Eigenlijk al vanaf de eerste dag – eind februari dit jaar – dat ik op Twitter zat wist ik dat dit meer dan een hype ging worden. Sowieso was ik geen early innovator op dit social network en stapte er relatief laat ‘in’.
Ik verwonderde me er over dat je al snel een goede inhoudelijke dialoog met elkaar kon hebben. Tevens merkte ik dat er een enorme gunning-factor op Twitter is : je tweet iets over wat je zoekt of over een probleem en al gauw word je, veelal door retweets waardoor je weer in andere netwerken ‘belandt’, van alle kanten geholpen.
Aanvankelijk startend in mijn eigen netwerk en met wat oud-collega’s en vrienden, begreep ik al gauw dat dit social network ook voor werving genoeg mogelijkheden zou gaan geven.
Spel van geven en nemen
Samen met een van mijn medewerkers, Marco, hebben we toen @DeloitteBanen in het leven geroepen. Buiten dat we vanuit dat Twitteraccount vacatures communiceren, tweeten we ook over inhoudelijke zaken die zich binnen ons bedrijf afspelen of over arbeidsmarktontwikkelingen. We gingen studenten en –verenigingen volgen (80% van onze 400 Deloitte vacatures zijn voor starters) en zagen al gauw dat ze ons terug volgden. Twitter blijkt een ‘spel’ van geven en nemen te zijn.
Hype-fase allang voorbij
Nu een dik half jaar verder kijk ik tevreden terug op een initiatief waar aanvankelijk intern een beetje lacherig over werd gedaan. Het was toch immers een hype?? Maar we zijn nu zo ver dat we met het bouwen van onze nieuwe carrieresite: www.werkenbijdeloitte.nl ook onze Twitterstream hebben laten inbouwen.
Niet alleen om daarmee weer opnieuw onze vacatures onder de aandacht te brengen, maar vooral ook om aan onze doelgroep te laten zien wat wij zoal op een dag uitspoken op de Deloitte werkvloer. En dat is nieuw binnen de arbeidsmarktcommunicatiewereld.
En wederom: het werkt. Ik zie het aantal sollicitanten via Twitter stijgen en andere Tweeps reageren. Maar ik zie ook nog steeds het aantal reacties groeien van mijn (vak)netwerk wat met me en ons mee blijft denken als we een vacature hebben.
Twitter ‘werkt’, daar is geen misverstand meer over.
Dit gastblog is geschreven door Roos van Vugt, E-recruitmentmanager Deloitte en zeer actief Twitteraar
Eelco Scheltinga
says:Goeie insteek, lekker praktisch benaderen. Als het werkt, werkt het. Rapportages komen vanzelf wel om kracht bij te zetten wanneer dat noodzakelijk is om budget te alloceren. Hoop dat je ATS daarin ondersteunt met rapportage. Eerst maar eens aan de slag. Tx for the blog!
Roos
says:@Eelco ook een hele succesvolle case! Dank voor delen. Ik zal tzt ook een blog schrijven hoe wij onze ‘Twitter-strategie’ hebben ingestoken. Maar vooral geen rocket-science en alles tot den treure meten. We zijn vooral praktisch aan de slag gegaan. Wel hebben we tbv mijn E-recruitment team KPI’s gedefinieerd opdat we wel doel(groep)gericht tweeten.
Ik ben zelf ook wel benieuwd of er andere organisaties/bureaus zijn die Twitter recruitment cases hebben.
Eelco Scheltinga
says:Goed om te lezen dat het succesvol werkt voor @DeloitteBanen. Ook wij hebben succes gehad met werven via linkedin waarin we binnen 8 uur 4 goed gekwalificeerde kandidaten binnen krijgen (zie https://www.peoplexs.com/communities/en/blogs/hr_news/index.cfm/2009/11/12/Recruiting-with-Twitter-an-example ).
Ik zou het erg leuk vinden om wat conversie cijfers te zien voor de @DeloitteBanen case hoeveel mensen nu % zijn gevonden via twitter en zijn aangenomen?