Adecco is wereldmarktleider in uitzenden. Maar er zijn maar drie landen waar Adecco diezelfde positie kan claimen: Frankrijk, thuisland Zwitserland en Italië. Die laatste markt is het in rap tempo aan het verliezen aan concurrent Manpower.
Manpower staat daar namelijk op het punt om Adecco voorbij te streven als capo di tutti uitzendcapi. Net als eerder in de Nederlandse markt, kromp de omzet van het Amerikaanse uitzendbedrijf ook in Italië beduidend minder snel dan de rest. Adecco zette in 2009 EUR 683 miljoen om. Manpower was goed voor USD 951 miljoen – omgerekend in de dure euro’s van dat jaar EUR 684 miljoen.
Kwartaalomzet Adecco en Manpower in Italië (in miljoenen euro’s)
NB. De dollaromzet van Manpower is herberekend in historische eurokoersen
En dat is allemaal te danken aan de organisatie van Manpower, die in Italië al zeker sinds 2007 Adecco overtreft. Maar de echte inhaalslag dateert van het begin van de crisis: hoe de Amerikanen het doen, is niet bekend, maar het lijkt erop dat Manpower veel loyalere klanten heeft dan de Zwitsers. En dat is pijnlijk voor Adecco.
In het meest recente jaarverslag zette het Zwitserse bedrijf het nog zwart op wit: in Italië zijn we ‘market leader’. En dat ziet de Adecco-top het liefste: al tien jaar wil Adecco in elke markt nummer 1 of 2 zijn. En vooral blijven. Dat de Zwitsers in cruciale Europese markten organisatorisch zwakker presteren, bleek al eerder in Duitsland, waar twee dure acquisities Adecco niet aan de gewenste nummer-1-positie konden helpen.
Kwakkelend Randstad op afstand
Overigens kreeg ook Randstad harde klappen in Italië. Randstad, dat zijn omzetgegevens over de Italiaanse markt niet prijsgeeft, is de derde uitzender van het land. Maar omdat het bedrijf van de Italiaanse rechter niet voor januari 2009 mocht gaan integreren met Vedior, verloor Randstad vorig jaar veel marktaandeel en daarmee is de Italiaanse tragedie voor topman Ben Noteboom vergelijkbaar met Randstads Franse drama. Randstad deed het in Italië autonoom zelfs beduidend slechter dan Adecco, zo blijkt uit deze grafiek:
Groei omzet Adecco, Manpower en Randstad in Italië (in procenten, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder), 2008 – 2009
*) Omzetgroei Randstad tot Q4-2008 exclusief Vedior
En of die situatie in het eerste kwartaal al is verbeterd, is nog niet bekend. In de meest recente kwartaalrapportage van Randstad is geen enkel vergelijkbaar cijfer over de Italiaanse dochter te vinden. En dat is vreemd: wij schatten de totale omzet van Randstad in Italië over 2009 tussen EUR 250 miljoen en EUR 300 miljoen – zeker geen verwaarloosbaar bedrag.
Omzet inkopen?
Overigens, mocht het Italiaanse desastro de Belgische Adecco-topman Patrick de Maeseneire erg dwars zitten, dan ligt de gebruikelijke Adecco-oplossing voor de hand: marktaandeel kun je namelijk altijd kopen! Een overname van bijvoorbeeld USG People zou de Zwitsers zowel in Nederland als in Italië een treetje hoger op het erepodium helpen. USG People zette in Italië vorig jaar EUR 106 miljoen om – genoeg om Manpower weer een jaar of twee voor te blijven.