Monster manipuleert mening werkzoekers

Logo MonsterVerleden week donderdag publiceerde Monster de resultaten van een onderzoek onder 30.000 werkzoekers wereldwijd. De titel van deze publicatie was: Over 25 Percent of Workers Surveyed are More Optimistic about the Current Job Market Compared to Six Months ago

Nou, dat klinkt verrassend positief, zou je toch denken. Maar die aangename gedachte verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de onderliggende resultaten ziet:

Resultaten onderzoeksvraag Monster: Level of Optimism about the current job market compared to 6 months ago

Dat ziet er juist zeer negatief uit! Desondanks probeert Monster hier krampachtig een positief sausje overheen te gooien: Over half (52%) […] feel the same or more optimistic when asked, “How do you feel about the job market compared to six months ago?”

Zo lust ik er ook nog wel een paar… Wat te denken van de volgende: Nearly 75% feel the same or more negative when asked, “How do you feel about the job market compared to six months ago?”

Evenzeer waar, maar met een aanzienlijk hoger percentage. En als we het positieve sentiment (26%) afzetten tegen het negatieve sentiment (47%) dan is direct duidelijk dat hier sprake is van een negatieve beeld in tegenstelling tot het gesuggereerde positieve signaal.

Voor een aantal grote Westerse landen is het beeld nog (veel) negatiever:

  • UK: 56% negatief sentiment
  • Spanje: 54% negatief sentiment
  • VS: 51% negatief sentiment

Daar staat een positief sentiment van 51% in India tegenover. Goed voor India, maar daar gaan wij toch bitter weinig van merken…

En de mate van datamanipulatie bereikt een ongekende hoogte in onderstaande grafiek:

Monster: Level of Optimism about the current job market compared to 6 months agoHier telt Monster dus het positieve en neutrale sentiment bij elkaar op. En zet dat af tegen het negatieve sentiment. Hoezo manipuleren van data? Hier is wel meteen duidelijk dat in alle landen met uitzondering van India het negatieve sentiment overheerst.

En dat zou dus ook de conclusie moeten zijn van het Monster onderzoek. Maar ja, als we volgens de rekenmethode uit de recessie moeten krabbelen, dan kan je de uitkomst van een dergelijk onderzoek natuurlijk niet negatief laten zijn…

Als respondent zou ik me aardig misbruikt voelen op basis van deze verdraaiing van de onderliggende data. Monster heeft geen behoefte een eerlijk beeld van de daadwerkelijk beleving van werkzoekers te geven. En laat daarmee zien geen enkel respect voor diezelfde werkzoekers te hebben.

Geef een reactie