Deloitte heeft als eerste (Nederlandse?) werkgever een wervingsapplicatie voor de iPhone gelanceerd. Op basis van de functionaliteit van ShakeYourJob is deze applicatie sinds gisteren beschikbaar in de AppStore.
Leuk, maar hoe struikelt de gemiddelde werkzoekende iPhone gebruiker (contradictio in terminis?) met interesse in een baan bij Deloitte over deze applicatie? Antwoord: niet. En dat is misschien maar goed ook…
Hoeveel wervingssites heeft Deloitte?
Ja, hier wordt het een beetje ingewikkeld. Deloitte lijkt mee te willen doen met het Splinternet, waarbij je voor elk type apparaat een aparte applicatie biedt.
Even een kort overzicht van de sites van Deloitte:
- werkenbijdeloitte.nl is de reguliere wervingssite
- m.werkenbijdeloitte.nl is de mobiele wervingssite
- Deloitte Jobs is de iPhone wervingssite
De ‘reguliere’ wervingssite van Deloitte heb ik al een keer bekeken dus is het tijd om de nieuwe loten eens nader aan de tand te voelen. Waarbij ik maar heel kort zal stilstaan bij de Deloitte Jobs applicatie; tenslotte is dit niets meer dan een ShakeYourJob kloon.
M.werkenbijdeloitte.nl
Deze site is geoptimaliseerd voor mobiele telefoons met een Internet connectie. En is daarmee zeer geschikt voor gebruikers die iets meer over Deloitte als werkgever willen weten. Of die uitsluitend op zoek zijn naar een baan bij Deloitte.
Tenminste, de site is handig tot het moment dat je zou willen solliciteren. Want op dat moment knal ik ineens naar het sollicitatieformulier op de reguliere wervingssite. Bepaald geen prettige ervaring.
Verder is er ook nog een gigantische usability fout in de zoekfunctie. Want als je op de knop Zoeken heb geklikt, krijg ik al eerste de zoekfunctie weer in beeld. Dat er daaronder vacatures zijn verschenen weet ik dus helemaal niet. Met als gevolg dat ik twee keer kansloos op diezelfde knop heb geklikt voordat ik erachter kwam dat er onder die knop wel vacatures werden getoond…
Vreemd genoeg wordt er ook geen gebruik gemaakt van enige vorm van location-based functionaliteit, en dat is wel weer een beetje vreemd.
Deloitte Jobs
Tja, dat is dezelfde ShakeYourJob applicatie met de gruwelijke registratie aan de voorkant. Wie gaat dat nou doen als je bij 1 werkgever wil gaan zoeken. Juist: niemand. Tenminste, niemand behalve de concurrentie die wil leren van de fouten van Deloitte. En de rest van de incrowd.
Maar veel belangrijker is de totaal andere ervaring die deze applicatie biedt in vergelijking met de reguliere en de mobiele wervingssite. Met andere woorden, de cross-channel ervaring is volstrekte bagger. Alsof je bij volstrekt verschillende bedrijven aan het zoeken en solliciteren bent.
Er is een voordeel: Deloitte Jobs is vrijwel onvindbaar. Zowel bij de mobiele als bij de reguliere wervingsapplicatie staat het iPhone icoontje diep genoeg verstopt. Zo voorkomt Deloitte in ieder geval teveel eyeballs en clicks.
Waarom doet Deloitte zoveel in mobiel?
Goede vraag! Daar heeft Deloitte twee argumenten voor:
- Statistieken laten al een sterke groei zien en de verwachting is dat in 2014 bijna de helft van de bevolking internet via een mobiel apparaat zal gebruiken
- Geïnteresseerden kunnen nu overal en altijd op de hoogte blijven van carrièremogelijkheden én makkelijk én snel contact opnemen.
Er is weinig twijfel dat mobiel Internet een grote vlucht gaat nemen. Maar Deloitte maakt een ferme gedachtensprong door aan te nemen dat ook het proces van vacatures zoeken en solliciteren zich in vergelijkbare mate naar mobiel zal gaan verplaatsen.
Het is zeker niet onmogelijk, maar niet al te waarschijnlijk. Vluchtige activiteiten, al dan niet met een lokatiegebonden (community) component, zullen de killer apps voor mobiel Internet worden. Het zoeken van en reageren op een interessante baan is niet bepaald het eerste waar je dan aan denkt.
Is het wel verstandig wat Deloitte doet?
Mijn reactie is kort en ondubbelzinnig: Nee. Deloitte focust teveel op de techniek en te weinig op de werkzoeker. Het is beter om een perfecte applicatie te hebben dan drie halfbakken applicaties. Die elk ook nog eens een (zeer) verschillende gebruikservaring bieden.
Deloitte zou er verstandiger aan doen om zich weliswaar te orienteren op mobiel Internet maar vooral de eigen wervingssite vanuit het perspectief van de werkzoeker te optimaliseren.
En vervolgens dat proces te vertalen naar mobiel Internet, waarbij zoveel mogelijk rekening gehouden moet worden met de huidige en toekomstige schermafmetingen. Want met name die afmetingen gaan een belangrijke rol spelen in de wijze waarop je functionaliteit en proces moet aanbieden. Van smartphone tot iPad…
Hoewel het niet verstandig is wat Deloitte doet, heeft ze natuurlijk wel de kans om van haar fouten te leren. Tenslotte duikt het bedrijf met gigantisch enthousiasme op allerlei nieuwe ontwikkelingen. En als ze dat enthousiasme weet vast te houden ondanks de teleurstellingen die ongetwijfeld gaan komen, heeft ze een voorsprong in kennis en ervaring ten opzichte van haar eigen concurrentie. En die voorsprong kan wel eens van groot belang worden wanneer de arbeidsmarkt zich van haar krapste kant gaat laten zien.
Conclusie
Zoet en zuur.
Waarbij het zuur voor de korte termijn overheerst en het zoet in de komende jaren kan komen als Deloitte leert van haar fouten. Hoe dan ook, het bedrijf zet binnen online recruitment een trend met haar moedige pogingen om te innoveren. En dat is zeker een dikke pluim waard.
Lennart Sloof
says:<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:”Cambria Math”; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-alt:”Calisto MT”; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-alt:”Century Gothic”; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Myriad Roman”,”sans-serif”; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; font-family:”Times New Roman”,”serif”; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; color:blue; mso-themecolor:hyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Myriad Roman”,”sans-serif”; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.EmailStyle16 {mso-style-type:personal; mso-style-noshow:yes; mso-style-unhide:no; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:windowtext;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:”Myriad Roman”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Calibri; mso-bidi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1492334753; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1546564496 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} –>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Myriad Roman”,”sans-serif”;
mso-fareast-language:EN-US;}
De spin-off rondom de lancering van de mobiele versie van de Deloitte carrièresite, plus de lancering van Deloitte Jobs op diezelfde dag zijn de oorzaak van mijn verlate reactie op bovenstaand verhaal.
Bij een review wordt je beoordeeld op objectieve en concrete punten, waarbij je natuurlijk hoopt een voldoende te scoren. Maar ook dit keer, net als bij de lancering van http://www.werkenbijdeloitte.nl, deelt Marc Drees een dikke onvoldoende uit. Deze onvoldoende is deels gebaseerd op een aantal terechte, feitelijke constateringen, maar ook worden teveel aannames gedaan die gebaseerd zijn op niets meer dan een persoonlijke mening. Nu kun je je storen aan het feit dat iedereen zijn/haar persoonlijke evangelie verkondigt via internet, als zijnde de waarheid, maar dat is inherent aan het tijdsbeeld. Persoonlijk kan ik me niet zo opwinden over dit stukje. Sterker nog, ik vind het allemaal niet zo heel relevant wat de persoonlijk mening is van Marc. Ik ga mijn voordeel halen uit zijn punten van terechte kritiek. Zijn subjectieve waardeoordelen leg ik met een glimlach naast me neer.
Waarom reageer ik dan toch?
Marc adresseert een aantal zaken die berusten op niets meer dan slechts zijn visie.
In de derde alinea van bovenstaand artikel, spreekt Marc over 3 halfbakken applicaties.
· http://www.werkenbijdeloitte.nl
· m.werkenbijdeloitte.nl
· Deloitte Jobs
Ik weet niet zozeer waarom werkenbijdeloitte.nl halfbakken genoemd wordt. De maandelijkse bezoekcijfers zijn gestegen met gemiddeld 115% en we zien sindsdien een sterke stijging van het aantal new hires, die ik deels kan verklaren uit een betere vindbaarheid en een goed werkende jobselector. Uiteraard kan alles altijd beter, dus hier ga ik dan ook de aankomende tijd nog hard mee aan de slag.
m.werkenbijdeloitte.nl is een gecomprimeerde versie van de carrièresite, die ook op de meest simpele mobiel-met-internet snel laadt. Alle franje is eraf en als je met deze site echt niet uit de voeten kunt (of je snapt je iPhone nog niet helemaal), kun je op “Bekijk volledige website” klikken, die je de volledige website toont. Dat ook dit doorontwikkeld wordt lijkt me logisch.
Deloitte Jobs heeft nog een andere beleving dan onze carrièresite. Ik begrijp alleen de gedachtesprong niet door Deloitte Jobs een wervingssite te noemen. Er staan louter vacatures op. Net zoals Monsterboard, of Nuwerk.nl. Gordon heeft hard gewerkt aan het ‘Shake Your Job’ concept en ook hij ziet dat zijn concept verder uitgewerkt moet worden. Deloitte Jobs (de iPhone app) is overigens binnen 24uur reeds 91 maal gedownload. De mobiele site is 274 maal bekeken die eerste dag. Dus ook hier: Facts speak louder than words.
Marc draagt wel een goede suggestie aan, zijnde de location-based functionaliteit. Dit brengt hij echter als zijnde dè standaard functionaliteit die elke carrièresite minimaal dient te hebben. Ik heb echter niet heel veel corporates gevonden die hier al over beschikken. Maar hartelijk dank voor de suggestie! We gaan ermee aan de slag en zullen dat binnen enkele maanden op onze site integreren.
Ik wil besluiten met een “shout out” aan innovatie denkers: Werk je innovatieve idee uit vol passie en enthousiasme, lanceer het en wees niet bang voor negatieve kritiek die je ongetwijfeld krijgt. We leven immers in een land waar Calvinisme nog altijd hoogtij viert. Sterker nog, gebruik het als een voordeel. Kritiek is een van de meest waardevolle en direct toepasbare manieren van crowd sourcing.
Voor degene die zich geroepen voelen kritisch te zijn, of daar hun professie van hebben gemaakt zou ik willen zeggen. Keep up the good work, maar plaats het in een gezond perspectief. Verwar je mening niet met de totale waarheid. Een Louis van Gaal is al meer dan voldoende.
Marc Drees
says:@Gordon:
Ik doe mijn best.
En ik ga je linkje natuurlijk even volgen!
gordon lokenberg
says:Gruwelijke registratie, Ellendige knoppen, Mooie vacatures, Location based services, Splinternet, Mobiel te technisch benaderen, de afgelopen dagen krijgen we er hier flink van langs.
Een product zal geen veranderingen ondergaan wanneer er niet continue met een kritisch oog naar gekeken zou worden.
@Marc Dank hiervoor. Het houdt ons allemaal scherp.
Om hier nu niet een heel verhaal te houden over alle updates en dat je je verschillende cv’s voor de Shakeyourjob apps klaar kan zetten via www. heb ik een link achter mijn naam geplakt waar een en ander toegelicht wordt.