Online referral is dood en begraven. Tenminste, dat dacht ik. Maar in het land van de onbegrensde mogelijkheden, en de geboortegrond van massive failure Jobster, is een nieuwe online referral site opgestaan: TopProspect. En wat zegt TopProspect over zichzelf?:
When we first started, we realized that the best introduction to a company is through a trusted referral. We then set out to make the process more accessible and efficient. We use machine learning to suggest potential matches for your friends, and we reward your efforts to make connections. When someone is successfully hired through an introduction you make on the site, the employer will pay you a referral bonus ranging upwards of $10,000.
Ja, dit is nieuw… Maar misschien heeft TopProspect het geheim ontdekt om online referrals succesvol te maken. Let’s see.
De homepage
Zo ziet de homepage van TopProspect er uit:
Een goed vormgegeven homepage, de mogelijkheid om met je LinkedIn of Facebook account in te loggen en een visueel duidelijke incentive voor potentiele referrers om hier aan de slag te gaan. So far, so good. Maar dit is exact hetzelfde model als Spotajob, Zubka, Friendhunter en al die andere online referral sites die ondertussen compost zijn geworden. Eens kijken of TopProspect in haar proces iets heeft bedacht om er wel een succes van te maken.
Als ik via LinkedIn ben ingelogd (waarom heeft nog geen enkele site die inlog via LinkedIn vriendelijker gemaakt door het in de site zelf op te nemen, met dezelfde look en feel?) zie ik dit:
Het arme TopProspect probeert mijn connecties uit LinkedIn te krijgen. Maar met 0 connecties gaat dat natuurlijk niet lukken… En daarmee is er natuurlijk ook een probleem voor de leuke functie die TopProspect te bieden heeft. Want ze probeert ‘haar’ vacatures te matchen met mijn connecties. En dat is natuurlijk een aanzienlijke verbetering in vergelijking met alle andere niet-succesvolle online referrals tools. TopProspect maakt het mij bijzonder eenvoudig om geschikte kandidaten te vinden op basis van mijn LinkedIn connecties. En hoe makkelijker je het maakt voor je bezoeker, hoe groter de kans dat hij/zij ook actie onderneemt.
De belangrijkste vraag hier is natuurlijk: hoe goed is TopProspect in het matchen van mijn connecties met de vacatures? Dit is met name van belang omdat ik een vacature maar aan een beperkt aantal connecties (maximaal 3) kan doorsturen. Maar als TopProspect niet in staat is om een zorgvuldige match te maken kan ik TopProspect niet gebruiken. Met andere woorden TopProspect heeft het zichzelf bijzonder moeilijk gemaakt. Door er op te vertrouwen dat een matching algoritme beter in staat is om de juiste matches te vinden dan de referrer zelf. Oops…
Zonder connecties kan ik geen actie naar LinkedIn vriendjes nemen, maar gelukkig heb ik een omweg gevonden. Als ik op een vacature in bovenstaande lijst klik, krijg ik dit te zien:
Jawel, ik kan de vacature broadcasten naar LinkedIn, Twitter en Facebook, en ik kan de vacature ook via e-mail versturen. Maar ik klik natuurlijk op de knop Suggest this job to a friend:
Wat hier, enigszins ongelukkig, wordt getoond is een lijst met geschikte kandidaten uit LinkedIn (ik ben geschikt!) en de mogelijkheid om deze toe te voegen tot een lijst van maximaal drie mensen die deze vacature via mij gaan ontvangen. Ziedaar! Ik kan de functionaliteit van TopProspect toch testen, zelfs zonder LinkedIn connecties.
Het is overigens ongelofelijk stom dat TopProspect hier niet in dezelfde opstelling de mogelijkheid biedt om e-mail adressen in dat rijtje van drie op te kunnen nemen. Tenslotte zijn er mogelijk mensen die voor deze functie geschikt zijn maar niet via LinkedIn met mij verbonden zijn. Of, zoals ik al eerder meldde, connecties die beter geschikt zijn voor deze functie dan de matches die TopProspect voor mij heeft gevonden.
Verder weet ik niet of ik nou een notificatie via LinkedIn krijg of via e-mail. En da’s evenmin slim van TopProspect, tenzij iedere Amerikaan continu op LinkedIn zit te wachten op interessante banen… Geef de optie om bij een LinkedIn connectie een e-mail adres op te geven, zodat de notificatie op zijn minst naar beide adressen gestuurd kan worden.
En dat is het wel zo’n beetje. TopProspect is blijkbaar niet helemaal zeker van haar business model, want ze laat op mijn profiel ook zien welk vacatures voor mij geschikt zouden zijn. Da’s aardig, maar volgens mij was ik hier om als bountyhunter mijn vrienden te verpatsen voor geld. Waarom zou ik mezelf voor niets verkopen?
Voor de volledigheid ook nog even het proces zoals dat volgens TopProspect verloopt:
Yep, dat is het bekende proces dat evenmin heeft gewerkt voor Zubka, Jobster, Friendhunter, Spotajob en vele, vele anderen.
Conclusie
TopProspect is een fraai vormgegeven site die aantoont dat het collectieve geheugen last heeft van vergevorde Alzheimer. De site biedt een online referral service die al aan de basis heeft gestaan van veel verspilde dollars en euro’s. Maar mogelijk raakt TopProspect met een kleine vernieuwing net de sweet spot die online referral via Internet wel succesvol maken. Ze maakt het makkelijk voor LinkedIn en Facebook gebruikers om hun connecties te informeren over een mogelijk geschikte vacature. Helaas maakt TopProspect het zichzelf onnodig moeilijk door de gebruiker niet de mogelijkheid te bieden zelf connecties te koppelen aan een vacature. TopProspect denkt blijkbaar dat haar matching functie altijd de beste kandidaten vindt…
De sweet spot wordt op dit moment dus overruled door een enorme sour spot. Maar die kan nog worden weggenomen door TopProspect. Blijft de vraag of deze sweet spot dan wel voldoende is om er een succes van te maken. Ik zet er nog geen Euro op…
3 Comments