In hun rapport over de levenscyclus van HRM applicaties kondigde Forrester niet slechts de dood van vacaturesites aan. Er was natuurlijk ook ander nieuws, onder meer over de ontwikkeling van (social) recruiting.
Waarbij de ‘gewone’ recruiting in de Equilibrium fase werd geplaatst en social recruiting in de Survival fase. En het is natuurlijk aardig om ook die twee groepen even kort de revue te laten passeren.
Voor alle HRM applicatie is dit het beeld dat Forrester heeft samengesteld:
TechRadar™: Human Resource Management Applications, Q1 ‘10
Aan de rechterzijde zien we Recruiting staan. En Forrester bedoeld hiermee de software die bedrijven gebruiken voor hun recruitment inspanningen. Kort gezegd: Applicant Tracking Systemen, oftewel ATS’s.
En die ATS’s verdwijnen volgens Forrester in een termijn van 1 – 3 jaar in de volgende fase: Decline. Dezelfde fase waar op dit moment de vacaturesites, eenzaam en alleen, ronddwalen. Het feit dat AT’s richting de Decline fase verdwijnen heeft natuurlijk te maken met de opkomst van sociale media.
En daar komt dus Social recruiting/networking om de hoek kijken. Een nieuwe manier om toekomstige medewerkers te vinden en aan je te binden. En daarover zegt Forrester het volgende:
While the concept of social recruiting is still in its inception, its potential is evident. Social networking has completely reengineered how we interact, share, communicate, and connect on a daily basis.
Companies still experiment with strategies involving Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, and others to establish a recognizable source for legitimate information on the company, its values, and its employees
En daarmee zijn sociale netwerken blijkbaar ook voor Forrester een vervanging van de vacaturesites. Waarbij het nog niet duidelijk is hoe dit uiteindelijk vorm gaat krijgen. Tenslotte worden er nog volop experimenten uitgevoerd.
Afijn, geen nieuwe inzichten dus. Wel geplaatst op een tijdschaal en in relatie tot allerlei andere ontwikkelingen binnen het speelveld van recruitment en HR. En dat is altijd prettig.
Guido Gihaux
says:Goed verhaal. Vraag is alleen hoe je als Recruiter de Social Networks gebruikt. Bovendien vraag ik me af of je niet een soort pleisterplaats nodig hebt waar social media postings verzameld worden. Vandaar dat ik denk dat de vacature sites wellicht nog levensvatbaar zijn maar een andere functie krijgen.
groet,
Guido Gihaux