de sollicitatiepagina. Kan mij goed voorstellen dat wanneer het allemaaal te makkelijk is, Nike overspoelt wordt met sollicitanten. Die vervolgens allemaal netjes moeten worden afgewezen!

  • P.J Broekhuizen
    says:

    De zeer prominente positie van de jobcodes zette mij op de gedachten. Het gebruik van de jobcodes op een site geeft voor kandidaten geen extra aanvulling. Het is eerder een soort site vervuiling op een externe site.

    Uiteraard is het niet lastig om een site goed neer te zetten, maar dat kost veel tijd en denk werk.  En zoals jij zegt, het komt vaak niet uit..

    Zeker bij een Nike had ik iets meer verwacht dan slechts 3 stage plaatsen. Maar blijkbaar hebben ze het op het hogere niveau wel goed geregeld.

    Bedankt voor de reactie Marc

  • Marc Drees
    says:

    Ik was zeker op het Internet actief en niet op een intranet pagina. Job codes zijn niet ongebruikelijk in de wervingssites van bedrijven maar volstrekt zinloos en overbodig. Helaas denken bdrijven dat die job codes zinvol zijn omdat ze deze zelf moeten gebruiken; gedwongen door de inferieure systemen die ze hanteren. Zoals de meeste ATS applicaties…

    Het is echter niet moeilijk om een wervingssite aan te laten sluiten op een ATS of HRMS; maar dat betekent aandacht, moeite, energie, inspanning, etc. Al die dingen waar bedrijven geen zin in hebben. Want hoewel menselijk kapitaal natuurlijk ontzettend belangrijk is wordt dat vooral met de mond beleden. En zelden in daden getoond. Treurig maar waar.

    En Nike staat op plaats 21 van het Intermediair Imago Onderzoek 2008. En ze is op die plaats gekomen via een uitverkiezing, georganisaeerd door Intermediair, onder hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt.

  • P.J Broekhuizen
    says:

    Mijn eerste reactie was: Mark, weet je zeker dat je op een externe pagina zit en niet op het intranet?
    Die jobcodes verraden wel een hoop op dat gebied.
    En vreemd dat je pas aan het einde je C.V. mocht uploaden.

    Blijkbaar is het niet gemakkelijk als multi national om je HRM en ASP goed aan te laten sluiten op je behoeften..

    Een vraag die mij nu bezig houd: Waarom staat Nike op plek 21?