Social media is een hype. Zo. Dat heb ik gezegd. Heerlijk, de kans dat ik nu twitterend Nederland over me heen krijg is groot. Hoe KAN ik dit zeggen? Social media een hype, iedereen weet toch dat Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn met de dag groeien? Iedereen weet toch dat marketing acties tegenwoordig viral moeten zijn, dat werkgevers een Facebookpagina moeten hebben als ze de generatie Y willen binnenhalen en e-recruitment is het toch helemaal voor de werkgever 2.0?
NOT.
Het spijt me. Social media gaat je bedrijf niet van de ondergang redden. Je vergrijsde personeelbestand wordt niet groener, alleen maar omdat je leuke vacatures deelt op Twitter. Ook niet omdat al je werknemers op LinkedIn zitten en jouw bedrijf net een prachtige bedrijfsfilm op het profiel heeft gezet. Social media zijn tools die je kunt inzetten ter ondersteuning van je marketing- en communicatiestrategie. Maar niet meer dan dat.
Goeroes
Sinds ik op Twitter zit heb ik het aantal zelfbenoemde social media goeroes dagelijks zien toenemen. Het is big business. Het is magic-marketing en wie het onder de knie heeft komt gouden bergen toe. Maar het is voor veel gevestigde bedrijven geen gemakkelijke kost. Hoe krijg je volgers, likes, hoe wordt je content gedeeld en zorg je dat er over je gepraat wordt? Alleen ‘echte’ goeroes hebben hier een antwoord op. Big business, zoals ik al zei.
To be or not be
Maar nu komt het geheim dat ik ga verklappen. Je kunt als bedrijf nog zo goed worden in het gebruik van social media, als je niet de moeite waard bent dan wordt je niet gehoord. Of gedeeld. Of geliked. De allergrootste ontwikkeling, die het afgelopen decennium heeft plaatsgevonden sinds de opkomst van social media, is namelijk niet de nieuwe manier van communiceren, maar de nieuwe manier van zijn. Persoonlijk, authentiek, transparant, eerlijk, gepassioneerd. Intrinsieke waarden, die uit het hart van het bedrijf moeten komen en middels het juiste management de gehele organisatie moeten bezielen. Vind daar eerst maar eens een goeroe voor. Ik ken er één.
Authenticiteit
Pas als een organisatie zich die waarden heeft eigen gemaakt, kan ze er een nieuwe marketing- en communicatie strategie op bouwen. En pas daarna kan ze social media gaan inzetten. Hell, je kunt er zelfs een stagiair op zetten, zo lang je deze maar goed begeleid. Maar als deze intrinsieke waarden niet omarmd worden binnen het bedrijf, of slechts beperkt tot die ene community manager, dan kun je er tien social media goeroes opzetten: het gaat je veel kosten en je krijgt er niets voor terug. Het gebakken lucht complex. Die schaarse Millennial die jij op het oog had prikt er namelijk toch wel doorheen. En als er een ding is waar Millennials nog meer van houden dan van Facebook, dan is het wel authenticiteit. Gebakken lucht? Ze zijn niet van gisteren…
Dit gastblog is geschreven door Karlijn Fiesler, communicatie & PR adviseur van studentenuitzendbureau StudentenWerk.
Stefan Noordhoek
says:Hoi Karlijn. Goed verhaal. En helemaal waar. ‘k Had je blog vorige week aangeklikt maar nog ongelezen open staat in een tabblad van FF. Toen ik ‘m vanochtend doorlas was ik de link met jou vergeten en dacht ik bij het lezen van de zin: “ik ken er één.” direct, “ik ook”.
We bedoelen dezelfde. Mevrouw Tappin idd.
PS. Het schijnt leuk koffie drinken en taart eten met ‘r te zijn.
hans van breukelen
says:wie is die ene goeroe dan Karlijn, want daar mioeten we mee gaan praten! goed stuk, compliment! hans
Jasper Ludolph
says:@hans effe kijken in mijn glazen bol… ik dénk Ingrid Tappin. Maar ik kan er naast zitten 😉
Karlijn Fiesler
says:Dank! En de glazen bol van Jasper heeft gelijk!
sander klarenbeek
says:@Karlijn – goed stuk hoor! En duidelijke stelling/mening.
Ik denk dat je direct het probleem dat er heerst aansnijd – namelijk dat Social Media zeker een toegevoegde waarde kan zijn, maar dat dit pas (mogelijk) succesvol kan zijn op het moment dat je vanuit je eigen organisatie weet hoe je het moet implementeren. Dit is dus heel anders dan je op alle mogelijk website aanmelden met een profiel en zeggen dat je gebruik maakt van Social Media. Want daardoor wordt het een hype die het eigenlijk niet hoeft te zijn.
En het is natuurlijk typisch nederlands om er als “goeroe” veel geld mee te kunnen verdienen 🙂
Dat dan weer wel…..
Karlijn Fiesler
says:@Sander @Jasper om het dan toch nog tot 140 tekens te reduceren (voor Dirk):
Communicatie moet uit het hart van de organisatie komen?
Jasper Ludolph
says:@Karlijn: ja. En succes is volgens mij sterk persoonlijk afhankelijk. De vraag is in hoeverre je dat kan sturen. Maar zeer beperkt volgens mij. Overigens schrik ik dan wel weer van een woordvoerder van het NCC die de mogelijkheden van sociale media onderschat, to put it mildly. Zie: https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1789491/2011/01/06/Sociale-media-genegeerd-bij-info-over-crisis.dhtml
Jasper Ludolph
says:Karlijn, helemaal eens. Helaas is de dagelijkse praktijk in veel organisaties nog steeds dat organisatie en (online) communicatie twee werelden zijn. Communicatieadviseurs zijn veel bezig met het gunstig beïnvloeden van het imago van een organisatie, terwijl de werkelijkheid gemaakt wordt aan de bestuurstafel. Terwijl die werkelijkheid óók of misschien wel juist communicatie is.
Het is een lastig probleem, overigens. Lees ook het verhaal over transparantie van Betteke van Ruler in de Communicatie van december (“Openheid klinkt mooi: Leuk voor de zondag, maar onwerkbaar op maandag”.) Mooi in theorie, maar de werkelijkheid is dat er soms andere belangen spelen.
Het mooist is natuurlijk als de managers/directeuren van een organisatie gevoel hebben voor communicatie. En ik vermoed dat communicatieadviseurs meer bedrijfskundig/organisatiestrategisch inzicht zouden moeten hebben.
Social media werken vooral als ze gebruikt worden door mensen die mandaat hebben, het medium internet snappen, en persoonlijk durven zijn. Dat vraagt om strategische communicatieadviseurs, met de nadruk op strategisch. En dan bedoel ik organisatietrategisch.
My 2 cents,
Jasper
Gert
says:helemaal me eens. vernis bladdert tzt af.
schrijvers/twitteraars (“goeroes”?) mbt authenticiteit en dergelijke: @umairh (The New Capitalist Manifesto) en @jhagel (The power of pull, Edge perspectives)
Karlijn Fiesler
says:Zucht. Heb ik me heolemaal ingelogd bij HR base. Zelfs nog ergens een vreselijke profielfoto onder mijn stoel vandaan getoverd, want anders kon ik geen lid worden, wil ik mijn reactie plaatsen word ik gedist door Captcha. Zowel in Firefox als in IE, eerlijk, ik kom er niet doorheen.
Daarom dan toch maar mijn reactie op het blog van Michiel, al voelt het toch een beetje alsof ik in herhaling val:
Hoi Michiel. Nou ik heb je gevonden hoor, met dank aan RM. Mijn google alerts komen altijd wat laat binnen 😉 Ik denk dat ik ga reageren op je laatste alinea, want op de site van RM heb ik volgens mij al een en ander beantwoord.
Ik zeg niet dat HET GEBRUIK van Social Media je imago niet kan veranderen. Maar om social media te gebruiken heb je wel een goed verhaal nodig. Dat is mijn boodschap. Communiceren met je werknemers of consumenten via Facebook zou ik absoluut een pre vinden, maar denk je ook niet dat zoiets een bedrijf onmiddellijk dwingt om transparant, persoonlijk en authentiek te zijn? Volgens mij komen we dan toch op hetzelfde uit.
Misschien kan een saai bedrijf, zoals jij het noemt, idd een mooie opleving krijgen als het ineens gebruik gaat maken van social media. Maar naar mijn idee lukt dit pas echt goed als dit initiatief vanuit het management gedragen wordt. Dat zou namelijk betekenen dat de directie van het bedrijf hier daadwerkelijk over heeft nagedacht en kan het wortel schieten.
Michiel Cobben
says:Hoi Karlijn,
Gelukkig, we zijn het eens. Je provocatieve schrijfstijl heeft iig tot veel reacties geleid, well done.
Gefeliciteerd dat je de connectie hebt gevonden op HR base. Blijft wonderlijk dat internet, al geef ik toe dat ik nu wel als een oude, saaie generatie X mastadont klink.
OVerigens normaal gesproken is HR base goed toegankelijk…
Karlijn Fiesler
says:He jammer. We zijn het eens 😉
Blacky
says:Eigenlijk is het associaal media wat niet past wordt verwijderd er wordt gepikt over taal fouten maar de boodschap dat is wat telt.
Je kunt nog zonder taal fouten niks zeggen en met veel taalfouten veel zeggen.
lack box
donderdag 20 januari 2011 22:15
Reageer | Dit is Niet OK | Aanbevolen: 0
RickBreda schreef:
Mocht USG morgen onder de €15 komen, geen paniek!
In tegenstelling tot wat sucker Rally beweery en schrijft, zal USG uiteraard Niet naar de €10 afglijden, also er geen weerstanden tussen die eastern zit!!!
USG heeft prima vooruitzichten, Bohr koersdoelen (ING) en staat in top stocklist!!
Tevens zal het laat cyclische USG hele geode cijfers laten zien en zullen de ABU cijfers dinsdag positief verrassen!!
Dus laat je Niet opnaaien, houdt je stukken goed vast!
Rally lijkt
Maar toch had ik liever dat USG duidelijkheid verschaft wat duitse vorderingen betreft.
Indien ze daar geen last van hebben moeten ze dat naar buiten brengen en wel last dan ook.
Nu zetten ze bij elke vacature dat ze lid zijn van BZA.
Ik had het toch al naar buiten gebracht rond kerstmis en nu dat recruitment matters mijn duitse achtergrond heeft weg gehaald Ben ik pissig .
USG kan shoppen voor 375 miljoen laat me niet lachen .
Stond onder de top 5 views omdat ik daar had gepost dat Usg en andere Top UItzenders Misschien een probleem hebben.Met prachtige videeeeooos nota bene.
En straks weer een duitse special door wilbert /pokers Liaer en Marc drees.
Rene Versteegh
says:Karlijn, jouw verhaal snijdt hout. Waar 10 jaar geleden het totaal hysterische credo was “we moeten iets met internet” is het nu “we moeten iets met social media”. En daar ontlenen allerlei zelfbenoemde LinkedIn goeroes en Intelligence Groups (zie ook het uitstekende blog van Marc Drees van dinsdag) hun indentiteit aan.
En uhm, Roel, wel goed lezen hè?! Er wordt hier absoluut niet gezegd dat social media onbelangrijk zijn, de auteur stelt alleen dat je ze pas effectief kan inzetten als de rest van je verhaal klopt en constateert dat dit nogal eens wordt vergeten.
Dirk Goossens
says:Toch verwoordt je het op een inizchtgevende manier:
De allergrootste ontwikkeling, die het afgelopen decennium heeft plaatsgevonden sinds de opkomst van social media, is namelijk niet de nieuwe manier van communiceren, maar de nieuwe manier van zijn.
Wat denk je, is correlatie hier causatie?
Karlijn Fiesler
says:Ja dat denk ik wel. Je wordt dmv het nieuwe communiceren (online conversatie, delen relevante content, opinies all over the place etc) sneller gedwongen om een goed, duidelijk, onderbouwd (business) verhaal hebben.
Dirk Goossens
says:Kunnen we het reduceren tot al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel?
Roel Haanappel
says:ha, ha
Roel Haanappel
says:De strekking van dit verhaal over transparantie en authentiek zijn hebben eigenlijk niets met communicatiekanalen te maken, waaronder social media. Je zou dit altijd al moeten zijn om het simpele feit dat mensen zo met elkaar willen omgaan. Wel is het zo dat je als organisatie flink kan struikelen als je niet transparant en authenthiek bent door social media. Er wordt namelijk over je bedrijf gepraat wat voor iedereen zichtbaar is. Mede dankzij social media gaan we weer terug naar vakmanschap (verstand van zaken hebben en gewoon je werk goed doen, klantenservice centraal stellen in je organisatie etc.) en eerlijkheid.
Karlijn Fiesler
says:Dat is on the spot precies de strekking van mijn verhaal, maar dan in minder zinnen. Maar dan is het geen blog meer…
Danny Valize
says:Zou Roel’s opmerking nog verder te comprimeren zijn naar formaatje tweet?
Karlijn Fiesler
says:met bit.ly kom je een heel eind 😉
Danny Valize
says:Zo’n provocatieve kop boven een artikel doet altijd goed lezen. Ben er nu ook weer ingetuind 😉
Eerlijk is eerlijk, het leest als een stukje vermaak maar in werkelijkheid zeg je twee totaal verschillende dingen die – in je stuk althans – nauwelijks iets met elkaar te maken hebben. De verbanden leg je niet.
Enerzijds impliceer je met ‘hype’ de massahysterie waar de gehele internetpopulatie blijkbaar aan lijdt, anderzijds noem je het gebrek aan authenticiteit bij bedrijven die in social media kansen zien en dus daarmee experimenteren. Natuurlijk zijn niet alle organisaties daarin even succesvol. Websites van 15 jaar geleden waren dat ook niet en het internet was begin jaren 90 ook maar ‘een hype’. Kijk waar we nu staan. Social media zijn een onderdeel geworden van de maatschappij.
Als je bedoelt dat het bij bedrijven teveel gehyped wordt dan heb je een punt. Maar de organisaties die je hier de les leest zijn ook jouw bestaansrecht, beste arbeidsmarktcommunicatie2.0, GENERATIE Y en Z-connaisseur. Dus niet zo boos doen en help die bedrijven en help ze goed. Ik wens je daarbij heel veel succes en werkvreugde toe.
Michiel Cobben
says:Karlijn,
je poneert een mooie mening, met ferme taal. Ik ken echter persoonlijk niemand die het ermee oneens zal zijn. Toch beweer je een tegendraads geluid te laten horen.
Wie (welke goeroe, naam en toenaam graag) heeft ooit waar (een linkje zou handig zijn) beweert dat je met Social Media alleen je arbeidsmarktimago kan oppoetsen?
Karlijn Fiesler
says:Hallo Michiel, mijn bewering stelt dat het gebruik van social media gehyped wordt en door veel organisaties (zowel op HR als marketing niveau) nu wordt gezien als middel om jongeren te bereiken / merk onder de aandacht brengen. Het is ook een prachtig middel, maar werkt alleen als je daadwerkelijk een goed, onderbouwd verhaal hebt. Voor wat betreft goeroes: het zou mooi zijn als ze daar wat meer over schrijven en niet alleen over hoe je de tools gebruikt. https://www.recruitmentdirectory.com.au/Blog
(btw een goed blog verder)
Ruben @ Poolz
says:https://www.hrbase.nl/profiles/blogs/ga-op-facebook-twitter-hyves
Dirk Goossens
says:Volgens mij stinken we minder naar zweet als we onze porieën open zettten. Nogal hyperig om dan te beweren dat we een andere manier van zijn zijn hebben bereikt.
Karlijn Fiesler
says:Die hebben we ook niet bereikt. Maar de boodschap is: met alle social media tools die er vandaag de dag zijn, kan een bedrijf alleen een echt succesvolle communicatiestrategie hebben als deze transparant en authentiek blijft. Simpelweg omdat je er anders doorheen prikt. Dat is geen hype, maar de kern vanhet verhaal.
Dirk Goossens
says:Poriën; spelfouten horen ook bij het nieuwe zijn. Overigens een fris blog natuurlijk, vooral als transparantie beperkt mag blijven tot de buitenkant. Als je ook door de kern kunt kijken blijft er weinig over.