Hoeveel zet Manpower in Nederland om? Het is een vraag waar niemand een definitief antwoord op had. Het bedrijf rapporteert weliswaar per regio maar vindt de Nederlandse dochter te klein om kwartaal op kwartaal cijfers te geven. Tot deze week is het enige wat we zeker weten, dat Manpower hier de nummer vier in uitzenden is.
Maar nu ligt er een jaarverslag. En daarin staat voor het eerst summier iets over de Nederlandse omzet. Op basis daarvan hebben we voor het eerst harde feiten over Manpower Nederland.
Manpowers Nederlandse duisternis
‘s Werelds derde uitzender heeft de jaarlijkse rapportage grondig op de schop gedaan – een traditie van elk beursgenoteerd bedrijf om de concurrentie niet te veel te hoeven laten meekijken. Tot vorig jaar liet Manpower van zijn Europese landen alleen de jaarlijkse organische groeipercentages weten. Dat is leuk – Nederland stond ook altijd hoog op dat lijstje – maar als je niet weet om hoeveel meer euro’s het gaat, heb je daar als concurrent weinig aan.
Dit jaar staakt Manpower die jaar-op-jaarvergelijkingen. Jammer – we zouden graag weten hoe hard juist de Nederlandse markt is gekrompen. Daarover meldt Manpower op pagina 25 alleen nog het volgende:
“Most markets are showing year-over-year improvements in the second half of 2009 compared to the first half of 2009, with the exception of Elan and the Netherlands, which have yet to see significant improvement.”
Blijkbaar ziet Manpower in al zijn Europese landen sinds de zomer ‘verbeteringen’ – maar laat in het midden of het omzetgroei, stabilisatie van de krimp of afzwakking van de krimpsnelheid betreft. Wat voor soort lichtpuntjes het ook mogen zijn, in Nederland constateert Manpower een diepe duisternis.
En toch 432 miljoen euro omzet
Maar dan staat onder het kopje Europe, Middle East & Africa (EMEA) ineens dat zinnetje:
The largest operations in this segment are in Italy, the Nordics, Elan, the United Kingdom, the Netherlands and Germany which comprise 15.0%, 14.3%, 14.1%, 11.0%, 9.5% and 9.4% of EMEA Revenues, respectively.
De EMEA-regio draaide vorig jaar een omzet van $ 6.332,5 miljoen. Het Nederlandse deel was daarmee goed voor 9,5 procent daarvan, ruim $ 600 miljoen dollar. Omgerekend met de gemiddelde dollarkoers is dat EUR 432 miljoen. En die zijn hard.