Naar aanleiding van mijn recente artikel over NUwerk kwam Simon Evenblij (Director NUwerk.nl) met de volgende reactie:
De vergelijking die je nu maakt tussen de twee prijsstaffels klopt niet. De pakketprijs voor NUwerk op twee verschillen na hetzelfde is als vorig jaar. De twee verschillen zijn:
- We hanteren een lager tarief voor de bedrijven < 50 medewerkers
- We communiceren alleen nog de pakketprijs en niet de twee afzonderlijke producten/ staffels
Nu gaat het natuurlijk niet om het eerste punt; maar het tweede punt is volstrekt valide. Wat is er aan de hand?
Prijsstijging is geen 100%!
Dit is de prijsstaffel uit de oorspronkelijke brochure voor het plaatsen van vacatures:
Maar er was ook nog een tweede prijsstaffel; voor het toevoegen van een bedrijfsprofiel en het tonen van het bedrijfslogo bij vacatures:
Als je deze twee prijsstaffels combineert krijg je onderstaande staffel (m.u.v. de extra staffel voor bedrijven kleiner dan 50 werknemers):
En dat is precies wat NUwerk heeft gedaan, aldus Evenblij:
[..] onze bestaande klanten hebben het afgelopen jaar in verreweg de meeste gevallen voor de combinatie gekozen en we maken zo de NUwerk propositie simpeler.
Oftewel, op basis van de prijzen is er helemaal geen verandering doorgevoerd door NUwerk. Dus heb ik ten onrechte NUwerk beschuldigd van een prijsstijging van meer dan 100%! Da’s niet netjes, en hierbij rechtgezet.
Prijsstijging is ‘slechts’ 17%
Maar dan blijft nog altijd de situatie bestaan dat toen NUwerk lanceerde een belofte van 400.000 bezoekers per maand werd gedaan. En dat volgens de meest recente brochure van NUwerk een gemiddeld bereik van 330.000 unieke bezoekers per maand is gerealiseerd. Oftewel ruim 17% minder bezoekers dan beloofd.
Dat betekent dat NUwerk tijdens een recessie een prijsstijging van 17% doorvoert op basis van het aanzienlijk lagere aantal unieke bezoekers.
Toegegeven, dat is niet bij benadering 100% maar nog altijd een enorme prijsverhoging. Op een moment dat bedrijven op allerlei manieren de broekriem moeten aanhalen. In mijn optiek geen sympathiek gebaar…
En wat als ik geen bedrijfspagina of logo wil? Dat kan nu niet meer?
Annemarie
says:@Mark
Rectificatie van bovengenoemd cijfer: Uit een grotere steekproef is gebleken dat ruim 54% verouderd is op Nuwerk (i.p.v. 86%).
Marc Drees
says:@Annemarie:
Interessante observaties; ik zal eens kijken of ik hier een antwoord van NUwerk op kan krijgen.
Annemarie
says:@Marc
Heb je ook gekeken naar het aantal actuele vacatures op Nuwerk.nl?
Gemiddeld meer dan 86% is ouder dan 60 dagen. Er staan nog vacatures op van bijv. februari, zelfs nog vacatures van de start in 2008.
Ontvangen de bedrijven hierdoor nog steeds sollicitaties, ook al zijn die vacatures vervuld? En hoe ervaren werkzoekenden dat (solliciteren op verouderde vacatures)? Weet iemand hier meer over?
David
says:Flauw omdat NUwerk ook de eerste 3 maanden van de startup heeft meegenomen in hun berekening van effectief bereik, wat resulteert in 330.000.
In achtneming dat januari resulteerde in ruim 399.000 unieke bezoekers en de trend al vanaf half september ruim boven dit aantal is uitgekomen, maken ze hun claim/garantie over de afgelopen acht maanden waard.
https://trends.google.com/websites?q=nuwerk.nl&geo=all&date=all&sort=0
Of verwacht je van een startup dat ze direct in hun eerste maand +400.000 scoren? Dat duurde helaas 2,5 maand. En als je het gemiddeld bereik wilt gaan berekenen over een heel jaar, dan hebben ze nog 1,5 maand te gaan want ze gingen pas eind juli live(dacht ik).
Kortom; ik vind dat NUwerk meer krediet verdiend dan deze posting. Zeker gezien hun prijsverlaging voor het MKB segment. Want als een stijging van 17% veel is, is een verlaging van 41% giga 🙂
Marc Drees
says:@Jos:
Ik kan een artikel ook verwijderen, maar op basis van de reactie van Simon Evenblij heb ik een rectificatie geschreven.
En koop eens een goed toetsenbord!
Marc Drees
says:@David:
Het gaat om de claim die NUwerk oorspronkelijk heeft gedaan. Een belofte van 400.000 unieke bezoekers is niet gehaald en daarmee wordt de daaraan gekoppelde prijsstelling natuurlijk ook discutabel.
Hoe dit flauw is kan ik in ieder geval niet begrijpen. Als ze meer dan hun doelstelling hadden gehaald zou een prijsstijging in de lijn der rede hebben gelegen. Het tegendeel is echter het geval.
Als ik als werkgever op een dergelijke deal had ingetekend zou ik aan de telefoon met NUwerk hangen op basis van een dergelijke prijsstijging.
jos
says:Nou moe, m’n letters zijn versprongen op het toestenbord… eerste woord, vorige reactie, moest “Haal” zijn.
Schiet eens op met die re-edit functie 😉
jos
says:@Marc
Hoe je in een geval als dit nu ook het eerder geschreven artikel helemaal weg? Het wordt namelijk wel lekker ge-indexeert.
Ik zou het verwijderen iig…
David
says:Met de stelling dat NUwerk tijdens een recessie een prijsstijging van 17% doorvoert op basis van het aanzienlijk lager aantal unieke bezoekers, is een beetje kinderachtig.
De tariefsverlaging van ruim 41% voor het MKB segment verdient wat dat betreft meer lof dan bovenstaande.
Volgend jaar blijkt dat NUwerk een gemiddeld bereik heeft behaald van ruim 500.000 bezoekers per maand. Kunnen we dan een posting van je verwachten dat NUwerk haar tarieven heeft verlaagd?