Mijn voorspellingen voor 2009: een terugblik

puzzledDecember is de maand waarbij we terugkijken op het bijna afgelopen jaar en vooruitblikken naar het nieuwe jaar. En dat laatste doe je als blogger natuurlijk via voorspellingen.

Maar voordat ik de voorspellingen voor 2010 kan doen zal ik eerst rekenschap moeten afleggen over mijn voorspellingen voor 2009. Dit is zo’n akelig moment waarop je met eigen uitspraken wordt geconfronteerd die een jaar geleden nog zo logisch leken. Maar nu met hoongelach kunnen worden begroet.

Afijn, met knikkende knietjes dan maar…

1. Jobadvisor gaat niet live. Helemaal goed
Voor wie al niet meer weet wat Jobadvisor was: een kloon van Zubka. En een initiatief van VNU Media om een plaatsje te bemachtigen in de bloeiende online referral markt van Nederland. Die natuurlijk helemaal niet bestond.

Ondertussen is Jobadvisor nooit gestart, is Zubka dood en liggen zowel Spotajob als Friendhunter al maanden op de intensive care. Oftewel, de hele online referral markt is binnenkort dood. Of wacht even, dat is een voorspelling! Laat ik daar nog even mee wachten…

2. Grote vacaturesites verliezen terrein. Helemaal goed
Dit was natuurlijk een redelijk veilige voorspelling. Maar who cares, goed is goed. En dit is een plaatje om het te bewijzen:

image Trendlijn aandeel top 4 vacaturesites; Q2 2008 – heden

Wat een glijbaan! Die rode verticale streep is de overgang van 2008 (linkerkant) naar 2009 (rechterkant). O ja, en die recente stijging is natuurlijk het effect van de verbeterde spidering van Werk.nl en Monsterboard. Oftewel, een kunstmatige stijging…

3. Vacaturesites wisselen van eigenaar. Fout
Totaljobs gaat weliswaar uit Nederland verdwijnen maar is niet van eigenaar veranderd. Reed Business is niet verkocht maar is de lieveling van Reed Elsevier geworden. Tijdelijk ongetwijfeld, maar toch. En ook Yahoo! Hotjobs bestaat nog steeds als een onafhankelijke vacaturesite. Opmerkelijk.

En dat in een tijd dat uitgevers uitsluitend moeten krimpen, snijden en downsizen. Je zou toch denken dat er tenminste één uitgever zou zijn die me me een plezier had willen doen. Maar nee hoor. Dus zit ik fout met deze voorspelling. Barst!

4. Serious gaming wacht op betere tijden. Helemaal goed
Ik ben volstrekt overtuigd van de enorme potentie van serious gaming voor online recruitment. Maar ik was er evenzeer van overtuigd dat het nog onbewezen rendement van deze ‘technologie’ ervoor zorgt dat er tijdens een recessie niet veel gebeurt.

En helaas is deze voorspelling uitgekomen. Er is op dit gebied verbijsterend weinig te melden in 2009, en dat is bijzonder jammer. Maar als de economie weer opveert komt het met serious gaming vanzelf ook wel goed. Denk ik…

5. Redesign Monsterboard ‘faalt’. Oordeel uitgesteld
De jury is nog niet tot een oordeel gekomen. Natuurlijk zullen sommigen wijzen op het feit dat Monsterboard tot meest populaire vacaturesite van 2009 is gekozen. Maar dat was vorig jaar ook al het geval. Dus dat telt niet.

Nee, het gaat om de nieuwe tools die Monster(board) candidate centric moeten gaan maken. En dat is zeker nog geen gelopen race. De Career tools zijn nog te vers en veel te geeky. Verder komt pas volgende jaar de nieuwe ‘modelijn’ van Monsterboard op de markt: Power Search. En daar zet de site heel, heel zwaar op in. Geen succes op dit vlak betekent het nodige. Maar daarover meer in mijn voorspellingen voor 2010.

Voor dit jaar is er geen uitspraak te doen. Wat overigens al iets zegt…

6. Print is dead. Helemaal goed
Alles is in 2009 ingezakt, maar print is natuurlijk helemaal naar de haaien gegaan, dit jaar. Als regeringen journalisme willen subsidieren en Rupert Murdoch Google wil blokkeren weet je dat het hele, hele foute boel is met print.

De perfect storm van online nieuws en rubrieksadvertenties die naar online vertrekken maakt dat kranten als wandelende lijken mogen worden gezien. Ze zijn dood maar hebben het zelf nog niet helemaal door. Speciaal voor de meest eigenwijze uitgevers, een tweetal interessante tidbits uit een uitstekende posting van Arianna Huffington over dit onderwerp:

Did you know that newspaper circulation is down 7 million over the last 25 years while unique readership of online news is up 34 million in the last 5 years?

Did you know newspaper advertising fell nearly 19 percent this year while web advertising is up 9 percent and mobile advertising is up 18 percent?

En er valt meer fraais te lezen. Maar Arianna Huffington is dan ook de eigenaar van The Huffington Post; een electronische krant. Een hele grote electronische krant. Uitgevers zouden er goed aan doen naar haar te luisteren. Want het is ook nog eens een buitengewoon slimme dame!

7. Microblogging dondert in de trog van de desillusie. Gruwelijk, gruwelijk fout
Hoe fout kan je zitten? Gruwelijk fout. Want Twitteren is niet in een gat gevallen. Integendeel. Twitteren heeft het zelfs tot het woord van het jaar 2009 geschopt volgens het genootschap Onze Taal. En ik heb me van early adopter via ketter uiteindelijk tot gebruiker van Twitter bekeerd. Schoorvoetend en tegenstribbelend.

Twitteren is natuurlijk geen microblogging maar vooral een marketing tool voor alles en iedereen. En recruiters zijn er tegenwoordig ook al helemaal dol op. Wat een diarree, wat een timesink. En hoe ongekend populair. Zonder enige trog van desillusie in zicht.

8. Innovatie stagneert. Helemaal goed
Uitzenders, werving & selectie bureau’s, vacaturesites en andere online recruitment partijen in Nederland hebben zich in 2009 voornamelijk beperkt tot de nodige nieuwe schilletjes om hun websites. Maar de ervaring van de werkzoeker is er nauwelijks op vooruit gegaan. Maar ja, wat is nou belangrijker?

Er is voor mij wel een positieve uitzondering: CVinder. Vrijwel zonder budget een waardevolle toepassing bieden die ook nog eens helemaal gratis is. Da’s innovatie met een hart! Dat zouden er meer moeten doen.

9. Personal branding sites branden af. Helemaal goed
Dat was ook een makkelijke. Tientallen me-too sites zoals VisualCV die dachten een graantje mee te pikken van de combinatie van een stijgende werkloosheid en de populariteit van (met name) LinkedIn.

Ter vergelijking de statistieken van achtereenvolgens Visual CV en LinkedIn. Let vooral ook op de schaal van de Y-as…

 Traffic VisualCV juni 2009 – november 2009 (Quantcast) Traffic VisualCV juni 2009 – november 2009 (Quantcast)

 Traffic LinkedIn juni 2009 – november 2009 (Quantcast) Traffic LinkedIn juni 2009 – november 2009 (Quantcast)

Geinig he! Dat is allemaal wel vrij duidelijk. VisualCV en haar kloontjes kunnen bij het grofvuil. Waar ze overigens ook thuishoren.

10. Gen Y impact gaat door. Goed
Ondanks alle tegenslag neemt de impact van deze nieuwe generatie op de werkplek niet af. Het jonge volkje twittert, facebookt, Hyved en SMS’t zich suf. Op en buiten het werk. En iedere werkgever die een jonge, hoogopgeleide netwerker de toegang wil verbieden kan een firestorm op sociale media verwachten. Goed voor de corporate brand…

Conclusie
Voor een eerste poging ben ik zeer tevreden met het resultaat. En waarschijnlijk zou ik meteen moeten stoppen, want dit ga ik nooit meer verbeteren. Maar dat is wel heel erg op safe spelen, en daar hou ik ook weer niet van.

Dus binnenkort kom ik met mijn voorspellingen voor het komende jaar. Volgens sommige het jaar van het herstel, voor anderen het jaar van stagnatie en inflatie. Dat wordt lekker voorspellen dan… Maar ja, dan had ik maar niet moeten gaan bloggen.

Geef een reactie

5 Comments