Nielsen kwam gisteren met de cijfers over de eerste zes maanden van 2009. En dan heb ik het natuurlijk over het volume aan personeelsadvertenties in dag- en weekbladen en op Internet.
De conclusie mag weinig verbazingwekkend heten: Sterke daling aantal personeelsadvertenties in eerste halfjaar 2009. Yep, zo’n conclusie klopt natuurlijk wel. Maar hoe zit het met de onderliggende cijfertjes?
Korte achtergrond
Zoals we weten registreert Nielsen personeelsadvertenties in landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en vacaturesites. Nielsen volgt daarbij print zeer uitgebreid; op Internet worden slechts zo’n 35 – 40 vacaturesites gevolgd, waaronder de grootste sites. Zowel in print als op vacaturesites wordt door Nielsen niet op doublures gecontroleerd.
Algemeen
Over het eerste halfjaar meldt Nielsen een daling van bijna 42% in het aantal personeelsadvertenties. Tegen dezelfde periode in 2008 wel te verstaan. En dat is dus een versnelling ten opzichte van het 1e kwartaal, toen Nielsen nog een daling meldde van 35,1%.
Nielsen registreerde in het eerste halfjaar van 2009 bijna 420.000 personeelsadvertenties; in de volgende verdeling:
- Internet is verantwoordelijk voor 90,2% van het aantal personeelsadvertenties,
- dagbladen nemen 5,6% voor hun rekening,
- vak- en managementbladen 3,3% en
- de overige mediumtypen 1,9%
Maar deze totaalcijfers zijn opgebouwd uit print (in detail door Nielsen gevolgd) en Internet (fragmentarisch door Nielsen gevolgd). En daardoor zegt het percentage van 42% eigenlijk helemaal niets. Het is beter om de ontwikkelingen in print en internet apart te bekijken. Wat ik in het vervolg dan ook zal doen.
Ontwikkelingen in print
Van de door Nielsen getelde personeelsadvertenties werden 23.000 in dagbladen geplaatst en 14.000 in vak- en managementbladen. Voor dagbladen komt dit volume neer op een daling in het eerste halfjaar van van 45%, voor vakbladen is dit een daling van bijna 42%.
Ten opzichte van het eerste kwartaal is er een versnelling van de daling te constateren. Dagbladen gingen namelijk van ruim 42% in het 1e kwartaal naar een daling van bijna 49% in het 2e kwartaal.
Een nog sterkere daling is te constateren bij de vakbladen. Hier gaat het van ruim 35% in het 1e kwartaal naar bijna 48% in het 2e kwartaal.
Slagaderlijke bloedingen, maar nog altijd redelijk in vergelijking met de resultaten in de VS; waar Gannett in het 2e kwartaal een daling van meer dan 60% meldt. Brrr…
Ontwikkelingen op Internet
Tja, Nielsen heeft geen idee wat er op Internet gebeurt; dat is ondertussen wel vastgesteld. Ter vergelijking en onderbouwing:
- Nielsen meldt dat er gedurende het eerste halfjaar van 2009 377.000 personeelsadvertenties op Internet stonden. Volgens Nielsen een daling van bijna 42% in vergelijking met het eerste halfjaar van 2008.
- JobFeed komt ontdubbeld op zo’n 820.000 nieuwe vacatures, wat een daling van ‘slechts’ 24% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008 betekent.
Grote vacaturesites zijn naar verhouding harder geraakt door de recessie; los van het gestaag afnemende martkaandeel van grote vacaturesites. Er staan dus relatief veel minder vacatures op grote vacaturesites dan een jaar geleden.
Dit is duidelijk te maken uit het marktaandeel van de top 10 vacaturesites. Een jaar geleden stond dat marktaandeel nog op 66%, nu is het marktaandeel gedaald tot 35%. Nielsen krijgt in haar cijfers over Internet dus voor een overgroot gedeelte deze daling mee.
Personeelsadvertenties op Internet dalen onder invloed van de recessie. Maar de mate waarop dat gebeurt is aanzienlijk minder dan Nielsen concludeert; simpelweg omdat haar steekproef veel te beperkt is en doordat de sites binnen die steekproef zelf in marktaandeel achteruit hollen.
Marktaandeel?
Als we er vanuit mogen gaan dat Nielsen de vacaturemarkt in print goed in beeld heeft is er wel iets te zeggen over het martkaandeel van Internet; een discussie die al eerder is gevoerd:
- Volgens JobFeed zijn er 820.000 nieuwe vacatures op Internet in het eerste halfjaar van 2009 gevonden. Hiervan zijn er zo’n 185.000 van W&S en uitzendsites waarbij aangenomen wordt dat deze vacatures vrijwel nooit in print zullen verschijnen.
- Volgens Nielsen zijn er in dezelfde periode 37.000 advertenties in dag- en vakbladen gepubliceerd.
- Dit betekent een totaal volume van 672.000 (820.000 – 185.000 + 37.000) vacatures.
Op basis van deze aantallen zou Internet een marktaandeel van 94,5% hebben. Dat is dus nog aanzienlijk hoger dan de eerdere inschatting van 90%. Ik ben benieuwd…
Bas van de Haterd
says:ook = dus, my bad, pas 1 koffie op
En ze zijn de beste, daar heb je gelijk in. Ze zijn ook de enige volgens mij, dan ben je al snel de beste 🙂 Maar je geeft de rest van de punten al erg goed aan.
Marc Drees
says:@Bas:
‘ook’ met een korreltje zout? Wat nog meer dan?
En ken je iemand die de print markt uitgebreider volgt dan Nielsen?
Nielsen is zonder enige twijfel voor de print markt de beste proxy op het gebied van personeelsadvertenties en biedt daarmee een goed inzicht in de veranderingen op dat gebied in de tijd.
Dat het hiermee geen goede proxy is voor de arbeidsmarkt is allang duidelijk aangezien print maar een fractie van het totaal aan personeelsadvertenties uitmaakt en er sprake is van een vrije val van de offline advertentie markt.
Bas van de Haterd
says:@Marc: dank, dan zal ik je ‘volgt de print markt zeer uitgebreid’ dus ook met een korreltje zout nemen 🙂 Volgt de print markt beter dan het internet….
Marc Drees
says:@Bas:
Het lokale sufferdje wordt niet door Nielsen in kaart gebracht. Hun doelstelling is tenslotte de markt voor de adverteerders in kaart te brengen. En dat zijn de grote adverteerders, niet de lokale groenteboer of slager.
Dat deel is dus volstrekt onzichtbaar in de cijfers van Nielsen.
Bas van de Haterd
says:@Marc: goed stuk. Overigens hoorde ik laatste dat Nielsen ook de offline markt niet volledig in kaart brengt. Men schijnt namelijk de lokale krantjes (huis aan huis) niet te indexeren. Daar staan doorgaans ook veel lokale vacatures (van de slager, etc0 in. Weet jij daar iets van of kan je dat navragen?
Jacco Valkenburg
says:@Marc kun je de cijfers van begin 2008 met begin 2009 wel goed met elkaar vergelijken? Met andere woorden, indexeert Jobfeed nu niet meer sites dan voorheen?
Ook ter overweging. De Nielsen cijfers zijn in lijn met CBS cijfers. Het CBS rapporteerde op 15 mei 2009: “Met de daling van het aantal vacatures kwam ook de vacaturegraad flink lager te staan. Eind maart 2009 waren er gemiddeld 19 vacatures per duizend banen. Een jaar eerder waren dat er nog 32.” Dat is een daling van 40%.