Hoera, het NOA rapport is er weer. Wat was dat vorig jaar toch een lachwekkend stukje desinformatie van deze club printrakkers.
En ook dit jaar is hun volstrekte ontkenning van de realiteit weer schokkend te noemen: Oriëntatie op de arbeidsmarkt gebeurt voor 71% via printmedia en voor 67% via Internet
Jawel, Internet zit in de beleving van NOA nog altijd onder de printmedia. Fantastisch! Binnenkort een evaluatie van dit rapport.
Geert-Jan Waasdorp
says:@Mark. Dat was geen onderzoek van Intelligence Group, maar onderzoek van AC Nielsen. Maar toch leuk om te vermelden….. vandaag een persbericht eruit gedaan waar toch een heel ander licht op het orientatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking in naar voren wordt gebracht.
Marc Drees
says:@Mark:
Hahaha, ja, daar zou ik inderdaad op vertrouwen… Stijging van aantal vacatures in vak- en dagbladen. En dat tijdens een diepe recessie.
Is dit serieus bedoeld?
Mark
says:@Marc
Oeps, onderzoek van Intelligence Groep gezien?
2008 1e half jaar
21.929 vacatures in vakbladen
37.214 vacatures in dagbladen
599.418 vacatures op internet
2009 1e halfjaar
31.140 vacatures in vakbladen
59.263 vacatures in dagbladen
377.647 vacatures op internet
Marc Drees
says:@Mark:
Natuurlijk zijn verbruikscijfers niet relevant…
En iedereen bladert zich suf in die kranten die nauwelijks meer worden gelezen en waar amper nog vacatures in worden geplaatst…
Mark
says:@Marc
Nogmaals, het gaat er niet om welke media je wel of niet gebruikt. Het gaat er om dat de kans groter is dat iemand eerder een uiting van elke willekeurig vacature in print ziet dan via online, omdat je online die kanalen veelal bewust moet opzoeken en in print je er gewoon mee geconfronteerd wordt. Het heeft niets met consumptiecijfers en of -percentages te maken wat mij betreft.
Marc Drees
says:@Mark:
Ter versterking van je cijfermatig inzicht moet je zeker ook even kijken naar de cijfers van onbevooroordeeld onderzoek op dit gebied.
Zoals bijvoorbeeld de consumptiecijfers van verschillende kanalen, voor verschillende leeftijdsgroepen. Dan vallen kranten en tijdschriften wel heel erg uit de toon…
In directe relatie tot het NOA zijn dit er in ieder geval twee:
NOA rapport is belediging van gezond verstand en adverteerders
NOA rapport nogmaals debunked
Mark
says:De grote vraag is natuurlijk: Wat is orienteren op? Latente baanzoekers bijvoorbeeld, orienteren zij zich op…?
Er staat in ieder geval niet “71 van de 100 Nederlanders geven stuurt een c.v. naar aanleiding van een vacature in print en in 67 van de 100 stuurt (overlap) een c.v. naar aanleiding van een vacature gezien op Internet.
Ik denk dat ik dan, nee… ik weet zeker dat ik het NOA rapport dan linea recta in de schredder zou gooien…
Dus Van Dale zegt:
Orienteren: zich -teerde z, h z georiënteerd ~ zich vd toestand, de verhoudingen op de hoogte stellen
Volgens mij (en dat is dan mijn cijfermatig inzicht ;)) krijgen nog steeds meer unieke mensen (beroepsbevolking) een keer een vacature in print te zien dan een vacature online. In print staat het namelijk gewoon in alle denkbare bladen, online moet je vooral naar jobboards en Google en kun je natuurlijk ook weleens tegen een banner aanlopen…
Mij lijkt dus dat meer mensen zich van de toestand op de hoogte stellen van de arbeidsmarkt / vacatures via print media, dus wat dat betreft moet ik het met NOA eens zijn…