ASA Student is niet op de hoogte van IKKI?

Logo en logotype ASA StudentEen week geleden verscheen op FlexService een artikel over het zoveelste zelfbevredigende onderzoekje van een uitzender. In dit geval van ASA Student; een van de vele labels van USG People. En juist het feit dat ASA onderdeel is van USG maakt de resultaten van het onderzoek op zijn zachtst gezegd bijzonder. Of laten we zeggen: nestbevuilend.

Want waar komt ASA Student mee? Een onderzoekje onder 200 studenten en starters over de mate waarin zij gebruik maken van sociale media bij hun zoektocht naar een baan. En wat bleek? Dat 65% van de respondenten sociale media niet inzetten bij die zoektocht. Met andere woorden; 35% doet dat wel. En volgens mij is dat een zeer behoorlijk percentage.

Desondanks trekt Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student op basis van deze resultaten de volgende conclusie:

Er wordt momenteel veel gesproken over social media, misschien zelfs wel meer dan het daadwerkelijk wordt gebruikt. Uit de resultaten van ons onderzoek blijkt in ieder geval dat onze doelgroep zich nog niet of nauwelijks bewust is van de extra kansen en netwerkmogelijkheden die social media kunnen bieden en het meer als een informeel privénetwerk ziet.

Merkwaardig, maar haar volgende uitspraak wordt ronduit schokkend:

Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van social media op de voet en zullen hier, passend bij de wensen van onze doelgroep, gericht op inspelen.

Met andere woorden, we doen er niets mee tenzij onze doelgroep er iets mee wil. Wat overigens volgens 35% van de respondenten al wel het geval is… Waarmee Habermehl-Reuling de plank volledig mis slaat. En blijkbaar blind is voor wat er elders binnen USG People gebeurt.

Want zou zij soms niet bekend zijn met het binnen USG bestaande sociale netwerk IKKI? En dat dit sociale netwerk onder meer gericht is op starters? Waarbij juist een poging wordt gedaan om een sociaal netwerk op te bouwen rondom werk?  En dat daarmee ondertussen toch een redelijk volume aan ‘leden’ is opgebouwd?

Als ze het wel weet, zijn haar opmerkingen dan een kwestie van onhandigheid of een doelbewuste poging IKKI te negeren? En als ze het niet weet… tja, dan is er iets grondig mis met de interne communicatie binnen USG, of haar kennis van het dienstenporfolio van de eigen werkgever. Verder zou ASA Student er goed aan doen om eens haar licht op de steken over de eventuele mogelijkheden in eigen huis. Met of zonder Habermehl-Reuling.

Geef een reactie

8 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Frank:
    Dat je een USG fanboy bent is ondertussen duidelijk. Maar ondanks de oogkleppen zal je ook moeten zien dat de diverse subknuppels bij USG zichzelf volstrekt belachelijk maken met dit soort onderzoekjes. Inderdaad, Habermehl-Reuling is niet de enige binnen USG die onzinnige uitspraken doet. Verder lijkt het me verstandig om je psychologie van de koude grond verder te stoppen; je kan er niet verder naast zitten. Vraag eens rond…

  • Frank
    says:

    Marc, je kunt het lezen zoals je wil. Aangezien het voor jou inmiddels een hobby is geworden om negatief over USG te schrijven verbaast het me niks dat het je weer gelukt is. Begin me toch langzaam af te vragen op wat voor manier Floor vertrokken is bij USG. Er zit duidelijk een vorm van wrok bij je dwars.

  • Karlijn Fiesler
    says:

    Ligt er naast de zender niet ook bij de ontvanger van het persbericht een bepaalde mate van verantwoordelijkheid? Namelijk het filteren van de informatie, navraag over soort doelgroep, je eigen neiuws eruit halen. Eigenlijk precies wat jij (Marc) nu doet?

  • John
    says:

    Onderzoeksresultaten zijn opmerkelijk.

    Mede omdat UNIVERSUM jaarlijks onderzoekt hoe starters op de arbeidsmarkt een baan vinden.

    Daar komen netwerken (online en offline) sterk uit naar voren. Daarnaast blijkt uit onderzoek onder Studenten.net leden dat ze met name Social Networks gebruiken om elkaar te informeren over onderwerpen als kortingen, voordelen, kamers, banen en feesten.

    Kortom, de sociale netwerken zorgen voor een stroom van referenties op tal van onderwerpen.

    Hoe studenten social media gebruiken is hier te vinden:
    https://twittermania.nl/2010/07/30-nederlandse-studenten-twittert/ 

    Social media
    Het populairste sociale netwerk is nog altijd Hyves (80 procent heeft hier een account), gevolgd door Facebook (68 procent) en YouTube (60 procent). Twitter en LinkedIn volgen beide met 30 procent. Op NuJij zijn de minste studenten te vinden (1,1 procent).
    Wellicht zit er een groot verschil in studenten die op vestigingen langskomen, ten opzichte van bezoekers van websites als Studenten.net? de DIGI adepts versus de DIGIbeet?

    • Marc Drees
      says:

      Het gaat hier om een poll die op de site van ASA Student heeft gestaan. Nauwelijks representatief te noemen en dan ook nog eens een omvang van 200 respondenten… Dat zegt voldoende over de mate van betrouwbaarheid, denk ik zo.
       
      Overigens is het dus niet zo dat het ‘onderzoek’ zich via het netwerk van vestigingen heeft afgespeeld, het is online afgenomen. Maar online en digibeet zijn niet per definitie elkaars tegenstanders…