Toen ik in 2000 begon met mijn eigen eenpersoons bedrijf had ik niet kunnen verwachten zoveel verandering op het gebied van technologie mee te maken. Gewapend met een lijst telefoonnummers van relaties en prospects en een map met kandidaten netwerkte ik dagenlang rond. In het begin moest niemand iets van me weten, maar in loop van de tijd begon ik mooie bemiddelingen tot stand te brengen.
Een computer gebruikte ik dagelijks maar veel informatie lag toch opgeslagen in mijn eigen geheugen. In de basis gebruikte ik een goed mail systeem, een angeda, een map met informatie over kandidaten en een map met klantinformatie. Maar dat is allemaal verleden tijd.
Rond 2003 liepen de zaken goed en had ik ondertussen een aantal medewerkers in dienst. Vanaf die tijd maakten we gebruik van verschillende toepassingen: van een Excel spreadsheet tot aan een Microsoft Exchange omgeving. Het beginpunt was al lang niet meer in zicht: voortaan werd informatie van alle recruiters centraal opgeslagen.
In de bloei van ons bedrijf, werd het toch echt tijd voor andere maatregelen. Nieuwe technologieën op het gebied van recruitment software waren allang aanwezig. We waren daarnaast toe aan structuur en één duidelijke manier van werken. We besloten in zee te gaan met een fabrikant van recruitment software. Maar ook dit software pakket maakte de verwachten niet waar. Het programma werkte traag en omslachtig. Flexibiliteit was er niet en voor mij als manager was het verkrijgen van Management Informatie een kriem.
Met regelmaat dacht ik terug aan de tijd van mijn vertrouwde Excel sheet: welke recruiter doet welke en hoeveel introducties op welke dag? Bij welke klanten is kandidaat X voorgesteld? Hoeveel introducties doen we op een vacature? Simpele vragen die door een te uitgebreid systeem nauwelijks beantwoord konden worden. Als je tevens werkt met een relationele database dan zul je ervoor moeten zorgen dat alle velden juist zijn ingevuld, anders krijg je jouw kandidaat niet meer gevonden. Kostbare tijd ging verloren tot we op het idee kwamen om het over een heel andere boeg te gooien.
Op dat moment hoorde ik vaak de term ‘cloud computing’ langskomen. Voornamelijk verhalen over de snelheid en voordelen daarvan. Samen creëerden we een eigen intranet omgeving gebaseerd op Google Apps. De Status Matches staan weer centraal in het hele intranet. Het komt er in ieder geval op neer dat er steeds meer data “in the cloud” binnen ons intranet wordt opgeslagen en afgehandeld. Of het nu mail is, documenten of foto’s. Momenteel werken we alweer een half jaar met ons eigen systeem. We profiteren ieder uur van de razendsnelle zoeksnelheid die Google ons biedt.
Zittend aan mijn bureau en terug kijkend op de afgelopen tien jaar kan ik stellen dat er veel veranderd is. Dat heeft niet alleen te maken met de veranderde technologieën welke veel meer mogelijkheden creëren, maar ook met veranderingen in de wereld van recruitment waarin snelheid van handelen vereist is. Maar ik kan je in ieder geval vertellen: Cloud Computing is de toekomst voor de werving- en selectiebureaus!
Dit gatblog is geschreven door: Guido Cox. Tien jaar geleden ben ik gestart met het oprichten van mijn een ICT recruitment bureau. Met een plan in mijn achterhoofd en een grote ambitie startte ik mijn eigen bedrijf. Ik noemde het toepasselijk: ¨The Search Company”
Roel Schneiders
says:“Met een goede zoekfunctie is zelfs het meest complexe pakket goed te gebruiken”
Het probleem is dan ook vaker de relationele database waar deze zoekfunctie op los gelaten wordt. Net als jij al zegt is het vullen van die database vaak omslachtig omdat alle velden op de juiste manier met de juiste informatie moeten worden ingevuld.
Helaas zijn er op dit moment geen mogelijkheden om deze velden correct automatisch uit een cv/profiel in te laten vulen. Er zijn inderdaad wel pakketten die deze functionaliteit beloven, maar uit ervaring kan ik zeggen dat die scripts er over het algemeen een rommeltje van maken.
P.J Broekhuizen
says:Je noemt 2 zeer belangrijke dingen. Effectief kunnen zoeken en de juiste status van de data.
In de meeste systemen is dit wel aanwezig, maar is het inderdaad veel te omslachtig en vast gebonden aan diverse regels omdat anders de database het niet aan kan.
Het direct kunnen matchen van goede kandidaten / relaties bij openstaande functies zal met de opmars van de social media steeds belangrijker worden, zeker voor werving en selectie.
Toch durf ik wel de stelling te zetten: “Met een goede zoekfunctie is zelfs het meest complexe pakket goed te gebruiken”
Thomas Bakker
says:Hoi Guido,
dank voor de uitnodiging. Vrijdag zit bij mij wel helemaal vol. Wellicht dat ik de volgende keer kan aanschuiven.
ik heb je bedrijf even bij mn favorieten gezet.
Guido Cox
says:Hallo Thomas, op regelmatige basis organiseer ik bij mij op kantoor seminars waar wij onze recruitment oplossing op basis van Google Apps demonstreren aan geïnteresseerden. Dit zijn met name recruitment bureaus en adviseurs. Je bent van harte welkom om eens naar mijn kantoor in Eindhoven te komen. Schrijf je dan in via onze website (https://www.searchcompany.nl). Het status matches staat centraal en Google zorgt voor de beschikbaarheid, de snelheid en de eenvoud van werken (Google richt zich namelijk op het grote publiek met haar oplossingen). Wij hebben met onze recruitment expertise een oplossing met templates gebouwd voor recruitment bureaus.
Thomas Bakker
says:Interessant stuk. Ik deel je mening volledig. Cloud computing heeft de toekomst. Als je binnen google apps je matches bijhoud ben ik zeer benieuwd op welke wijze. Ik ken de voordelen t.o.v. Excel, maar ook de nadelen. (expertise bijvoorbeeld of vb script support of beveiliging)
Schijnbaar zie je meer voordelen dan nadelen en ik ben van huis uit zeer geïntresseerd in open-source (recruitment) oplossingen.