Laat ik beginnen met het aller-, allergrootste voordeel vanuit het perspectief van Firefox gebruikers: Werk.nl doet het. Toegegeven, het is eigenlijk geen felicitatie waard; maar als je hier jaren op heb moeten wachten is er toch een gelukzalig gevoel als blijkt dat Werk.nl onder Firefox geen foutmelding geeft.
Of misschien is het slechts mijn kinderhand die al snel gevuld is? Hoewel, een verkenningstocht door het vernieuwde Werk.nl leverde me toch ook de nodige tragikomische momenten op. En een stuiplach!
Hoeveel vacatures?
Zo is er de verwarring over het aantal vacatures; waarbij ik op de homepage dit zie:
Klikken op de knop Zoek een vacature zonder iets in te vullen levert dit op:
Ik blijf dit toch altijd een vorm van extreme knulligheid vinden. Hoe ingewikkeld is het om deze twee tellertjes gelijk te laten lopen?
En wat is dit voor een schermlabel: Met welke trefwoorden zoekt u naar vacatures?
Neem eens een voorbeeld aan SimplyHired:
Dit is simpel en duidelijk. In tegenstelling tot de snelzoekfunctie van Werk.nl. Die is onnodig complex en ook nog eens slechts gedeeltelijk zichtbaar. Met Groningen, Friesland en Drenthe als enige zichtbare provincies. Terwijl deze drie provincies gezamenlijk aanzienlijk minder inwoners telt dan Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht of Noord-Brabant.
Waarom denkt niemand daar toch aan?
Uitgebreid zoeken
Dan is er ook de mogelijkheid om uitgebreid te zoeken. En wat zijn de belangrijkste criteria die je zou willen zien? Even denken, ik zou zeggen: Trefwoorden, Locatie (niet die stomme provincies), functie(categorie), Salarisniveau, uur/week en opleidingsniveau.
Wat biedt Werk.nl?:
Nou, geen functies, geen salarisniveau of opleidingsniveau. Da’s dan weer zeer mager.
Wel vreemde criteria als type salaris of voorkeursvacatures. En wat zijn voorkeursvacatures eigenlijk? Tja, daarvoor moet je op een vraagtekentje klikken (wel eens van een hover tekst op basis van mouseover gehoord?) en je moet de tekst ook weer actief wegklikken. Dat zijn twee vermijdbare muisklikken….
Maar als ik op dat vraagtekentje klik, krijg ik dit te zien:
Ja, daar verschijnt een hulptekst die bedoeld is voor werkgevers! Waarbij de tekst ook nog eens deels schuil gaat achter een banner. Laten we het er maar op houden dat we hier met aanloopfouten te maken hebben. Maar ik ben dan wel benieuwd naar de kosten van het testtraject… Dat zijn toch ook belastingcenten?
Zoekresultaten
Tja, het moest er een keer van komen, maar ik durf het bijna niet te laten zien. Dit zijn de zoekresultaten in Werk.nl nieuwe stijl:
Dramatisch! Jawel, het grid is heilig; hoe persen we de informatie binnen het keurslijf van dit grid. Nou, gewoon, heel hard persen. Waardoor de belangrijke informatie niet lekker over de volle breedte wordt getoond maar in een smalle kolom, onder elkaar. Dus zie ik maar 4,5 van de 20 vacatures, terwijl ik makkelijk alle 20 vacatures had kunnen zien.
Maar nee, fuck de werkzoeker. Tenslotte is het veel belangrijker dat het CSS zo simpel mogelijk is. Die werkzoeker mag zich een muisarm scrollen zolang de techneuten maar met de poten op tafel kunnen blijven zitten.
Vacaturedetails
Dat ziet er dan wel weer redelijk netjes uit:
Wel jammer dat de acties alleen bovenaan staan en niet tevens onderaan. Helemaal jammer is dat de primaire actie (reageer) niet visueel dominant is weergegeven. Want zoekers worden solliciteerders als ze een leuke functie zien. Dus…
Reageren in heel veel stappen
Overigens is de Reageer functie lachwekkend omslachtig. Als ik op die hyperlink klik krijg ik dit te zien:
Oke, er is slechts 1 optie, dus waarom ga ik niet direct naar dit sollicitatieformulier? Nou ja, de radiobutton maar aangeklikt:
Hahaha, nog een keer! Wie verzint dit? Dus nu moet ik nog een keer klikken, dit keer op de hyperlink sollicitatieformulier. Als ik daar op klik opent zich eindelijk het sollicitatieformulier, in dit geval van Randstad. Overigens wel het oude sollicitatieformulier, maar laat ik er maar vanuit gaan dat Werk.nl hier niets aan kan doen.
Maar ik moet dus 3 keer klikken waar 1 keer had volstaan. Ik ben natuurlijk ‘slechts’ een niet-werkende werkzoeker (NWW) dus ik heb alle tijd. Tenminste, dat moeten de heren en dames ontwerpers / ontwikkelaars zeker hebben gedacht. Dank u!
Conclusie
Het zoek- en sollicitatieproces is niet of nauwelijjks verbeterd, en dat was (en is) de grote makke van Werk.nl. Oftewel, de interface ziet er beter verteerbaar uit; het proces is net zo rot. Tja, en wat heb je daar nou eigenlijk aan?
Daarnaast is de site nog behoorlijk buggy; ik kreeg met enige regelmaat foutmeldingen te zien. Maar… het werkt onder Firefox en daar ben ik in ieder geval heel blij mee.
Overigens kwam tijdens mijn rondrit spontaan een gedachte op: Is het mogelijk om ergens de kosten voor dit project boven tafel te krijgen. In het kader van de openbaarheid van bestuur ben ik hier bijzonder benieuwd naar. Met andere woorden: Wat heeft dit geintje ons gekost?
W.
says:Marc en rest,
bedankt voor deze bevestiging van mijn hoog opgelopen irritaties!! Ik ben werkzoekend en na mijn 1e keer rondkijken op werk.nl heb ik besloten hier niet meer terug te keren tenzij verplicht.
Ik noem even de onfunctionaliteit van het uploaden van je cv, na alles ingevuld te hebben kan ik niet direct mijn hele profiel terugkijken, ervaring en opleiding staan voor leesONgemak standaard niet op datum maar op naam geselecteerd, ik kan maar 1 gewenste functie invullen terwijl in mijn vakgebied meerdere geschikte functienamen zijn, je kunt niet direct bijpassende vacatures bekijken (moet eerst weer ‘uitgebreid zoeken’), bij de helft van de vacatures staat ‘geen vaste werklocatie’ dus heeft de ingevulde reisafstand ook geen zin, bij zoeken op trefwoorden pakt hij ook vacatures waarvan het trefwoord in bedrijfsomschrijving staat (bijv. uitzendbureau die alle functiegebieden bedient) dus krijg ik ook de straatvegers-vacatures.
En dan hebben we nog de kansverkenner die beter uitgezet kan worden om de werkzoekenden niet nog depressiever te maken. Ik hoef eigenlijk al niet eens te zoeken aangezien mijn kans ‘slecht’ is… Tell me something new.
Het is mijn eerste echte bezoek. Misschien heb ik wat over het hoofd gemist en praat ik over sommige items voor mn beurt. Ik hoop alleen maar dat het met mijn uitkering wel goed gaat als ik die straks nodig heb…
Ivo
says:@A. Noniem…. de afgelopen ‘vernieuwing’ alleen of het gehele werk.nl project van de afgelopen jaren?
A. Noniem
says:dat kan ik je precies vertellen: 10 miljoen Euro
Martijn Otker
says:Werk.nl is nog steeds een drama. Ik ben ook erg benieuwd naar de kosten van dit project. Sowieso de kosten van werk.nl, sinds ze bestaan. Dit is namelijk niet de eerste update die ze hebben gelanceerd.
Ik kan me goed vinden in de reactie van Ivo. Is dit dan gewoon weer een top stukje ambtenarij?
Wat zou het werk.nl sieren als ze een site hadden gelanceerd die ons allemaal met open mond had doen verbasen. Zowel op innovatief- als op usability niveau een geweldige applicatie hadden neergezet, een die de bestaande jobboards omver zou blazen, die zowel bij werkgever als werkzoekende een hallelujagevoel zou oproepen, dat zou toch eigenlijk de doelstelling moeten zijn?
Harry B
says:He, copy pasten vanuit word werkt ook lekker hier zie ik… Doe daar ’s wat aan Marc 😉
Harry B
says:Beetje slappe hap, deze recensie Marc. Mijn god wat een site. Nog 2 voorbeelden dan: <!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:”Cambria Math”; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627400839 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:120%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:”Tahoma”,”sans-serif”; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} –>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
de browserbackknop brengt je van een vacature detailscherm gewoon terug naar een leeg zoekformulier, da’s qua usability ook redelijk hersenloos, om jouw termen te blijven. En vanaf een tell a friend link in de mail is ineens de mogelijkheid tot reageren/printen/tellafriend verdwenen…
Abjectief
says:Bij het zoeken naar vacatures binnen een stad kan je niet meer dan de eerste 100 vacatures bekijken, en daarna moet je uiterst omslachtig met de “verfijn” functie aan de slag.
Een werkzoekende kan van deze site al een burn-out krijgen voordat deze zelfs maar een passende vacature gevonden heeft.
Waarom kan het niet zo eenvoudig als uitzendbureau.nl?
Waarom kan de overheid een ICT project niet laten slagen?
Waarvoor betalen we nog belasting?
Marc Drees
says:@Ivo:
Amen!
Ivo
says:Hoe kan het toch – ondanks dat er xx miljoen euro belastinggeld in gepompt wordt – dat men het niet op orde krijgt???
Ik verbaas me elke keer weer als ik vanuit de werkgevers-kant op zoek ga naar kandidaten, me moet aanpassen aan het -belachelijke strakke – keurslijf van werk.nl. Het zoekproces (en proces om mensen te benaderen) wordt zo ontzettend gebruikers-ONvriendelijk gemaakt dat je al heel snel afhaakt.
Er zitten veel (te veel) mensen achter de schermen te werken die klaarblijkelijk geen ervaring hebben als werkzoeker op een jobsite EN die geen ervaring hebben als searcher. Men sluit de ogen voor de gebruikersvriendelijkheid en denkt alleen vanuit hun eigen optiek. Heel triest.
De makers verdienen een schop onder hun hol voor het verbrassen van zoveel belastinggeld en dan nog niet in staat zijn een fatsoenlijk product te presenteren.