Vorige week lanceerde USG People de eigen vacaturesite G.us. Volgens het persbericht is G.us – te vinden op gus.nl – ‘een vacaturesite zonder fratsen, die in al zijn eenvoud uitblinkt in overzichtelijkheid’.
Maar wat wil USG People bereiken met de site? Wil Nederlands tweede uitzender in de thuismarkt doen wat Adecco deed in de Verenigde Staten: de jobboards buitenspel zetten? Of wil USG net als het Engelse Randstad een gratis voor concurrenten beschikbaar jobboard lanceren?
We spraken met Ton Sluiter, marketingmanager Nederland bij USG People en mede verantwoordelijk voor het project G.us.
Zet USG People de betaalde jobboards buitenspel?
‘Nee. Dat is niet de achterliggende gedachte. Met G.us brengen we al onze vacatures onder de aandacht van onze kandidaten. Het verschil met de jobboards is dat we op G.us zelf in de hand houden hoe onze vacatures vertoond worden. Het belang van Monsterboard is niet om de vacatures van bijvoorbeeld Start People te pushen.’
En dus gaat USG People de concurrentie aan met de betaalde jobboards…
‘Dat is niet de bedoeling. Wij zien de toegevoegde waarde van de betaalde jobboards. Daar komt traffic naartoe die niet naar onze sites toekomt. Dat is de toegevoegde waarde van de betaalde jobboards. En ik denk persoonlijk dat die toegevoegde waarde ook in de toekomst blijft bestaan.’
Is het de bedoeling dat USG People op kosten bespaart met G.us?
‘Niet direct. De werkmaatschappijen blijven zelf verantwoordelijkheid houden om hun vacatures te plaatsen op de eigen en andere jobboards. Maar een indirecte kostenbesparing is dat wij G.us gebruiken om ervaring op te doen met optimalisatie van het zoeken op internet. Alles wat we daarvan kunnen leren, passen we bij de sites van de andere werkmaatschappijen toe.’
Er staan nu 3000 vacatures op G.us, maar dat aantal ‘zal naar verwachting oplopen tot ongeveer 7000’. Komt dat omdat alleen de nieuwe vacatures in G.us terechtkomen of omdat de data nog niet is ingeklopt?
‘Er is een automatische koppeling tussen de vacatures die op de sites van de meeste werkmaatschappijen van USG worden geplaatst en G.us. Alle nieuwe vacatures worden dubbel geplaatst: één keer op de site van de werkmaatschappij, en één keer op G.us.’
De meeste merken? Geldt dat voor de grote vijf merken Start People, Content, Unique, Creyf’s en Secretary Plus?
‘Secretary Plus nog niet. Maar de andere vier wel. De overige werkmaatschappijen worden ook spoedig automatisch gekoppeld.’
De site is er nu alleen voor de Nederlandse markt. Moet G.us ook de grens over?
‘Dat is niet de scope van dit project geweest. Het is wel zo dat de buitenlanden belangstelling hebben voor hoe het project hier is opgezet. Ik sluit niet uit dat USG People in het buitenland ook soortgelijke projecten opzet.’
Is het de bedoeling dat de vacaturesites van de afzonderlijke USG-labels ook op termijn blijven bestaan naast G.us?
‘Ja. De sites van de werkmaatschappijen hebben een breder doel dan alleen vacatures publiceren. Zo kunnen kandidaten bijvoorbeeld hun loonstrookjes online controleren. Dat nut verdwijnt niet met de komst van G.us. Bovendien, alle reacties op G.us verwijzen direct door naar de vestigingen van de werkmaatschappijen.’
Is het de bedoeling dat ook concurrenten van USG People hun vacatures kunnen plaatsen op G. us?
‘Nee. Dat is niet de opzet geweest. Die vraag hebben we ook niet gekregen, dus dat is niet opportuun.’
Waarom de naam G.us?
‘Het is een mix van de letters U, S en G. Bovendien leest het als ‘Google us.’ Google neemt namelijk een steeds belangrijkere rol in het oriëntatieproces van baanzoekers in. Dat is de achterliggende gedachte: dat we onze vacatures goed geïndexeerd krijgen in Google. Daarnaast zijn gebruikersgemak en simpelheid belangrijke uitgangspunten bij de opzet van G.us geweest.’
‘Overigens, aanvankelijk wilden we het domein g.us registreren. Maar we kwamen er vrij snel achter dat het onmogelijk is om eenletterige domeinnamen te registreren.’