Een week geleden werd Monster afgewaardeerd door Goldman Sachs. Vlak daarvoor (toeval?) was Monster met een bizar initiatief van haar social media ninja gekomen: Monster Makes the Job Search Process More Social.
Ik denk dat het geen toeval was; want dit is een van de punten waarop Goldman Sachs besloot Monster af te waarderen: er is een operationeel risico, aangezien Monster gestaag aandeel verliest aan andere vacaturesites (Careerbuilder) en sociale netwerken
Vandaag deed Monsterboard een gemankeerde duit in het sociale zakje met de Monster Social Recruitment Solution, wat door de site als volgt wordt omschreven: een oplossing waarmee werkgevers hun recruitment en merkbeleving uitbreiden naar Facebook en Twitter
Jawel, Monsterboard goes social. The stupid way…
De combinatie van een interview van Warren Hammond (General Manager Benelux) en het persbericht over de Monster Social Recruitment Solution levert buitengewoon veel informatie op over het absolute gebrek aan kennis bij Monsterboard over sociale media.
Leugens van Warren Hammond
Maar ik wil eerst beginnen met een paar harde leugens, uit de mond van Hammond. Wat te denken van deze:
De topman van Monster, Sal Iannuzi, heeft de afgelopen twee jaar veel geïnvesteerd in technologie […]. Onze nieuwe social media dienst is een eerste voorbeeld
Wat een lulkoek! Monster heeft zwaar geinvesteerd in Trovix. En Trovix heeft alles met matching maar helemaal niets met social media te maken. Waar haalt die Hammond het vandaan?
Het kan overigens nog erger; wat te denken van deze uitspraak van Hammond:
De introductie van Monster Social Recruitment Solution onderstreept onze strategie: we vinden altijd de juiste kandidaten voor een werkgever, ongeacht waar online deze kandidaten zich bevinden
Hahaha! De walled garden die Monsterboard altijd is geweest heeft als strategie dat ze overal op het web naar geschikte kandidaten voor de vacatures van haar klanten zoekt? Denkt Hammond werkelijk dat iemand deze onzin gelooft? En zou hij er eigenlijk zelf wel in geloven?
En nog een laatste leugen, gewoon omdat die ook nog eens dolkomisch is. In het interview zei Hammond: Social media worden ook onze vriend. Jawel! Ik heb werkelijk krom gelegen van het lachen.
De Monster Social Recruitment Solution
Maar goed, laat ik maar eens naar die Monster Social Recruitment Solution kijken. Wat is dat eigenlijk? Nou, het zijn eigenlijk twee dingen:
- een volledig op maat gemaakte Facebook- en/of Twitterpagina
- een Monster Job Feed voor het doorplaatsen van vacatures
Jawel, dat is alles! Stap 1 is een ‘creatief’ klusje van niets, stap 2 is een vacature multiposting service. Hmm… stoot Monsterboard nu ook al ontwerpers en multiposters het brood uit de mond, zoals ze eerder al met werving- en selectiebureau’s heeft gedaan?
Nee, want dit zegt Hammond in een interview:
Wij gaan bedrijven een extra dienst aanbieden om de laatste vacatures op hun pagina’s op sociale media te plaatsen. De technische kant is door ons uitbesteed, maar voor klanten is er één aanspreekpunt: Monsterboard." (nadruk door de auteur)
Dus het maken van de pagina’s en het doorplaatsen van de vacatures wordt door gespecialiseerde partijen gedaan? Ik ben benieuwd wie dat dan zijn…
Facebook is ontegenzeggelijk een snel groeiend sociaal netwerk in Nederland, maar de belangrijkste partij in ons landje is natuurlijk nog altijd Hyves. Sterker nog; Marc de Vries (CEO Hyes) is zelfs de voormalige baas van Monsterboard. Waarom is deze dienst dan niet ook op Hyves beschikbaar?
En voor MBO+ zou ik als werkgever/intermediair toch ook zeker gebruik willen maken van LinkedIn. Maar ja, dan loopt Monsterboard de traffic natuurlijk mis aangezien LinkedIn zijn eigen vacaturesite heeft. Wat Hammond overigens als volgt vertaalt:
LinkedIn is een mooie dienst. En voor professionele recruiters heel bruikbaar. Maar het is uiteindelijk wel een netwerk, waar je mensen in moet kennen. Wat Monsterboard doet is juist banen voor iedereen toegankelijk maken, niet alleen voor mensen die al contacten hebben bij een bedrijf
Tja, da’s ook een manier om uit je nek te lullen… En zo sociaal is Monsterboard dus niet; ook al hangen al die hoger opgeleiden misschien wel rond op LinkedIn. Wat het waarheidsgehalte van de volgende uitspraak van Hammond volledig in twijfel trekt:
Wij helpen werkgevers hierbij, zij zetten een vacature bij ons uit en wij zorgen er voor dat deze overal online bij de juiste doelgroep terecht komt
Ja, de juiste doelgroep; zolang die doelgroep maar wel een bezoekje brengt aan Monsterboard. Anders interesseert het Monsterboard geen reet. Ook al zou de werkgever hier wel bij gebaat zijn. Wat zei Hammond ook alweer:
De introductie van Monster Social Recruitment Solution onderstreept onze strategie: we vinden altijd de juiste kandidaten voor een werkgever, ongeacht waar online deze kandidaten zich bevinden
Het is niet alleen nooit de strategie geweest, Monsterboard gaat alleen ‘op zoek’ naar kandidaten als die kandidaten vervolgens ook op Monsterboard langskomen. Want ander is het helemaal niet interessant. Monsterboard ‘helpt’ haar klanten uiterst selectief. Zolang het Monsterboard uitkomt.
Conclusie
De Monster Social Recruitment Solution is de zoveelste brainfart van een bedrijf dat uitsluitend nog met grove hagel lijkt te schieten om te zien of er iets wordt geraakt. Strategie? Laat me niet lachen! Monster(board) is uitsluitend nog opportunistisch bezig de slagaderlijke bloedingen van weglopende klanten, tegenvallende technologie en dalende waarderingen te stelpen. En dat lijkt niet te gaan lukken.
Gerben Oosterink
says:Helemaal mee eens. Momenteel wordt elke hash-tag overspoeld met jobs. Cat-A-Job heeft een andere idee hierover. Kijk maar eens op #catajob
Marc Drees
says:@Bas:
Natuurlijk begin ik over de cijfers, want die zijn vergelijkbaar. Dit in tegenstelling tot wat je bij een oud opdrachtgever hoort… En zoals de cijfers bijzonder duidelijk laten zien is het vacaturevolume van Monsterboard ingestort. Maar dan moet je wel de moeite nemen om te lezen.
Waar je vandaan haalt dat de cijfers waardeloos zijn kan ik alleen maar raden aangezien zowel ontdubbelde als niet ontdubbelde cijfers dezelfde trends tonen. Wederom, dan moet je er wel enige moeite voor doen; maar ze zijn allemaal te vinden op RecruitmentMatters. Iedere week opnieuw.
En hun nieuwe openheid? Hoezo, omdat je toevallig een interview met Warren Hammond hebt gehad? Wat een onzin. De openheid van Monsterboard onder Diana Krieger was aanzienlijk groter. Toen werden ook nog maandelijks de statistieken van de site gepubliceerd. Dat is sinds de komst van Warren Hammond weer verleden tijd.
Bas van de Haterd
says:@Marc: Interessant dat je meteen over de cijfers begint, want waar baseer je die op? De ontdubbelde cijfers van Jobfeed? Waar je dus niet van weet van welke vacaturebank de vacature wordt meegeteld? Het boeiende van Jobfeed is dat ze ze ontdubbelen, wat fantastisch is voor een goed overzicht van het totaal volume (per regio b.v. zoals jij het weergeeft). Spijtig is dat die ze totaal waardeloos maakt voor een vergelijking van de jobboards. Grappig genoeg kwam dit ook ter sprake in het gesprek dat ik met ze had, aangezien ze binnenkort met Textkernel gaan praten omdat die cijfers wel extreem afwijken van hun eigen cijfers.
Monsterboard is nog steeds de nummer 1 in Nederland als het om spontane bekendheid gaat van jobboards. Dat maakt ze de leider wat mij betreft. Ik heb bij een oud opdrachtgever cijfers gezien waar 25% aangaf via monster de vacature gevonden te hebben, terwijl we daar niet adverteerde. Hoezo sterk merk? Daar komt die uitspraak van, ik had niet verwacht dat iemand daar zo over zou vallen, maar ik had natuurlijk beter moeten weten.
Nogmaals: ik ben niet onder de indruk van hun social media zaken tot nu toe, maar ik waardeer hun nieuwe openheid en wacht rustig af of wat de toekomst gaat brengen.
Marc Drees
says:@Bas:
Mogelijk volg je de markt niet goed genoeg want Monsterboard is sinds week 1 van dit jaar significant in vacaturevolume gedaald. Dit in tegenstelling tot de andere grote(re) vacaturesites en het gevolg van een zeer steile opstelling naar haar klanten. Waarmee ze zich ongenadig in de eigen voet lijkt te hebben geschoten. Het huidige vacaturevolume is op een vergelijkbaar niveau als bij Totaljobs toen Reed Business besloot de stekker er uit te trekken…
En als dat grote leider uit jouw koker komt; waar haal jij dat dan in hemelsnaam vandaan? Als het al een leider is, dan is stuurloze leider een aanzienlijk betere kenschets dan grote leider.
Overigens heeft Monster de zaak al groots aangepakt; en de naam is 6Sense. Monster heeft zich hiermee gigantisch verkeken op de complexiteit van matching en extractie. Monster is hierdoor in serieuze problemen gekomen.
En dit ‘sociale media’ initiatief wordt zeker niet grootst aangepakt, maar bijzonder knullig. Er zit namelijk geen strategie achter, zoals ook uit de verschillende uitingen (persbericht en interviews van Hammond) overduidelijk blijkt. De focus wisselt tussen werkgever en werkzoeker; het is tenenkrommend dom. En dan de gedachte dat kleinere werkgevers met een paar vacatures per jaar hierop zitten te wachten, hoe verzint Hammond het? En is er niemand die hem tegen dit soort verklaarde onzin beschermt?
Maar goed, ik ben geen social media adviseur dus zie ik misschien iets over het hoofd…
Bas van de Haterd
says:Marc, het is natuurlijk niet geheel fair om mijn interpretatie (de grote leider in jobboard land) nu in de mond van Warren Hammond te leggen.
Volgens mij zijn alle vacatures naar beneden gegaan, dus om op basis van het feit dat iets daalt in een dalende markt te stellen dat een partij afgeschreven is, is ook wat vergaand.
Het Nederlandse monsterboard is in ieder geval bezig zich een beetje te openen, dat is een verandering t.o.v. de laatste jaren. Hoe zich dat gaat ontwikkelen (zowel als organisatie als op basis van dienstverlening) zal de tijd moeten leren. Ik ben sceptisch, de stappen die men nu neemt zijn heel minimaal en voegen nog niet heel veel toe voor de klant en de werkzoeker, maar zoals Hammond ook zei: we zijn zelden de eerste, maar als we iets doen pakken we het meestal wel groots aan. Ik wacht gewoon rustig af wat de volgende stappen gaan zijn.
Marc Drees
says:Er is nog een leuke interpretatie van Warren Hammond verschenen:
Interessant is hoe Monsterboard staat t.o.v. de ’ geeks’ zoals ikzelf en andere social media adviseurs. Bijzonder positief. Hoe meer rumour wij namelijk maken, des te ingewikkelder het lijkt, des te meer de klant zoekt naar een partij die ze bij het handje neemt en ze vertrouwen: Monsterboard. Het is een win-win situatie, want zonder een grote leider om tegen aan te schoppen te hebben, kunnen ‘wij’ niet schoppen en zolang wij schoppen, profiteert Monsterboard daarvan.
Wat een grappige observatie! Gezien de dalende vacature aantallen op Monsterboard vraag ik me af hoe de site profiteren definieert. En met alle negatieve ontwikkelingen bij Monster van de afgelopen tijd vraag ik me oprecht af of ze zichzelf nou echt nog als een grote leider zien. In dat geval lijdt het bedrijf ook nog eens aan tunnelvisie. Het wordt steeds triester…
Dirk Goossens
says:@Marc: Goed stuk! Monsterboard lijkt verdwaald in haar walled garden.