Vandaag kwam de Monster Employement Index (MEI) over de maand mei uit. De cijfers van deze index zijn volstrekt oninteressant, de uitspraken van Warren Hammond (General Manager Benelux) blijven daarentegen zorgen voor verbazing. De man lijkt namelijk van gekkigheid niet meer te weten wat hij over de resultaten moet zeggen.
Deze keer mogen we deze uitspraak van Hammond optekenen:
After the seasonal dip in January, employer demand has been rising steadily […] this indicates that increasing recruitment activity is becoming increasingly important for employers
Mooi toch? Deze uitspraak is overigens gebaseerd op een sterke stijging van de index. Verleden maand, toen de index niet veranderde ten opzichte van maart zei Hammond dit:
April saw unchanged conditions in online recruitment activity, suggesting employers are reluctant to hire as we approach summer
Today, the Monster Employment Index (MEI) for the month of May came out. The figures of this index are completely uninteresting, however the statements of Warren Hammond (General Manager Benelux) keep ensuring a surprise. The man, out of foolishness, no longer knows what he should say about the results.
This time, we can take down this statement of Hammond:
After the seasonal dip in January, employer demand has been rising steadily […] this indicates that increasing recruitment activity is becoming increasingly important for employers
Nice right? By the way, this statement is based on a sharp rise in the index. Last month, when the index did not change in comparison to March, Hammond said this:
April saw unchanged conditions in online recruitment activity, suggesting employers are reluctant to hire as we approach summer
Inderdaad, een diametraal tegenovergestelde uitspraak. Maar het wordt nog leuker als je dan de uitspraak van Hammond over het resultaat van maart leest:
The latest uptick in online recruitment activity in the Netherlands suggests that hiring conditions are beginning to improve steadily and we are now past the lull in online job opportunities
Inderdaad, het lijkt wel of we weer terug bij af zijn…
Resumerend; volgens Hammond is er dit aan de hand met de Nederlandse arbeidsmarkt over de afgelopen drie maanden:
- Maart: er zit eindelijk weer groei in de arbeidsmarkt
- April: de zomer nadert dus is er (even) geen groei
- Mei: er zit eindelijk weer groei in de arbeidsmarkt
Hammond zou er verstandig aan doen om eerst eens zorvuldig naar de cijfers te kijken en vooral de trend van de arbeidsmarkt in ogenschouw te nemen in plaats van de laatste resultaten als vertrekpunt te nemen. Maar dat is blijkbaar teveel moeite voor de man die wat mij betreft de clown van online recruitment mag worden genoemd. En dat wil heel wat zeggen als er ook nog een Martijn Smit buiten rondloopt.
Indeed, a diametrically opposite statement. But it gets even better when you read the quote from Hammond on the March results:
The latest uptick in online recruitment activity in the Netherlands suggests that hiring conditions are beginning to improve steadily and we are now past the lull in online job opportunities
Indeed, it seems like we’re back to square one …
In summary, according to Hammond this is what has been going on with the Dutch labor market over the past three months:
- March: there’s finally growth again in the job market
- April: summer is approaching so there is (at the moment) no growth
- May: there’s finally growth again in the job market
Hammond would be wise to first look with care at the figures and particularly at the trend of the labor market, instead of taking the last results as a starting point. But apparently, that is too much trouble for the man who, as far as I’m concerned, could be called the clown of online recruitment. And that’s saying a lot, knowing a certain Martin Smith is also out there in the world.
jim van Raikom
says:thx 4 de reply.
Je vindt 100K voor een binnendienstmedewerker dus geen fictie en is dus mogelijk bij een bedrijf wat advertentieruimte verkoopt.
Nogmaals mijns inziens erg overdreven en asociaal maar inderdaad hun goed recht.
Marc Drees
says:@Jim:
Monsterboard heeft geen nutsfunctie maar is een volledig commercieel bedrijf. Daarmee staat het Monsterboard vrij om haar medewerkers te honoreren op een manier die zij gepast acht. Als een account manager dit waard is volgens Monsterboard dan is dat dus volstrekt normaal. Er staat overigens een relatief korte levensduur van de gemiddelde account manager tegenover. Targets zijn vrij strak…
Jim van Raikom
says:Beste Marc,
Ik heb met plezier jouw blog gelezen, het valt mij op dat het enige negatieve, als men al van negatief mag spreken, wat men over Monsterboard kan vinden op het web het gene is wat op deze site te vinden is. Het lijkt als het ware dat kritiek wordt afgeschermd door Monster zelf, om van een totalitair orgaan te spreken gaat mij wat ver maar vind het nogal opmerkelijk.
Wat ik namelijk aan de kaak wil stellen en wil jouw mening in dezen ventileren:
In tijden van recessie en de omstreden bonuscultuur, vind jij het normaal dat een account manager new business binnendienst die enkel de taak heeft om koude belletjes te plegen een salaris tussen de 80 en 100K OTE kan verdienen?
Mijns inziens is dit absurd, bij onze organisatie verdient een leidinggevende dit nog geen eens.
Mocht men opklimmen naar bijvoorbeeld teamleider verdient men zelfs 3K netto PM excl.bonus.
Ik zou graag weten hoe recruiters hier instaan, ik vind dit namelijk belachelijk.
Verificatie kan men verdacht niet vinden op het web, maar heb dit ooit gezien bij een aanvraag van een hypotheek en hoor dit regelmatig in de wandelgangen
Met vriendelijke groet,
Jim
Michiel Cobben
says:Marc, dank voor je heldere toelichting. Inderdaad als Hammond zelf hier een commentaar zou geven zou dat het mooiste zijn. Ten slotte bezoeken veel van zijn klanten dit blog.
groetjes,
michiel.
Marc Drees
says:@Michiel:
Ik heb waar van toepassing een argumentatie van kritiek op Monster, danwel Monsterboard, altijd zeer uitgebreid beschreven. In het archief van RecruitmentMatters zal kan je daar talloze voorbeelden van vinden. Daarnaast heeft Monster, danwel Monsterboard, alle ruimte om op deze kritiek en de onderliggende argumenten te reageren. Het bedrijf heeft er tot op heden voor gekozen dit niet via RecruitmentMatters te doen. Via backchannels krijg ik met enige regelmaat wel reacties; zowel van Monster als van Monsterboard.
Er is overigens een nadrukkelijk verschil tussen Monster en Monsterboard. Monster is het moederbedrijf; Monsterboard is een landelijke sales organisatie. Mijn beschouwingen ten aanzien van Monster zijn vaak van meer strategische aard; over Monsterboard gaat het natuurlijk veel meer over de verschillende commerciele of marketing acties die het bedrijf in de Nederlandse markt zet. En daar zet ik mijn bespiegelingen tegenover.
Mijn schrijfstijl is scherp en cynisch; ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Maar dat beperkt zich niet tot Monster(board). Alleen heeft Monsterboard sinds de komst van Warren Hammond zoveel lachwekkende blunders gemaakt dat er zeker sprake is van een groot aantal artikelen over Monsterboard danwel Hammond. Waarbij ik Hammond natuurlijk dankbaar ben voor zoveel inspiratie.
Interviews zijn leuk, maar kosten teveel tijd. Tijd die ik niet heb. Reacties op artikelen kunnen met een minimum aan tijdsbesteding worden gemaakt. Een veel transparantere vorm van hoor en wederhoor waar iedereen op in kan haken. Veel waardevoller, veel verrijkender.
Michiel Cobben
says:Beste Marc,
het valt me op dat jij alles wat MB doet van een weliswaar komisch, maar ook sarcastisch sausje voorziet. Het zou voor dit blog nuttig zijn als je eens je kritiek op MB uiteenzet en MB de kans geeft te reageren. Het enige concrete wat ik lees is dat je het niet eens bent met hun methode waarop ze het volume op hun eigen site meten.
De bezoekers van dit blog willen weten (althans ik, n=1) wat exact je kritiek is en wat MB hiervan vindt. Hoor en wederhoor. Zou je eens Warren Hammond willen interviewen en daar verslag van uitbrengen? Het is maar een idee.