Gisteren bracht Content een persbericht uit met de volgende titel: Content pakt ergernissen tijdens online sollicitatie aan. En daarmee stelt de uitzender dat een belangrijk onderdeel van haar vernieuwde site aanzienlijk moet zijn verbeterd: het sollicitatieproces!
Content claimt met haar nieuwe portal MijnContent het online solliciteren zo makkelijk mogelijk voor onze kandidaten te maken. Nou, dat moet ik natuurlijk zien en beleven. Tenslotte was een eerdere ervaring met de nieuwe site bepaald geen prettige ervaring…
Goed, ik pak op de homepage van Content de bovenste van de 5 Topvacatures die hier staan; die van Administrateur. Klik. En ik zit op de vacaturepagina:
En daar klik ik meteen op de knop Direct Solliciteren en dan… zie ik dit:
Deze pagina opent zich overigens in een nieuw tabblad van mijn browser. Wat een vreemde situatie. Allereerst is natuurlijk de beleving totaal anders, maar aan de linkerkant staat dit:
Hier word ik dus heel, heel erg droevig van. Want Content heeft niet nagedacht. Ik heb op de knop Direct Solliciteren geklikt. Niet op de knop Login, of op de knop Registreer.
En vervolgens zie ik een login/registeer scherm met de mogelijkheid om door te gaan met mijn ‘directe sollicitatie’ door opnieuw op een knop te klikken.
Het is goed dat ik nauwelijks nog haar op mijn hoofd heb, anders had ik dat er op dit moment vanaf gerukt…
Goed, ik klik dus de tweede keer op een ‘direct solliciteren’ knop, dit keer met de knoptekst Solliciteren zonder account…:
Nee, dit verzin je niet! Content laat je in drie stappen direct solliciteren… Ik ben ondertussen begonnen met het uitrukken van mijn borsthaar…
En dan die eerste stap. Let op:
Heb je geen digitaal CV? Oprotten dan! Content wil helemaal niets met je te maken hebben! Wegwezen. Vort. Het haar van mijn rechter onderarm wordt op dit moment met grof geweld verwijderd…
Overigens, leuk om te doen: even… het privacystatement lezen. Heb je een uurtje? Voor de nummerfetisjisten: 2.249 woorden. Dat is een ferm privacystatement. En natuurlijk volstrekt onleesbaar. En niet in overeenstemming met de nieuwe NVP Sollicitatiecode…
Goed, ik heb een fake CV geplakt, de voorwaarden en het privacy statement geaccepteerd en op de knop Volgende geklikt. En ziedaar, Content maakt gebruik van een extractie functie! Dat is natuurlijk wel heel erg goed. In mijn geval worden alle gegevens keurig herkend en geextraheerd.
Helaas moet ik van Content wel nog even bewijzen dat ik een mens ben:
Oh, wat heb ik toch een hekel aan die stompzinnige captcha’s. En al helemaal in deze situatie. Waar ik in de vorige stap een bestand heb moeten plakken en nu een captcha invullen? Mijn linkerarm is ondertussen ook volledig onthaard…
Als ik wederom op Volgende klik krijg ik dit te zien:
Nou, hier kan ik eindelijk solliciteren. Wat ik dan ook doe, met volledig onthaard bovenlijf.
De e-mail
Jawel, ik krijg ook nog een bevestiging per e-mail van Content. Die ziet er zo uit:
Positief is de concrete termijn in de e-mail: binnen twee werkdagen. Dat is uitstekend. Verder kan er heel wat poetswerk aan deze e-mail worden verricht. Ruimte voor verbetering biedt ook zeker de link naar de vestiging. Want die is al bekend. Maar via de link ga je naar een overzichtspagina van alle vestigingen…
Ideetje: zet de contactgegevens van de vestiging direct in de e-mail…
Conclusie
Ik vraag me af of er iemand binnen Content zich achter deze nieuwe site heeft gezet en heeft geprobeerd te solliciteren. Gewoon, zoals 99% van de kandidaten zouden doen. In plaats van zich te verlekkeren aan de toeters en bellen van MijnContent. Waar diezelfde 99% van de werkzoekers zich in eerste instantie niets van aantrekken.
Content komt met een dramatisch slecht sollicitatieproces. Waarmee het ronkende persbericht volledig wordt ontkracht. Het is een aanfluiting. Direct solliciteren… laat me niet lachen! Wat een gang naar Canossa is dit.
Nawoord
Op een ander moment zal ik overigens MijnContent met een bezoekje vereren. Maar eerst moet ik mijn haar weer laten aangroeien. Voor ik het weet heb ik een griepje te pakken.
Jan
says:Gisteren kreeg ik tijdens het surfen op de pagina van Content waarschuwingen voor malware van mijn virusprogramma. Gelukkig heb ik dit uitzendbureau weinig nodig.
Martijn Betgem
says:@ Marc, scherpe ontleding weer. En wat een lol tijdens het lezen!
Tom van der Valk
says:Als je in een persbericht aankondigt iets aan de ergernissen gedaan te hebben, kun je uiteraard verwachten dat er kritisch naar gekeken wordt.
Captcha’s hoor je dan niet tegen te komen. Een mogelijkheid om eerder opgeslagen informatie op te halen, kan de sollicitant werk besparen. De inlogmogelijkheid wordt wat te prominent getoond, waardoor het gebruik van een inlognaam in eerste instantie als een verplichting lijkt over te komen. Een andere vormgeving kan die suggestie voorkomen.
Zo te zien hoef je geen NAW informatie in te typen en wordt dat werk (waarschijnlijk met behulp van één van de bekende tools) door de backofficemedewerkers uit handen genomen. Dat is op zich sterk.
Gezien het feit dat er relatief weinig invoerwerk voor de sollicitant overblijft, vraag ik me af of de toegevoegde waarde van het opslaan van die informatie wel groot genoeg is. De inlogmogelijkheid kun je eigenlijk best missen.
En die captcha’s moeten er van zelfsprekend uit!
Jerome Korsten
says:@Jos, ben het helemaal met je eens. Een kandidaat moet meteen kunnen reageren door middel van NAW + cv toevoegen of de keuze maken een account aan te maken waarbij de cv in de database word geplaatst.
Marc Drees
says:@Saskia:
Cherry picking is in deze geen optie ben ik bang. Het proces van solliciteren is zo fundamenteel fout geimplementeerd dat je daar eerst op moet focussen. En zeker in het licht van een statement dat ergernissen met online solliciteren zijn weggenomen…
Saskia Kuin
says:Beste Marc,
Dank voor jouw opbouwende kritiek. Met een aantal punten gaan we aan de slag.
Groet,
Saskia Kuin
jos
says:Met totaal 3 handelingen zou een sollicitant moeten kunnen solliciteren. Technisch is dit allemaal al lang mogelijk.
1. De solliciteer knop bij een vacature
2. Uploaden CV, waarbij dmv CV extractie automatisch de NAW gegevens worden ingevuld
3. Verzend sollicitatie
SalesProfs
says:Jammer, maar hopelijk doen ze iets met je feedback. Ik denk dat het voor iedereen goed is wanneer wij (recruitment wereld) het de sollicitant zo makkelijk en duidelijk mogelijk maken!
Uiteindelijk levert het niet registreren voor dat je kan solliciteren ons meer op merken wij aan de verschillende buttons’s Wie heeft hier ook ervaringen in?