Campaign Group: zo saai…

Logo en logotype Campaign Group Volgens de Campaign Group is het met de kwaliteit van vacatureteksten maar droef gesteld.

Onder de titel 69% van de vacatureteksten is niet wervend geschreven beschrijft het bedrijf de resultaten van hun onderzoek naar de vacatures van 490 werkgevers.

Maar naast de bedroevend slechte kwaliteit van de onderzochte vacatureteksten valt mij iets geheel anders op aan het stuk van de Campaign Group: het is verrekte saai geschreven. En dat is natuurlijk bizar voor een club die aan jobmarketing doet.

Wat te denken van deze zinnen:

Gedurende de Vacaturetestdagen 2010 heeft initiatiefnemer Campaign Group  werkgevers de mogelijkheid geboden hun vacaturetekst te laten testen. De teksten zijn getest op vijf verschillende dimensies met dertien onderliggende aspecten. Ruim 490 werkgevers hebben hier gebruik van gemaakt. Over het algemeen is er slechter gescoord dan in 2009. Was het gemiddelde rapportcijfer vorig jaar nog een 5,4, dit jaar is het gedaald naar een 5,1. Een mogelijke conclusie hiervoor is dat de noodzaak van een goede vacaturetekst voor veel organisaties minder is. Door de huidige crisis hoeven organisaties vaak minder moeite te doen om een vacature in te vullen. Dat neemt echter niet weg dat veel vacatureteksten nog voldoende ruimte bieden voor optimalisatie, zeker met het oog op het aantrekken van de markt. 

Ik moet de neiging om in slaap te vallen onderdrukken door luciferstokjes tussen beide oogleden te steken. Hier is zeker geen copywriter aan te pas gekomen. Wat een inspiratieloos gewauwel! En dat voor een onderwerp wat cruciaal is voor werkgevers. Ook al trekt die markt nog lang niet aan…

Het verhaal neuzelt echter maar door en door. Een zware loomheid maakt zich van mij meester. Wat bijvoorbeeld te denken van deze tekst:

Ondanks dat werkgevers een relatief duidelijk beeld hebben van wie ze zoeken, vinden ze het toch moeilijk om de beoogde kandidaten aan te sporen tot solliciteren. Dit is opvallend, want juist als je weet wie je zoekt, is het gemakkelijker om concreet in te spelen op de wensen en behoeften van de doelgroep. De wensen en behoeften geven aan waarom iemand kiest voor een (andere) baan. Om de juiste kandidaten aan te trekken, is het belangrijk om (een deel van) deze wensen en behoeften centraal te stellen. Er kan gesteld worden dat het noemen van wensen en behoeften wervend én selecterend werkt.

Mijn god! Hoe is het mogelijk dat je een stuk over niet wervende vacatureteksten zo niet-wervend kan schrijven? IK heb ondertussen een plaid over mee heen getrokken en ga dit van me afslapen. Ik trek het even niet meer…

Geef een reactie

6 Comments