Executive-searchconcern Korn Ferry bracht deze week zijn jaarcijfers uit. Toen dinsdag bekend werd dat de jaaromzet USD 572 miljoen bedroeg, sprong de koers van dit mondiale beursgenoteerde headhuntersbedrijf met een kleine 15 procent omhoog. Blijkbaar waren de cijfers nogal beter dan verwacht. En dat is goed nieuws: er is namelijk geen volatielere markt dan die van headhunters.
Dus als de koppensnellers weer aan het matchen slaan, dan blijven de uitzenders niet achter. En dan komt vanzelf ook de rest weer op gang. Dit is het grafiekje met het goede nieuws waarop de beleggers deze week verlekkerd aandelen Korn Ferry hebben ingekocht.
Groei omzet Korn Ferry (in $ per kwartaal, tov. hetzelfde kwartaal een jaar eerder)
Het ziet er imposant uit, die groei van tegen de 60 procent, maar bij uitzenders zullen we dit soort stijgingen niet gaan zien. De forse groei van Korn Ferry in het laatste kwartaal (dat eindigde op 30 april 2010), heeft het bedrijf gekocht met anderhalf jaar reorganiseren en snijden. En precies een jaar eerder bereikte het bedrijf de absolute omzetbodem.
En dat heeft weer alles te maken met de dynamiek van deze markt. Headhunters krijgen veruit de hardste klappen als de economie tot stilstand komt. Ook executive-searchers ontkomen er niet aan: in 2009 waren er ook in de bovenste managementlagen van het bedrijfsleven minder vacatures. En geen vacatures betekent geen plaatsingen. Geen plaatsingen betekent geen fee’s en geen fooi is geen omzet.
Tegen de klippen op saneren
Headhunters vangen gemiddeld een fooi ongeveer ter grootte van 30 procent van het jaarsalaris van de geplaatste manager – een standaard die in crisistijd onder druk komt te staan. De personeelskosten van firma’s als Korn Ferry lopen echter totaal niet parallel met de inkomsten. En snel genoeg meesnijden met de krimp in de markt, zoals uitzenders doen, is voor headhunters niet weggelegd. Recessie is direct verlies lijden: dat blijkt dan weer uit deze krankzinnige grafiek.
Fee-omzet Korn Ferry per kwartaal (in miljoenen $) en operationele marge (in %)
Bij het uitbreken van de crisis, in het derde kwartaal van boekjaar 2009 (november 2008 tot en met januari 2009) daalt de omzet versneld. En direct stort de operationele marge in – de gehele operatie wordt zwaar verlieslatend en dus moet het management team van Korn Ferry als een idioot headhunters ontslaan. Dat doet het bedrijf – om zijn investeerders maar niet tegen de haren in te strijken – en dat is het bedrijf sindsdien blijven doen. Tot het laatste kwartaal toe.
De reorganisatiekosten lopen in de tientallen miljoenen dollars, maar het gevolg is dat Korn Ferry rond deze tijd genoeg koppensnellers heeft onthoofd om weer winst te maken.
Headhuntertje jatten
Sterker nog – en dat onderstreept de krankzinnigheid van dit businessmodel – het gaat zo goed, dat Korn Ferry ook weer grootschalig aan het werven is geslagen. De laatste persberichten van het bedrijf gaan vooral over de benoeming van succesvol van concurrerende executive-searchbureaus gehunte consultants, opvallend genoeg voornamelijk van de eveneens beursgenoteerde concurrent Heidrick & Struggles.
Op naar een nieuwe cyclus…