Zoals jullie wellicht hebben kunnen lezen, hebben Marc en ik vaak discussies over uiterlijkheden. Waar hij zegt dat ik een waterhoofd heb, noem ik hem weer Ed Vleespet. Lambik met zijn zes sprietjes heeft een wildere haardos, dan de heer Drees. Ik merk de laatste tijd, dat er een nieuwe trend zich aan het ontwikkelen is en om heel eerlijk te zijn weet ik niet of dit een goede is. Het is, de terugkeer van een foto op een CV.
Uiteraard met de komst van Social Media zie je dat mensen zonder blikken en blozen foto’s van zichzelf het internet opslingeren. Variërend van foto’s waar ze brakend in een hoekje staan bij de lokale paarden draverij , tot foto’s van zichzelf in een gouden string liggend op het strand van Loret ( inderdaad de mental image van Marc in een gouden string werd bij mij ook gewekt ).
Ik heb inmiddels geleerd, gezien alle zure comments op mijn artikelen, om niet alle recruiters over één kam te scheren. Daarom deze nauwkeurige woordkeuze. Meeste recruiters die ik ken “googlen” even een kandidaat, zodra zij een CV binnen krijgen. Op zoek naar meer informatie over een kandidaat. Naast een LinkedIN profiel, ook even de hyves uitpluizen een Feestboekje lezen en een 123peopletje plegen. Wat is dan de meerwaarde van een foto op het CV ?
Ik ben van mening dat een aantal dingen niet thuis horen op een CV en een Foto is daar één van. Uiteraard als je op Angelina Jolie lijkt en je hebt lippen waar je een spijker mee uit een plank kan trekken, dan kan je het overwegen. Ben je de nieuwe Brad Pitt en glijden vrouwen spontaan van hun bureaustoel af als je langs loopt, prima. In de bijna 20 jaar dat ik dit werk doe, ben ik nog nooit zo’n cv tegen gekomen. Het zijn meestal mensen, die door hun acne, een bek als een stoeptegel hebben, zo’n hoofd dat er uitziet als een pagina in een brailleboek. Een gebit als Ankie van Grunsven en een haardos als die van Geert Wilders.
De tweede variant zijn de “Rico Suave” sales mannen die met hun armen gekruist staan en met SVO ( Sales Vragende Ogen ) de lens in kijken. Van die kerels met net iets te lang haar en net iets te hoge kragen, met een net iets te laag IQ.
Ik heb zelf nog nooit het gevoel gehad dat een foto op een CV meerwaarde biedt. Eerder een teleurstelling. Zeker als je een CV krijgt van een kandidaat waarvan je denkt, nou daar zou ik wel een beschuitje mee willen eten en dat het dan in real life blijkt dat je nog geen eens een homp roggebrood in haar bek zou stuwen. Mijn persoonlijke foto’s zijn allemaal een drama en ik zie er altijd uit als Quasimodo. Ik trek met mijn uiterlijk zeker geen volle zalen, daarom zorg ik ook dat er zo min mogelijk foto’s van mij zwerven op het internet. Ik ben immers geen Brad Smit
Dus om eens een leuke discussie te openen hier, heeft een foto op een CV meerwaarde ?
Ik hoor het graag !
Martijn
Kris - Jobsvandaag.be
says:Een foto in je CV is geen goed idee. Volgens “The Definitive Job Book” zorgt een foto ervoor dat er niet meer objectief naar je sollicitatie wordt gekeken. Je huidskleur, je kapsel, je ogen etc. roepen onbewust vooroordelen op. Zo kan je foto een recruiter aan iemand laten denken die hij of zij niet mag.
Veel bedrijven steken ook geld, tijd en moeite in het zo objectief mogelijk maken van selectieprocessen: met een foto doe je dit meteen ongedaan…
hmesters
says:@Martijn
Fascinerend stukje. Ik ben geen recruiter maar werk wel tussen een generatie collega’s waarvan een aantal toch erg bezig is met het uiterlijk als graadmeter voor de beoordeling van anderen. Wij zijn trouwens als land behoorlijk ver in de professionele beoordeling van sollicitanten, los van hun uiterlijk. Arthur Docters van Leeuwen zou het in Italie waarschijnlijk moeilijker hebben gehad om een topfunctie te krijgen.
De oude Grieken hadden een mooi woord dat de essentie van iemand ving: “ousia”. Vrij vertaald: wezenskenmerk. Een foto is een slechte manier om je ousia over te brengen. Een videoclip is wat dat betreft completer. Waarom niet een foto waar je op kunt klikken zodat een video geactiveerd wordt. Dat is wat uitgevers in de toekomst willen doen met magazines die ze electronisch willen aanbieden voor de iPad.
In de film “Surrogates” die in de de niet zo verre toekomst speelt, zijn de mensen in hun werkzame bestaan vervangen door kopieen van zichzelf (robots) met het uiterlijk dat ze eigenlijk graag zouden willen hebben. Aangezien ik graag mensen zie lachen, heb ik mijn keuze al gemaakt voor de robot: https://altrafedelta.files.wordpress.com/2009/06/feldman.jpg
Martijn Smit
says:@Ivo Boogie Woogie, zo blij dat ik eindelijk jouw goed keuring krijg. Ik lag al nachten wakker…wat zou Ivo ervan vinden. Daar doe ik het allemaal voor, maar ja we kunnen niet allemaal zo swingend zijn als jij ! Dank voor het compliment 😉
Ivo
says:eindelijk een leuke blog van Martijn Smit; chapeau!
Dennis van YOEP
says:De Rico Suave’s en Pamela Pamperson moeten absoluut hun foto erop zetten. Mijn ervaring is dat die vele malen simpeler worden uitgenodigd. Zeker mannelijke managers bij vrouwelijke sollicitanten kijken graag even real life of de foto klopt.
Maak gebruik van je uiterlijk hoe je dat wenst als je eruit ziet als George Clooney of Refeali Bar(kom op ! Iedereen heeft er wel een functie voor liggen) dan moet je dat volledig inzetten om je toekomstige werkgever te manipuleren…immers dat doet hij ook bij jou alleen noemen we dat beinvloeden…
theo nieveen
says:Om te beginnen dank voor een prettig ironische column, daar kan ik altijd erg van genieten. Maar, on topic, ik voeg bewust een foto bij. Als 50-plusser probeer ik daarmee het vooringenomen beeld bij recruiters te relativeren van de kalende, ietwat zwaarlijvige ‘Plus lezer’ die, gehuld in lubberende ribbroek, verschoten polo en 8x verstelde broques, krampachtig de ochtendgym bij Omroep Max probeert te volgen. Alleen een hoofd doet weinig, ik weet t, maar niet geschoten is altijd mis en misschien is het net dat positieve duwtje dat je nodig hebt om iemand toch uit te nodigen.
paul van oosterhout
says:@martijn:
Ik ken er vooralsnog niet veel, recruiters met kennis van social etiquette. Ze weten hoe het werkt maar gebruiken het niet goed.
Marc Drees
says:@Jos:
Dat was dus geen recruiter…
Jos
says:ach…of je struint toch gewoon dating sites af of een leuk plaatje te zien? Welke recruiter was dat ook alweer :p
Antoine van der Maas
says:Martijn,
Leuk stuk weer! Denk ook dat je gelijk hebt, zie zelf geen toegevoegde waarde van een foto op het CV als het weer op de standaard manier wordt gedaan. (foto in pak, netjes linksboven etc)
Wat ik wel een leuke ontwikkeling vind is dat mensen een origineel CV schrijven en foto’s kunnen hierbij een mooie tool zijn. Zo heb ik niet al te lang geleden een CV ontvangen van een 67 jarige techneut die in plaats van het standaard CV een serie foto’s instuurde van zijn laatste grote project met als bijschrift zijn werkzaamheden en de geboekte resultaten. Origineel, erg duidelijk en als bijkomend voordeel, via de foto’s was direct erg duidelijk dat deze man absoluut geen “ouwe vent” is.
Ik zeg dus, gebruik foto’s alleen als je het CV daarmee op een originele en nuttige manier kan verbeteren!
Floor Drees
says:Ik blijf verdorie berooid achter…
Martijn Smit
says:@Paul daarom zeg ik ook de meeste die IK KEN. Vooral omdat de recruiters waar ik mee omgaan redelijk Social Media Savy zijn.
paul van oosterhout
says:even ter aanvulling:
Combineer een foto in een CV altijd met een persoonlijkheidsschets. als de foto matcht met het beeld dat bij schets wordt gegeven blijft deze beter hangen.
paul van oosterhout
says:deze heeft absoluut meerwaarde bij een goed en representatief uiterlijk. Echter je opmerking:
” Meeste recruiters die ik ken “googlen” even een kandidaat, zodra zij een CV binnen krijgen. Op zoek naar meer informatie over een kandidaat. Naast een LinkedIN profiel, ook even de hyves uitpluizen een Feestboekje lezen en een 123peopletje plegen.”
niet lullig bedoeld maar de meeste recruiters kunnen dit niet…. Er zijn meer hondjes die fiki heten…maar dat gaat vaak niet goed.
Martijn Smit
says:@Floor denk dat je niks hoeft te vrezen, ik maak die 4,30 EUR wel over voor je
Marc Drees
says:@Floor:
Als je met Martijn gaat samenspannen met als enige reden om hem terug te halen naar de wereld van ikki (wat is dat eigenlijk?) dan is niet alleen de erfenis een lost cause; ik zal ook eens kijken of alle kosten van de opvoeding kunnen worden teruggevorderd.
Martijn Smit
says:@Floor Dat komt snel weer….artikel moet nog af gemaakt worden
Floor Drees
says:@Martijn Ik ken Vanilla. Nee, niet persoonlijk.
@Koen thanks voor de give-away, nu kan ik helemaal fluiten naar die erfenis!
@Marc ik had je gewaarschuwd voor Martijn… Wij (van de wereld van ikki) willen hem graag weer terug!
Marc Drees
says:@Martijn:
Als ik het dichter bij huis moet zoeken gaat die erfenis in ieder geval aan haar neus voorbij. Wat onverlet laat dat zij wel een foto op haar CV zou kunnen plaatsen waar het in mijn geval een enkele reis naar de papiershredder zou betekenen.
Emanuelle
says:Inderdaad veel recruiters hebben een wie-o-wie verslaving om hun nieuwsgierigheid naar het gezicht achter het cv te stillen. Maar dit kan ook juist een reden zijn om je foto gelijk aan je cv toe te voegen: je ontkomt er toch niet aan. Een (semi) professionele foto in plaats van het vakantiekiekje in bikini (die komen we ook tegen) is dan wel vereist!
Martijn Smit
says:@Marc ik ben geen huis-tuin en keuken foto shopper, je moet het denk ik dichter bij huis zoeken
@Floor er is een ergere in omloop en dat is Martijn Smit die in de UK woont en als Vanilla Lush door het leven gaat
https://www.myspace.com/vanillalush
Koen Roozen
says:@Marloes, online video is alweer een oud fenomeen. Laten we dit nu vooral niet gaan behandelen en on topic blijven.
Marloes
says:Allereerst: LOL, Martijn alweer een mooi stuk!
Ik deel je mening: ik vind een foto zeker geen meerwaarde op een CV en het kan zelfs een reden zijn om iemand niet uit te nodigen.
Ik ontvang af en toe foto’s waarbij ik me afvraag waarom juist díe foto is toegevoegd. Ik ga er namelijk vanuit dat iemand zijn beste foto bijvoegd, wat moet het dan wel in real life zijn 😉
Nu ben ik eigenlijk ook nieuwsgierig naar de meningen over een nieuw fenomeen: de online video van sollicitanten…
Marc Drees
says:Hmmm… soms besef je pas achteraf de consequenties van je daden. Zoals de heer Smit vragen als blogger voor RecruitmentMatters. Ik zal dus op de blaren moeten zitten. Waarbij deze nieuwe blaar wel bijzonder pijnlijk is. Want de huis-tuin-en-keuken photoshopper die Martijn is, heeft met bovenstaande foto de grenzen van het betamelijke wederom zwaar overschreden, zij het dat het bedoeld is ter onderbouwing van het CV met foto. Jammer alleen dat hij daarbij een foto van mijn afgetrainde lichaam gebruikt, die ik gebruikelijk goed verstop in een dik mannenpak. Maar goed, zoals gezegd, ik zal op de blaren moeten zitten.
Gelukkig kan ik mijn dikke mannenpak uittrekken, terwijl Martijn natuurlijk altijd dat enorm grote hoofd moet blijven rondtorsen. Dat houd me dan weer op de been. En wat een gespierde benen zijn dat eigenlijk!
Koen Roozen
says:Hier kunnen we kort over zijn:
Géén meerwaarde, tenzij je solliciteert naar een baan als stewardess, verkoper, fotomodel, etc.
De eerste die mij een onderzoek (of onderbouwde mening) kan geven over de correlatie tussen uiterlijk en presteren in een IT functie, stuur ik een taart!
Koen Roozen
ps. Floor, mooie fotoshop foto van dhr. Drees
Martijn Smit
says:@Waldo Een hoop stront, blijft een hoop stront, hoe mooi de foto ook is 😉
Floor Drees
says:Jouw voorbeelden daargelaten, JA! Zoals je al aangeeft wordt je als werkzoekende door de Google-mangel gehaald. Nu is niet iedereen gezegend met een unieke naam. De meeste mensen hebben 1 of meerdere naamgenoten. Nietwaar, Martijn? Het zou toch jammer zijn als jouw cv terzijde wordt geschoven om de online activiteiten van een naamgenoot. Met een foto ben je tenminste herkenbaar.
Waldo Aikema
says:[quote]Mijn persoonlijke foto’s zijn allemaal een drama en ik zie er altijd uit als Quasimodo.[/quote]
misschien eens een bezoekje aan een professionele fotograaf? 😉
Thanks mate
says:Hij is weer briljant humoristisch Martijn !