Wervingswereld is ooit ontwikkeld als praktische toepassing van de data uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO); en daarmee een tool om op basis van een functieprofiel je wervingsboodschap en -kanalen te bepalen.
Sinds kort is Wervingswereld vernieuwd; inclusief een nieuwe website. En ik heb maar eens een testritje gemaakt. Ik had toevallig net een ICT manager nodig, dus dat kwam goed uit…
De homepage
Dit is de homepage van de Wervingswereld site:
Buiten beeld hangt in de rechter bovenhoek van mijn browser een geel bannertje met de mededeling dat Wervingswereld vernieuwd is. Er is een haalbaarheidsanalyse toegevoegd en sociale netwerken zijn als online wervingskanalen toegevoegd.
De werkwijze
Tussen al het visuele geweld is de login knop aan de rechterkant te zien. Daar moet ik zijn. Klik:
Hier is niets veranderd, dus daar kan ik snel doorheen. Vervolgens kan ik op basis van een aantal criteria een functieprofiel opstellen:
Na enige noeste arbeid is dit het resultaat; mijn functieprofiel voor de ICT Manager:
De resultaten
Vervolgens krijg ik allerhande adviezen van Wervingswereld. En die vallen uiteen in de volgende onderdelen:
- Haalbaarheid
- Bewegen doelgroep
- Bereiken actieve baanzoekers
- Bereiken totale doelgroep (print)
- Bereiken totale doelgroep (online)
Haalbaarheid
De haalbaarheid laat zien of mijn selectiecriteria enige kans van slagen zullen hebben; oftewel, of ik mensen voor mijn vacature zal weten te vinden. En dat ziet er zo uit:
Ahh… de illustere latente werkzoeker komt hier om de hoek kijken. Deze eenhoorn weigert uit te sterven; ook Wervingswereld heeft ze weten te vinden. Voor de functie van ICT Manager zijn er maar liefst 57% latente werkzoekers; op een doelgroep van 110.000 personen zijn dat er toch al gauw 60.000. Gelukkig zijn er ook nog actieve werkzoekers; zo’n 11.000.
Bewegen doelgroep
Dit onderdeel geeft een inzicht in arbeidsvoorwaarden die binnen de doelgroep als normaal worden beschouwd; basisvoorwaarden in de functie en een aantal kenmerken die als aantrekkelijk worden beschouwd.
Deze kenmerken zijn dus van belang bij het opstellen van een vacature; tenslotte moet de verwachtin van de doelgroep en het aanbod van de vacature wel een zekere match hebben.
Voor de doelgroep voor mij ICT Manager is dat het volgende:
Bereiken actieve werkzoekers
Hoe ga ik die 11.000 actieve werkzoekers bereiken? Daar heeft Wervingswereld het volgende antwoord op:
Vacaturesites zijn de voor de hand liggende keus, maar het blijkt dat het actieve deel van mijn doelgroep zich ook opvalend vaak via bedrijvensites en vaktijdschriften orienteert. Hmmm… dat maakt het er niet makkelijker op. En potentieel kostbaar.
Barst.. ik ga gewoon lekker online die rakkers zoeken, het is tenslotte een recessie. En dan moet ik me van Monsterboard bedienen; zoveel is duidelijk. Misschien gooi ik ook no Stepstone in de mix.
Maar wat doet WerkenbijhetRijk eigenlijk in het rijtje van overige nichetitels? Die snap ik niet…
Bereiken totale doelgroep (print)
Tja, print is dead. In ieder geval voor mij. Dus zonder toelichting hierbij de printtitels:
Bereiken totale doelgroep (online)
En hoe bereik ik onder meer die passieve rakkers online? Nou, zo:
Nu.nl en LinkedIn zijn dus favoriet voor mijn ICT Manager. Nou, dat klinkt meer dan logisch. Overigens, zou dat NuWerk.nl zijn of echt Nu.nl? Ik twijfel…
Overigens staan hier dus de sociale netwerken genoemd die als nieuw aan de mix zijn toegevoegd.
Conclusie
Wervingswereld herbergt een schat aan data die via de applicatie ontsloten kunnen worden bij het bepalen van de inhoud van de boodschap en de inzet van wervingskanalen voor een bepaalde functie. In mijn optiek buitengewoon waardevol voor bedrijven met een groot en gevarieerd functie-aanbod. Een gespecialiseerde recruiter zou de aanbevelingen van Wervingswereld moeten herkennen; voor hem of haar is de toegevoegde waarde van deze applicatie ongetwijfeld minder.
Jammer is dat vanuit interaction design perspectief Wervingswereld bepaald onprettig werkt. Ik word namelijk een werkwijze opgedrongen: eerst alle functiecriteria opgeven, dan de resultaten bekijken. En die werkwijze heeft niets te maken met hoe ik als gebruiker zou willen zoeken. Want ik zou graag op een interactieve, stapsgewijze wijze het functieprofiel willen opbouwen waarbij ik tijdens elke stap de impact daarvan op de doelgroep en de kanalen kan zien.
Op dit gebied loopt Wervingswereld dus duidelijk achter bij de zoekfunctionaliteit die we tegenwoordig (mogen) verwachten. Bij een volgende release (niet te lang wachten!) zou daar nadrukkelijk aandacht aan moeten worden besteed. Want met die data zit het volgens mij wel allemaal snor.
Marc Drees
says:@Bert:
Jawel, hartelijk dank! Ik zal die cursus maar eens snel gaan volgen want ik heb nog geen ICT manager weten te vinden…
Bert van Trirum
says:Ha Marc,
Dank voor je beoordeling van onze vernieuwde Wervingswereld. Met de data zit het zeker snor. Bij een volgende release zullen wij aandacht besteden aan ‘stapsgewijze opbouw’ zodat je de impact van elke stap kunt zien. Dat was eigenlijk al voorzien in deze versie, maar onze investeringskracht is het afgelopen half jaar ook wat afgenomen…. Interessant om te zien hoe je dit profiel hebt gemaakt, in onze optiek aan de ruime kant; een steekproef van ruim 500 completes scherpen wij altijd verder aan. Want je weet; “als je iedereen vraagt, komt er niemand!”. Bij dezen van harte uitgenodigd voor onze gebruikerstrainingen 😉
een interactieve, stapsgewijze wijze het functieprofiel willen opbouwen waarbij ik tijdens elke stap de impact daarvan op de doelgroep
Read more: https://recruitmentmatters.nl/2009/08/17/wervingswereld-vernieuwd-zoet-en-zuur/#respond#ixzz0OXqmeza4
een interactieve, stapsgewijze wijze het functieprofiel willen opbouwen waarbij ik tijdens elke stap de impact daarvan op de doelgroep
Read more: https://recruitmentmatters.nl/2009/08/17/wervingswereld-vernieuwd-zoet-en-zuur/#respond#ixzz0OXqmeza4