SocialReferral: een voorzichtig glanzende diamant

Logo SocialReferralMedio april schreef ik een ronkend stukje over SocialReferral, een applicatie waarmee participanten (de contacten uit) hun sociale netwerken kunnen activeren bij de zoektocht naar nieuwe collega’s. Toen ik bovengenoemd stukje schreef was SocialReferral nog niet operationeel; ondertussen is dat alweer enige tijd wel het geval. Ook het aantal klanten begint gestaag te groeien. Hoogste tijd voor een nader bezoek.

Ik heb met Guido Nieuwkamp (oprichter SocialReferral) gesproken en een testrit gemaakt met SocialReferral. en van die testrit doe ik in deze blog posting verslag. Waarbij ik alvast kan verklappen dat ik erg vrolijk werd van wat ik zag. Maar voorafgaand aan het testverslag eerst even een kort uitleg over wat SocialReferral nou eigenlijk is.

Een korte uitleg
SocialReferral is primair een B2B applicatie. Bedrijven kunnen SocialReferral gebruiken om de eigen medewerkers te faciliteren binnen een (reeds bestaand) referral programma. SocialReferral maakt het een stuk eenvoudiger voor medewerkers om vacatures op sociale netwerken te publiceren en om zeer gericht potentieel geschikte connecties uit een netwerk met een bepaalde vacature te benaderen. Met andere woorden; SocialReferral biedt zowel broad- als narrowcasting bij de zoektocht naar nieuwe collega’s via referrals.

En hiermee wordt een mogelijkheid geschapen die zeker wel kan werken; dit in tegenstelling tot de bountyhunter achtige oplossingen die ondertussen dood en begraven zijn (Spotajob, Zubka, Friendhunter). Waarbij overigens de cultuur binnen een bedrijf zeer belangrijk is voor een eventueel succes. Tenslotte is SocialReferral niets meer dan een hulpmiddel om referral recruitment optimaal te faciliteren middels het ontsluiten van sociale netwerken van medewerkers.

SocialReferral is in mijn optiek bij uitstek geschikt voor bedrijven waar al een goed doordacht referral programma bestaat. Hier kan de toepassing het bestaande programma faciliteren, waarmee het rendement naar alle waarschijnlijkheid kan worden verbeterd. Daarnaast lijken ZZP-netwerken een zeer logische afnemer, evenals intermediairs die geinvesteerd hebben in talent pools. De potentiele doelgroep voor SocialReferral is dus bijzonder groot.

Ik hoop dat hiermee redelijk duidelijk is geworden wat SocialReferral is. Dan wordt het nu de hoogste tijd voor het testverslag. Waarbij het verslag in twee delen uiteenvalt; de functionaliteit die bedoeld is voor de medewerkers die in het referral programma participeren en functionaliteit voor de recruiters.

Functionaliteit voor medewerkers
Als medewerker van een bedrijf krijg je een uitnodiging om te participeren. Als ik me eenmaal heb aangemeld (al mijn gegevens zijn vooraf ingevuld; ik hoef aleen een wachtwoord te kiezen), dan krijg ik dit te zien:

SocialReferral | Homepage

Afgezien van de interessante typefout (authoriseren), krijg ik hier eventuele matches te zien met connecties uit de door mij opengestelde netwerken (Xing, LinkedIn, Hyves, Facebook en Twitter). Da’s wel een beetje zuur in mijn geval; aangezien ik net al mijn connecties uit LinkedIn heb verwijderd… Geen slimme actie als je een tool als SocialReferral wil testen… Overigens is XING volgens mij nog niet aangesloten.

In de rechterkolom krijg ik te zien of er eventueel nieuwe matches zijn, of er iemand uit mijn netwerk heeft gesolliciteerd en een (de)motivatieteller met de door mij verdiende harde centen als gevolg van mijn inspanningen via SocialReferral. Op dit moment zijn al die onderdelen natuurlijk volstrekt zinloos. Tenslotte heb ik me net aangemeld en nog geen sociale netwerken opengesteld. Dus waarom zie ik deze onderdelen? Toon in eerste instantie alleen Mijn sociale netwerken, tenslotte is dat mijn eerstvolgende stap.

En in die eertsvolgende stap ga ik dus mijn Twitter netwerk openstellen. Waatbij ik op de volgende onhandigheid stuit. Want als ik op het grijze (?) Twitter icoon direct onder de tekst Mijn sociale netwerken klik, gebeurt er niets. Niet bepaald handig, want ik durf te wedden dat intuitief een groot deel van de bezoekers dat grote icoon zal aanklikken in plaats van de hyperlink Klik hier om Twitter te authoriseren:

SocialReferral | Profiel

Dit is dus mijn profiel pagina, waarbij ik geen matches krijg op basis van mijn Twitter netwerk. Het toevoegen van mijn LinkedIn netwerk helpt vanzelfsprekend ook niet mee als je 0 connecties hebt. Dus zit ik vast. Om die reden heb ik maar even contact opgenomen met SocialReferral om een testaccount te bemachtigen waarmee ik wel connecties te zien krijg.

En dat is gelukt; waarbij ik het account van Guido Nieuwkamp in dat geval krijg ik gelukkig heel wat meer te zien:

SocialReferral | Homepage medewerker

De namen van de connecties (Matches) heb ik maar even verwijderd; dat leek me wel zo netjes. Maar nu krijg ik te zien welke personen uit mijn online netwerk passen op een bepaalde vacature. De mate waarin mijn connecties passen op een bepaalde vacature wordt weergegeven met sterretjes; hoe hoger het aantal sterretjes, des te beter de ‘fit’ tussen connectie en vacature.

Ik kan ook nog zien op welke aspecten de persoon en de vacature met elkaar matchen. SocialReferral maakt hiervoor gebruik van de matching software van WCC, genaamd ELISE:

SocialReferral | detail van match

In dit geval komt een aantal criteria uit de vacature 100% overeen met de informatie de de connectie over zichzelf op Internet (in dit geval LinkedIn) heeft gezet. SocialReferral geeft dus suggesties van mogelijk passende kandidaten op de beschikbare vacature. Dat maakt het leven in potentie heel erg makkelijk.

Ben je het met de suggestie van SocialReferral eens, dan kan je de betreffende connectie meteen een mailtje sturen:

SocialReferral | Mail versturen aan connectie

Zitten er geen geschikte personen in je netwerk, dan kan je de vacature ook via de door jou aangemelde publiceren of via een e-mail naar een persoon sturen die niet in jouw netwerken zit maar wel geschikt zou kunnen zijn. En al die functionaliteit zit bij elkaar op het scherm; verdomde makkelijk.

Functionaliteit voor recruiters
Aan de recruiterzijde van SocialReferral zit functionaliteit voor het invoeren van vacatures en workflow voor het volgen van kandidaten die via de medewerkers worden aangedragen. Er zijn ook koppelingen met verschillende ATS’en om vacatures automatisch in SocialReferral te kunnen plaatsen.

Verder is er een dashboard wat er als volgt uitziet:

SocialReferral | Homepage recruiter

Hier zie ik een aantal recente vacatures, met het aantal matches (personen die via de sociale netwerken van medewerkers lijken te passen op de betreffende vacature), het aantal referrals (het aantal personen dat door medewerkers is voorgedragen) en het uiteindelijke aantal sollicitaties. Verder zie ik het totaal aantal deelnemers binnen mijn bedrijf, het totale aantal contacten wat via die deelnemers kan worden bereikt en via welke netwerken matches zijn gevonden.

Conclusie
Medio april noemde ik SocialReferral nog een ruwe diamant; ondertussen is het al een behoorlijk glimmende diamant geworden. Voor bedrijven die al de nodige goede ervaringen hebben opgedaan met referral programma’s is SocialReferral een potentieel sterke enabler om het proces voor de eigen medewerkers te faciliteren en te vereenvoudigen.

Aan de andere kant is er nog duidelijk ruimte voor verbetering; zowel in grafisch ontwerp als in interaction design. Maar volgens mij wordt SocialReferral die tijd wel gegund. Daarvoor is de waarde nu al meer dan groot genoeg.

Geef een reactie

12 Comments