Enkele jaren geleden waren krantenuitgevers vrolijke mensen. Internet werd weliswaar als een bedreiging genoemd maar uitgevers maakten zich geen zorgen.
Rubrieksadvertenties zorgden nog altijd voor een enorme inkomstenstroom, en dat zou wel altijd zo blijven. Binnen rubrieksadvertenties waren vacatures helemaal de kip met gouden eieren. Ter illustratie, in Amerika brachten personeelsadvertenties in het eerste kwartaal van 2006 maar liefst $ 1,1 miljard dollar in het laatje. In het eerste kwartaal van 2010 is dat nog slechts $ 160 miljoen… Een daling van 86% in slechts vier jaar tijd… En personeelsadvertenties zijn nu de kleinste groep aan rubrieksadvertenties geworden. Hoewel alle rubrieken gigantisch in omzetvolume zijn gedaald…
Zo ziet de omzetontwikkeling van personeelsadvertenties van de laatste jaren er in de VS uit:
Omzetontwikkeling personeelsadvertenties kranten VS (*1.000), 2006 – 2010
De grijze lijn toont de omzetontwikkeling per kwartaal, de rode lijn de gemiddelde kwartaalomzet gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. Het lijkt erop dat aan de vrije val van de omzet een einde is gekomen, maar op een niveau waar uitgevers niet mee kunnen overleven. De bodem is tenslotte bereikt.
Krantenuitgevers hebben in de afgelopen jaren vooral gesneden in de journalistieke kwaliteit. Bij bossen zijn journalisten de laan uitgestuurd. Wat de kwaliteit van de krant natuurlijk niet ten goede is gekomen. Diezelfde krantenuitgevers denken nu omzet te kunnen gaan maken door kosten te gaan rekenen voor toegang tot hun nieuwssite. Maar daar is vrijwel geen uniek nieuws meer te vinden; omdat er nauwelijks nog journalisten zijn om dat nieuws op te sporen.
1 Comment