Waarom gebruiken werkgevers de diensten van een vacaturesite als ze een vacature hebben? Om dezelfde reden dat ooit kranten massaal werden gebruikt: bereik.
Grote vacaturesites geven tenslotte kapitalen uit aan marketing, SEO en SEM om dat bereik zo groot mogelijk te maken. Want alleen daarmee kan de vacaturesite zijn verdienmodel zeker stellen. Tenminste, dat is het idee.
Weliswaar maken grotere werkgevers ook vaak gebruik van een eigen wervingssite, maar deze kan zelden of nooit opboksen tegen de vacaturesites (en vertical search engines…) die meestal de eerste pagina’s met zoekresultsaten bij Google of Bing domineren.
Ook werkgevers geven tegenwoordig forse bedragen uit aan SEO en SEM; het is onduidelijk in hoeverre dit voor de wervingssite voldoende rendement oplevert. Voor werkgevers die via de eigen wervingssite geen reacties op hun vacatures krijgen is er overigens goed nieuws.
Want dankzij sociale media en meer in het bijzonder Twitter is er een continu gekwetter aan de gang in ons virtuele wereldje. Waarbij niet alleen obligate onzin wordt rondgetoeterd, maar ook breaking news. En dat laatste is natuurlijk iets wat ook zoekmachines graag willen brengen. Met andere woorden, real-time search. Je kan als werkzoeker zoeken via je oude, vertrouwde zoekmachine en ook verse resultaten uit sociale media zien!
En dus hebben wervingssites die tot op heden als achtergebleven gebied konden worden bestempeld per direct de kans om cutting-edge te worden. Tenminste, als het om de vindbaarheid van vacatures gaat. En dat voor een schijntje van de bedragen die meestal met SEO gemoeid zijn.
De oplossing: open een Twitter account en zorg ervoor dat elke nieuwe vacature wordt getweet. Yep, dat is alles. Dus ook zonder geoptimaliseerde wervingssite kan je zomaar hoog scoren in de zoekmachines. En ‘drommen’ potentiele medewekers langs zien komen. Is me dat wat.
Nu heb je alleen nog een goed online sollicitatieproces nodig. En hoe gaan vacaturesites op deze ontwikkeling reageren.
Marcel van der Meer
says:Juist voor het MKB bieden wij onze dienstverlening aan in de vorm van RPO, recruitment process outtasking. We bundelen de kennis van SEO, arbeidsmarktcommunicatie, social media en selecteren in een totaal pakket.
Met ons klikwork label richten we ons op ICT werkgevers 0-250 medewerkers. Onze klanten zijn juist blij met onze diensten, we nemen veel werk uit handen en kunnen rekenen op een professionele werkenbij site die ook nog gevonden wordt in google.
Gijs Bos
says:Op basis van de veelal generieke zoekopdracht van de kandidaat (bijvoorbeeld: accountmanager vacatures Amsterdam) een site met 1 vacature meestal niet het beste antwoord is. Volgens Google zoekt de kandidaat een handig overzicht van vacatures, want dat is de reden dat die bovenaan de zoekresultatenlijst staan.
Indien een kandidaat heel specifiek zoekt (bijvoorbeeld: accountmanager vacatures Amsterdam-zuid ICT hardware groeimogelijkheid naar teamleader) dan kan een MKB bedrijf misschien een kans maken. Op het totale search volume in Google/Twitter ben ik bang dat maar heel weinig naar MKB bedrijven gaat.
Michel Rijnders
says:Gijs, waar baseer je op dat de MKB vacature niet het beste antwoord op de zoekopdracht van de kandidaat is? Dat dit vaak wel het antwoord kan zijn voor een deel van de zoekvragen zorgt er juist voor dat je als MKB’er prima naar voren kan komen in de Google resultaten bij de specifiekere zoekopdrachten.
Gijs Bos
says:if there’s no competition, there probably is no market.
Anders gezegd, zodra er een “Twitter” vacature markt komt zullen de grote spelers ervoor zorgen dat ze die markt krijgen. Een MKBer die 1 accountmanager zoekt maakt net zoveel kans om op nummer 1 in Twitter te verschijnen als in de Google zoekresultaten: 0,0. Dat is niet omdat een MKB firma het niet goed zou doen, het is simpelweg niet het beste antwoord op de zoekopdracht vanuit het perspectief van een kandidaat.
Joep van Abeelen
says:@Gijs:
Ik zei niet dat twitter (nu al) beter was dan google. Het is wel een kanaal waar kleinere spelers een kans hebben tussen de grote jongens door te komen. Twitter staat in Nederland nog in de kinderschoenen dus kan nog beter worden. Ik denk niet zo zeer aan twitter followers maar meer aan third party tools/sites die vacatures uit twitter aanbieden (erg eenvoudig met de twitter api). Zeker een kanaal voor verticals om te onderzoeken (betrouwbaarder dan google results)
Gijs Bos
says:Als ik in Twitter op “vacatures” zoek dan zie ik 130 tweets in de afgelopen 15 uur.
Als ik in Google op “vacatures” zoek, dan zie ik 649.000 pagina’s met vacatures in de afgelopen 24 uur.
Lijkt me dat er voor de werkzoekende meer te halen valt op Google.
Gijs Bos
says:Er zijn 2 manieren om via Twitter traffic te krijgen: of iets te posten als je heel veel followers hebt. Of iets te posten waar veel mensen op zoeken.
Naar mijn mening krijg je weinig followers als jouw account (veel) vacatures promoot. Daarnaast wordt er volgens mij nog weinig gezocht op Twitter naar vacatures. Voor specifieke doelgroepen werkt het misschien, maar “drommen potentiele medewerkers” lijkt me een overschatting.
Joep van Abeelen
says:Ik denk eerder dat er potentie zit in twitter clients die tweets filteren voor de werkzoeker. Als ik zoek op ‘vacature’ in TweetDeck, kom ik een hoop relevante content tegen. Twitter is een mooi kanaal om vacatures te vinden (en dus ook om ze aan te bieden) Maar ook daar kom ik vooral de vacaturebanken tegen..
Als je vacatures de twitter wereld in stuurt doe je er verstandig aan om een hash tag mee te sturen, bijv. ‘#vacature’ en de plaats waar de vacature betrekking op heeft ‘#rotterdam’ of ‘#overijssel’. Dat maakt het filteren en zoeken een stuk handiger.
Gijs Bos
says:ik heb net ook een aantal zoekopdrachten gedaan in Google om te kijken of daar ook Twitter (of Buzz) vacatures naarboven kwamen. In mijn zoekresultaten (ook zonder pesonalised search) kwamen geen “live” vacatures naarboven.
Heeft iemand een vacature gerelateerde zoekopdracht waar wel live resultaten in voorkomen?
Martijn Betgem
says:Goed artikel Marc, ik Twitter me suf maar zie geen ’twitter vacatures’ voorbij komen in Google (wel natuurlijk onze pracht vacaturesites die bovenaan staan als http://www.vacaturesvoorfiscalisten.nl).