Ik heb een grondige hekel aan captcha’s. Het zijn bewijzen van luiheid van sites die vervolgens hun eigen luiheid afwentelen op hun grootste goed: de gebruiker. En zich daarmee aantoonbaar in de vingers snijden.
Dankzij dit artikel wordt duidelijk dat captcha’s ervoor zorgen dat gebruikers afhaken. Dus, als je site de bedoeling hebt gebruikers weg te jagen dan is het gebruik van captcha’s aan te bevelen. In alle andere gevallen: niet doen!
Het artikel heeft als titel: CAPTCHAs’ Effect on Conversion Rates. Het onderzoek was behoorlijk grondig en besloeg niet minder dan 50 websites:
The study was done over the course of 6 months, half of the website started with CAPTCHA’s on and the other half started with no CAPTCHA’s. After 3 months the CAPTCHA was switched to the other CAPTCHA setting. I recorded the amount of successful, failed, and SPAM conversions for each of the 50 web forms.
En dit is het effect op de conversie:
Zonder gebruik van een captcha is de conversie 95,7% en is er niet 1 afgebroken transactie. Met een captcha is de conversie aanzienlijk lager: 92,1%. Het aantal afgebroken transacties is gestegen tot 159.
Als ik het oorspronkelijk aantal spam berichten met de captcha uit aftrek van het aantal afgebroken transacties (minus de 11 spam berichten die alsnog door het captcha filter komen) dan zijn er 78 transacties die waarschijnlijk afkomstig zijn van mensen van vlees en bloed.
En dat zijn dus 78 transacties die de soep in draaien ‘dankzij’ de captcha. Oftewel; de captcha zorgt ervoor dat 3,6% van de bezoekers hun doel niet kunnen bereiken. Een klein percentage? Vertel dat maar eens tegen de betreffende bezoekers. Dat ze snijverlies zijn uit luiheid van de site.
In essentie gaat het hierom: spam is het probleem van de site, niet van de individuele bezoeker. En door het probleem wel op die bezoeker af te wenten verliest de site.
Een typisch voorbeeld van eigen schuld, dikke bult.
Chris Stapper
says:Haleluja. Want ik heb ook een hekel aan captcha’s. Niet alleen omdat ik een bril heb (en naar de opticient moet, vrees ik), maar vooral omdat een captcha mij altijd het gevoel geeft dat ze me niet willen hebben – het wordt je gewoon moeilijk gemaakt ergens iets te doen.
Marc Drees
says:@Floor:
Zo heeft Yahoo mail soms een controle captcha die vrijwel onmogelijk te herkennen is. Zelfs door Arendsoog. Maar los van het gebrek aan leesbaarheid gaat het natuurlijk om het principe van de captcha.
Dat is verfoeilijk.
Floor Drees
says:Nu ben ik normaliter een doorzetter. Maar soms zie ik ECHT niet wat er staat. Typ ik ‘m een keer verkeerd in. Boing. Dan ben ik er wel klaar mee.