Ik werd recent gewezen op een negatief effect van ‘blogroem’; het jatten van content. In dit geval door EazyMatch, een leverancier van recruitment software.
Zij proberen zich op Google een weg omhoog te ellebogen door content van andere sites, waaronder RecruitmentMatters, integraal op de eigen site te plaatsen.
Hun ‘kopieergedrag’ verantwoorden ze op de site als volgt:
Middels RRS feeds verschaffen wij u toegang tot nieuwsverschaffing van diverse branchegerelateerde websites. Gebeurtenissen en veranderingen in de markt zijn voor ons, net als voor u, belangrijke gegevens om te kunnen anticiperen. EazyMatch is ontwikkeld door enthousiaste en innovatieve ondernemers die graag weten wat er speelt en de nabije toekomst een stapje voor te zijn!
Brrr… wat een tenenkrommend krakkemikkige en stompzinnige tekst. Hopelijk is hun software van een betere kwaliteit…
Zo ziet een artikel van RecruitmentMatters er op EazyMatch uit:
Net echt. En buitengewoon onfatsoenlijk.
De content van RecruitmentMatters heb ik onder een Creative Commons licentie geplaatst met nauwelijks beperkende condities. Tenslotte vind ik dat content vrij moet zijn.
Maar het gebruik van de content voor commerciele doeleinden is expliciet uitgesloten. En dat is precies wat Eazymatch wel doet. Door regelmatig verse content op hun site te plaatsen komen ze zonder enige inspanning lekker hoog in zoekresultaten naar voren. Zoals onderstaand voorbeeld duidelijk aantoont:
Eazymatch scoort dus hoger op het artikel over Metrojobs dan het originele artikel. Afgezien van de stekende pijn in mijn ego is dit onder de CC licentie dus niet toegestaan.
EazyMatch gebruikt dus (onder meer) de content van RecruitmentMatters om hoog op Google te scoren. Een hogere score in Google = meer kans op bezoek = meer kans op business. Ergo commercieel gewin. En dat mag niet.
In plaats van lui te ‘kopieren’ zou EazyMatch de handen uit de mouwen moeten steken. Die enthousiaste en innovatieve ondernemers dienen gewoon zelf een webblog te vullen. In plaats van lui achteroverleunend de content van RecruitmentMatters te kopieren. Met hun kwaliteiten moet dat in ieder geval hilarisch onleesbare content opleveren.
Ik kreeg de suggestie om in de RSS feed niet langer het volledige artikel op te nemen. Maar dat zou betekenen dat ik lezers die via een RSS reader de RecruitmentMatters artikelen lezen zou benadelen vanwege 1 luie, rotte appel. En daar pas ik voor.
Het leuke is dat dit artikel dankzij de luiheid van EazyMatch direct op hun eigen site verschijnt. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze het er af hebben gehaald. En als ze dan toch bezig zijn, om maar meteen te stoppen met het misbruiken van de content van RecruitmentMatters.
Update:
Zo ziet het er nu op EazyMatch uit. Toch wel geinig…:
Istvan Cuypers
says:Ik heb ervaring met het gebruik van Eazymatch. Ik vind het geen geweldig systeem, de vacatures die via het systeem op de website worden geplaatst zien er niet heel goed uit en het mailsysteem werkt erg traag. Vervelender is dat als je Eazymatch wil opzeggen, de heren eigenaars behoorlijk irritant gaan doen. Vandaar ook deze review omdat ik dit zo ongelooflijk onprofessioneel vind. De input die je wil meenemen wordt na heel veel moeite een keer vrijgegeven!! Voor mij nooit meer Eazymatch, stelletje kleuters met een redelijk product.
Floor Drees
says:Geniale actie. Ik verbaas me er soms over wat ik tegenkom als ik een regel uit mijn blog in de Google searchbalk gooi. Aasgieren.
Marc Drees
says:@Jos:
Ik heb even gekeken naar hun ranking, en als er twee bezoekers per dag langskomen is het veel. Volgens mij is EazyMatch zo dood als een pier.
jos
says:Heh…wellicht moet je het logo bij deze post straks verwijderen 🙂
Rob van Elburg
says:Lol
Mark van Loon
says:top post!!!
Marc Drees
says:@David:
Toch wel bijzonder…
david
says:Amai..ze zijn echt lui! Post staat nog steeds op eazymatch..
Tom van der Valk
says:Goeie actie, Marc! En fijn dat je toch de volledige artikelen aan blijft bieden via de RSS feed.