Na deel 1 (introductie) en deel 2 (Trovix) vandaag deel 3 van de saga over Monster’s grenzeloze ambities voor de komende jaren. En dit keer focus ik op Monster’s ambities in Europa.
Ja, Monster denkt ook hier de boel aardig op te kunnen gaan schudden door een combinatie van nieuwe producten, een betere marktsegmentatie en gewijzigde sales strategie.
De presentatie over Europa op de de Monster Investment Community Meeting werd gegeven door Andrea Bertone (CEO UK, Southern Europe and Scandinavia).
Laten we eerst eens beginnen met wat cijfers. Zoals het marktaandeel van Monster in Europa:
Oftewel, de markt voor vacaturesites is extreem gefragmenteerd en biedt ruimte voor vergaande consolidatie. Sterker nog, schreeuwt om consolidatie. Maar buiten Monster lijkt er geen partij in staat om een dergelijke behoefte ook daadwerkelijk invulling te geven.
Dat marktaandeel van 30% betekent een omzet van $ 750 miljoen in Europa. Monster is aanwezig in meer dan 20 landen in Europa. En Monster verwacht dat de Europese markt extreem gaat groeien. Zij baseert zich hierbij op het verschil in penetratie van online recruitment (als percentagevan het totale recruitment advertentiebudget) tussen Europa (26%) en de VS (57%). Oftewel, Europa heeft nog een ferme inhaalslag te maken.
Waarbij Bertone deze grafiek laat zien:
Nou, het is duidelijk dat Monster vooral zal haar aandacht zal richten op alles wat onder het Europees gemiddelde ligt. Het zogenaamde laaghangende fruit. Waarbij ik eerlijk gezegd zeer verbaasd ben over de penetratie van Spanje, Italie, Frankrijk en enkele Oost-Europese landen. Maar goed…
Verder heeft Monster dit jaar het aandeel nieuwe klanten zien groeien van 18% naar 27%. En dat is een fijn cijfer. Als het tenminste iets zou zeggen. Want het kan bijvoorbeeld ook betekenen dat bestaande klanten hun contracten niet verlengen…
Maar, waar wil Monster in Europa naar toe? Nou, dat is simpel. Ze wil de volledige recruitment cycle voor bedrijven, intermediairs en overheidsinstellingen gaan verzorgen. Van candidate sourcing via matching tot candidate management.
Oftewel, ATS leveranciers moeten (alweer…) op hun tellen gaan passen. En intermediairs ook een beetje (alweer…).
Dit is de omvang (in miljoen $) Europese markt volgens Monster:
Hier zit voor mij een vreemd gat; want de 30% penetratie voor Monster zou op $ 2,5 miljard uit moeten komen; niet $ 3 miljard. Maar een kniesoor die over $ 500 miljoen gaat lopen zeuren, zullen we maar zeggen.
Ook geeft Monster haar penetratie in deze markten weer:
Met andere woorden, Monster doet het ‘slecht’ bij kleinere bedrijven, kleinere intermediairs en de overheid. En daar wil ze dus wat aan doen. Die MKB markt wil Monster vooral via electronische kanalen (e-commerce platform) en telesales aan zich gaan binden. Oftewel een kanaal met een lage cost-per-contact en ongetwijfeld tegen een discount tarief. Althans dat hoop ik voor deze klanten…
Tegelijkterijd wil ze in de hogere segmenten via consultative selling groeien door meer van de business van die grotere klanten te pakken. Dat zal ook wel moeten als ze voorbij het platte verkopen van advertentieruimte wil groeien. Dus ‘zware’ consultants, hier is jullie kans om een baan te vinden!
Overigens zit daar dan ook direct de daadwerkelijke bedreiging voor ATS leveranciers. Want als er serieus gewicht in de schaal gelegd gaat worden kan dit inderdaad wel eens een probleem gaan vormen voor de ATS partijen die deze markt bewerken.
Conclusie
Monster heeft grote plannen om in Europa sneller dan de markt te groeien en zet hier dus vooral in op saleskanalen en saleskwaliteit.
Wat ik niet heb gehoord is dat Monster het land ingaat om haar nieuwe producten te gaan verkondigen. Volgens mij onderschat Monster de noodzaak tot evangeliseren. Nieuwe producten zoals Power Resume Search dienen te worden uitgelegd. Evenals het leren schrijven van goede vacatureteksten, ten behoeve van Power Job Search.
Als Monster geen equivalent van de Keep Holland Working Tour gaat doen voor haar nieuwe producten gaat het allemaal een stuk moeizamer dan Monster nu hoopt (of verwacht…). Vrijwel elke verandering heeft consequenties, ook al lijkt het uitsluitend een verbetering te zijn.