Nooit geweten dat we met elkaar een woordenboek nodig hadden. Maar nodig of niet, we hebben er nu een. Want twee dagen geleden is het woordenboek Wervingswoorden gelanceerd, inclusief een eigen site.
Wervingswoorden is een initiatief van Persgroep Banen en AMC Academie die hiermee het vakgebied weer een stap verder helpen door alle jargon te verzamelen en daarmee nieuwe helderheid te creëren in de versnippering en intransparantie binnen het vakgebied
Nou dat weet ik dan ook weer. Maar hoe kan een woordenboek het vakgebied nou verder helpen? En was er sprake van versnippering en intransparantie? Tijd voor een nadere blik
De homepage
Zo ziet de site van Wervingswoorden er uit:
Handzamer dan de print editie van Wervingswoorden, want dat is een heel klein vierkant boekje. Maar natuurlijk wel met dezelfde content.
Ik ga eens bij de O kijken, om te zien hoe online recruitment als wervingswoord is omschreven. Maar tot mijn verbazing tref ik dit aan:
Wel online arbeidscommunicatie en wel online sociaal netwerk. Maar geen online recruitment. Wat is dat nou?
Ik zie hier wel allerlei termen staan die bepaald geen transparantie behoeven of helemaal niets met werving van doen hebben (Ontgroening?). Maar geen online recruitment.
Dan maar eens kijken wat er bij online sociaal netwerk staat:
In de linkerbovenhoek staan vier regels die een sociaal netwerk omschrijven:
Online netwerk van mensen of groepen mensen, bijvoorbeeld een verzameling van mensen die elkaar kennen, of organisaties (bedrijven, instellingen) die vaak samenwerken. De verzamelterm is online social media.
Zou iemand begrijpen dat hiermee onder meer sites als Facebook, LinkedIn en Hyves worden bedoeld? Ik zou het er niet zomaar uithalen.
Hoe maakt deze zeer algemene en volstrekt onjuiste omschrijving (social media is veel breder dan sociale netwerken) het vakgebied transparanter? En op welke wijze brengt het dit vakgebied een stap verder?
Er wordt wel een poging gedaan tot crowd sourcing door bezoekers uit te nodigen tot reactie. Maar gezien de ongetwijfeld zeer, zeer lage bezoekcijfers van de site zal daar niets van hoeven te worden verwacht. Overigens staat het woord crowdsourcing wel in Wervingswoorden.
Conclusie
Wervingswoorden beoogt het vakgebied weer een stap verder helpen door alle jargon te verzamelen en daarmee nieuwe helderheid te creëren in de versnippering en intransparantie binnen het vakgebied.
Ik ben bang dat hiermee juist het tegendeel wordt bereikt. Een behoorlijk willekeurige selectie van meer of minder relevante termen en woorden in combinatie met soms zeer warrige of concreet onjuiste omschrijvingen maakt de boel alleen maar vager. En helpt het vakgebied op geen enkele manier verder.
Deze marketingactie van Persgroep Banen en AMC Academie moeten we maar snel vergeten.
Mark
says:Ga ik naar de ‘H’ klik ik op ‘HOI’, staat er niet eens bij waarvoor de afkorting staat… klik ik verder op de ‘P’ Parttime ‘…indien een medewerker tussen 12 en 36 uur per werkt voor een organisatie.’ Oeps per week vergeten. Vooruit, nog eentje dan, klik ik op de ‘B’ voor ‘Babyboomgeneratie’ zie ik vijf regeltjes… letterlijk de eerste regels van Wikipedia ‘babyboom’ gekopieerd! Terminologieën en afkortingen zoals ‘hands on’ ‘people manager’ of ‘OTE’ vind ik nergens terug…
Dit verdient nog niet het predikaat ‘waardeloos’.
Michel Rijnders
says:Ik vind het vooral zo jammer dat mooie initiatieven zoals Wikipedia gebruikt zijn voor definities en er nergens bronvermelding vermeld staat of credits. Vervelend omdat niet netjes is, maar vooral omdat je je nu overal afvraagt waar de definitie van een woord vandaan komt.