Wat je lid-zijn van bepaalde sociale netwerken over jou zegt
Omdat ik fervent twitteraar ben, ben ik meer geïnteresseerd in sex dan Facebook-liefhebbers. Althans, volgens Anderson Analytics. Andere verrassende uitkomsten? Wanneer LinkedIn je favoriete online netwerk is, kijk je waarschijnlijk soaps. MySpace-lover? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk geen sportief type.
Ik geloof altijd wel in dit soort onderzoeken. Je kiest uiteindelijk, en dat is met alle dingen in het leven, de dingen die jij het leukste vindt. Die het beste bij je passen. Als jij in real life wat lang van stof bent, zijn de 140 karakters die tot je beschikking staan op Twitter eerder een frustratie dan een uitlaatklep. In mijn beleving is MySpace voor (muzikale) artiesten. En dat zijn over het algemeen geen sporters.
Nu waren de uitkomsten van dit onderzoek vooral bedoelt ten faveure van marketeers. Maar ieder die personal branding bezigt kan hier wat aan hebben.
The Anderson Study
Heden ten dagen gebruiken 110 miljoen Amerikanen (60% van de online bevolking) sociale netwerken. Dat is meteen de onderzoeksgroep van ‘the Anderson Study’. Minus de mensen die niet ten minste 1 keer in de afgelopen maand hebben ingelogd. “The average social networker goes to social sites five days a week and checks in about four times a day for a total of an hour each day. A super-connected 9% stay logged in all day and are ‘constantly checking out what’s new’.”
Social network-gebruikers houden van muziek, films en ‘chillen met vrienden’. Ze doen meer online (filmpjes kijken, blogs lezen en aankopen doen) dan figuren die geen lid zijn van sociale netwerken. En ze zijn vier keer zo actief. Ze posten eerder blogpost en video’s en zijn sneller geneigd op een online discussie te reageren.
Facebookers
Er zijn 77 miljoen Facebook gebruikers, volgens de studie. De gemiddelde Facebooker is ‘more likely’ getrouwd (40%), blank (80%) en aan het rentenieren (6%) dan een Twitteraar of MySpacer. Ze hebben het op één na hoogste inkomen ($61,000) en hebben gemiddeld 121 connecties. Ze zijn wat ouder en late adopters. Maar wel loyal adopters: “75% claim Facebook is their favorite site.”
Twitteraars
Twitteraars zijn supergeïnteresseerd. En dan vooral in nieuws, restaurants, sport, politiek, ‘personal finance’, religie, muziek, films, TV en lezen. Ze zijn actiever aan het kopen oline (31% koopt bijvoorbeeld koffie online). En ze zijn ondernemend, pluggen hun business en/of blogs op het netwerk. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk partimers (16% vs. 11% gemiddeld)), hebben een gemiddeld inkomen van $58,000, ongeveer 28 followers en volgen er zelf 32.
MySpacers
Ach, de jonge en onbezonnen MySpacers… De actievelingen zijn geïnteresseerd in vriendschappen, humor en games. Ze sporten beduidend minder dan andere sociale netwerkers. Het gemiddelde inkomen is met $44,000, het laagst. Ze hebben dan weer wel gemiddeld 131 connecties en hebben eerder een donkere huidskleur (9%) of zijn ‘hispanic’ (7%). Ze kunnen zo maar single zijn (60%) en student (23%).
LinkedInners
LinkedIn is het enige netwerk waar mannen de vrouwen ‘outrulen’ (57% to 43%). Ze hebben het hoogste inkomen ($89,000) en hebben zich ingeschreven voor werkgerelateerde redenen. Om in contact te blijven met hun netwerk(en), een baan te vinden of om zelf te rekruteren. De sportievere types vind je ook op LinkedIn. Net als gadgetfreaks (niet te verwarren met gamers).
De carrièretijgers ontspannen door gokken (12% zoekt gok-info op online, dat is meer dan de gemiddelde 7%) en het kijken van soaps (10%).
In een volgende post: Plaxo-ers, Hyvers, Mindz-ers, ikki’s, Flickr-ers (excuse le mot) en YouTubers.
Bas van de Haterd
says:onderzoek
Floor Drees
says:Van de titel of van het onderzoek, Bas?
Bas van de Haterd
says:geloof er geen bal van
Chris Stapper
says:Interessante materie, al zie ik er niet direct een nut voor. Voor recruiters hoe dan ook goed om te weten waar gemiddeld de beste verdieners zitten. En het verschil is behoorlijk. Misschien omdat de zware jongens geen interesse/tijd hebben voor facebook, maar LinkedIn toch wel een soort musthave is.
Wat ik niet begrijp is hoe men op twitter gemiddeld meer mensen kan volgen dan men gevolgd kan worden. Dat betekent dat er ergens ik-volg-je’s heengaan die niet eindigen als ‘gevolgd wordtjes’, of dat de doelgroep van het onderzoek minder vaak gevolgd wordt dan men volgt. Want uiteindelijk zou men gemiddeld even vaak gevolgd moeten worden als men volgt. Toch?