‘Miljoenenuitzender’ AamigoO = contractbeheerder Source+

Logo en logotype AamigoO Group Vandaag maakte pennystock EDCC meer bekend over de overname van de mysterieuze ‘uitzender’ AamigoO Groep. Dat bericht bevestigt het vermoeden dat we al eerder hadden: het is niet AamigoO bv dat goed is voor een omzet van EUR 120 miljoen, maar de vandaag onthulde prooi. Die prooi is de zakelijke dienstverlener Source+ te Culemborg.

Source+ is een dochter van J-Merce Holding, een bv van ondernemers Rajesh Singh (39) en Patrick Flaton (32). Deze verder onbekende dertigers verkochten hun bedrijf vorige week maandag voor een pluk aandelen aan EDCC, na het afgelopen zomer te hebben gekocht van oprichters Bas van den Heuvel en Ted van der Gun. Het beursbedrijf EDCC zal de drie dochterondernemingen van Source+ samenvoegen met de lege huls AamigoO dat vijf twintigers diezelfde dag inbrachten. Source+ bestaat uit drie werkmaatschappijen: een contractbeheerder, een payroller en een detacheerder.

En dus geen uitzender, zoals eerder bekendgemaakt. Dat laatste merken we in de geconsolideerde cijfers van Source+, dat een bijzonder lage marge maakt op een naar uitzendbegrippen fors volume. En die toch al lage marge is de laatste jaren nog verder gedaald.

Source+ omzet (in miljoenen EUR) en brutomarge (in %) tussen 2004 en 2009

Source+ omzet (in miljoenen EUR) en brutomarge (in %) tussen 2004 en 2009.

Dat Source+ de omzet wel flink wist op te stuwen, is niet vreemd. Slechts 11% van de omzet heeft betrekking op detachering. In 2008 stonden nog 177 voornamelijk IT-professionals op de loonlijst van Source+. De bulk, bijna tweederde, van de omzet (van 2008) komt voort uit contractbeheer en nog eens een kwart uit payrolling. Op deze activiteiten maakt Source brutomarges van respectievelijk 1,8% en 3,3%. Feitelijk vloeit het grootste deel van het geld uit het inhuurbudget van klanten door Source+ heen. Van die tientallen miljoenen euro’s die Source+ als omzet kan claimen, roomt het bedrijf voor het contractbeheer of de loonverwerking een miniem beetje af.

Prijsbeuker
Het is daarom nogal merkwaardig dat het beursgaande AamigoO voor zichzelf de veel lucratievere term ‘uitzendgroep’ reserveert. Als het fusiebedrijf een uitzender is, dan vooral een prijsbeuker.

En wel een prijsbeuker die vooral in volume wil groeien. Want tegenover de lage marges staan gelijkblijvende kosten. De hefboom werkt het best als het aantal loonstrookjes dat AamigoO verwerkt, fors toeneemt. Het persbericht noemt een omzetdoelstelling van EUR 200 miljoen in 2014.

Reclamemiljoenen?
Voor die groei zal AamigoO met de spoedig uit te voeren emissie kapitaal bijeenharken. Het valt te verwachten dat het grootste deel van het op te halen geld in de reclamebranche wordt gedumpt. Want voor een groot volume is een goede naamsbekendheid noodzakelijk.

Van dat aapje zullen we niet gauw af zijn…

Geef een reactie

3 Comments
  • Doei40
    says:

    Vergeet niet dat de tijd nu helemaal klaar is voor het digitale internet tijdperk, destijds had Randstad erg inovatieve ideëen, helaas was de tijd er niet rijp voor.

    Zoals het CBS aangeeft: Medio 2000 hebben zeven van de tien personen een computer thuis, vier van de tien hebben een aansluiting op het internet.
    per 1 december 2010 heeft 93% een pc in combi met internet.

    De markt is er klaar voor…….reken maar!!!!!!!!!

  • Marc Drees
    says:

    Een interessante quote in het persbericht is de volgende :
    Zij zijn actief met vernieuwende dienstverlening op basis van social media. Deze activiteiten betreffen met name het innovatieve uitzendconcept waarbij werkgevers en werkzoekenden online aan elkaar worden gekoppeld.
     
    Misschien zijn er mensen die ouder zijn dan de C-level execs van AamigoO (van 26 – 41 jaar) die zich Hedson herinneren? Een ambitieus project van Randstad dat tot het nodige bloedvergieten heeft geleid en wat catastrofaal is geimplodeerd? AamigoO mede-opichter Koen Bekkering was 15/16 jaar toen Hedson implodeerde en zal daar in ieder geval weinig van hebben meegekregen.
     
    En juist Bekkering lijkt de man met het idee voor die vernieuwende dienstverlening op basis van social media, hij is de CIO die volgens het persbericht al sinds 21 jarige leeftijd ondernemer is en ondertussen bij verschillende grootschalige internet activiteiten betrokken is geweest. Welke dat zijn wordt niet nader genoemd, zijn LinkedIn profiel is in die zin inzichtgevender; zijn recente verleden lijkt echter vooral uit studeren te hebben bestaan. Er wordt in ieder geval geen melding gemaakt van grootschalige Internet activiteiten…
     
    Dat aapje kan dus wel eens snel op de schouder van Bekkering komen te zitten als half 2011 geen vernieuwende dienstverlening wordt gelanceerd. En als niet goed naar de lessen van Hedson wordt geluisterd kan die vernieuwende dienstverlening ook zeer goed in een herhaling van zetten eindigen. Voorzichtigheid lijkt geboden!