Het is weer tijd voor een korte evaluatie van de MEI, oftewel de Monster Employment Index. Want de resultaten over september zijn binnen: 4 punten lager dan augustus.
Met het altijd weer onverwoestbaar positieve commentaar van Diana Krieger (General Manager Benelux): Whilst there are significantly fewer job offerings compared to September 2008, the rate of annual decline eased during the third quarter. A possible indication that the Dutch hiring market is beginning to stabilise.
Ik heb de vrijheid genomen om de cijfers van de MEI vanaf januari 2007 eens te verwerken tot een voortschrijdend jaarvolume. En dan krijg je onderstaande, prachtige curve:
Mooi he! Wat een prachtige, soepele lijn.
Alleen is er nog niets te zien van die stabiliserende markt die Krieger meent te onderkennen. Op zijn best kunnen we zeggen dat de curve minder steil daalt. Maar daar lijkt me zo’n beetje alles mee gezegd.
Stabiliseren is er nog zeker niet bij. En als de MEI niet stabiliseert, is de markt er nog zeker niet aan toe. Tenslotte laat de MEI vooral zien hoe de uitzendmarkt zich gedraagt. Nou die zakken dus nog lekker door… Maar dat was eigenlijk al geen verrassing meer.
Hoe erg ze zakken? Eind deze maand komen de uitzenders met de resultaten van het derde kwartaal. Dat wordt heel spannend!
Diana
says:Wellicht nog even goed de feiten achter de MEI te communiceren. dat maakt het namelijk duidelijk dat een discussie over de MEI (een onafhankelijke barometer) weinig tot niets zegt over toegevoegde waarde van carrieresites of intermediars.
De Monster Employment Index Europa biedt maandelijks inzichten in de Europese online recruitmentmarkt. De Index werd voor het eerst gelanceerd in juni 2005, gebaseerd op data van december 2004. De Index is gebaseerd op een maandelijkse analyse van miljoenen online baanaanbiedingen op carrièresites en HR secties van corporate websites inclusief Monster. De Index wordt gecontroleerd door Research America, Inc., een onafhankelijk Amerikaans marktonderzoekbureau om de nauwkeurigheid van de resultaten te verzekeren rekening houdend met een foutenmarge van +/- 1,05,. In Nederland monitoren wij ruim 300 websites.
Jan Willem
says:Grappig hoe SalesProfs er toch altijd weer een mooie draai in eigen voordeel aan weet te geven… Het is namelijk zo dat de vacaturesites geen zin meer hebben in SalesProfs en omdat SalesProfs geen deals kreeg die ze aanstond maken ze er nu maar van dat ze geen zin meer hebben in vacaturesites, terwijl die zin er wel degelijk was….
Marc Drees
says:@SalesProfs:
domheid is soms drie puntjes lang?
SalesProfs
says:tuurlijk…
Marc Drees
says:Het probleem van de grote vacaturebanken, w.o. Monsterboard is dat ze de grote volumecontracten verliezen bij de intermediairs. Tenslotte hebben diezelfde intermediairs onvoldoende vacatures om hun eerder ingekochte ‘slots’ te kunnen vullen.
Omdat vacaturesites zelf in overlevingsmodus zijn is hun bereidheid om die contracten naar beneden bij te stellen niet groot genoeg. En dat zorgt weer voor een verstoorde relatie met die intermediairs. Met opzeggingen nu of op termijn tot gevolg.
Maar Monster meet natuurlijk niet alleen de eigen site; er worden meer sites in de MEI meegenomen.
SalesProfs
says:Duidelijke stijging van vacatures in de sales. MEI zegt niets over de rest van de vacatures in de markt (de meeste willen het eerst zonder welke vorm van begeleiding dan ook proberen, is post-crisis eigen.) Ook een aantal van onze vaste klanten hebben vacatures maar zetten deze niet meer op de grote 4 en bellen ons pas als ze er niet meer uitkomen, dat snap ik heel goed. de kwantiteit is erg hoog op het moment. Wel zegt het iets over de verschuiving van de markt. We hebben gewoon geen zin meer in vacaturebanken op deze manier.