Zoals beloofd ga ik mijn zoektocht naar de beste intermediar site van Nederland beginnen met Randstad Nederland. Gewoon meteen de grootste uitzender pakken is natuurlijk het allerbeste. Dan heb ik meteen een ijkpunt om de andere uitzenders mee te gaan vergelijken. Toch? Hoewel, dat valt natuurlijk nog wel te bezien. Want hoe goed is die site van Randstad nu eigenlijk?
Om dat te bepalen ga ik de site eens grondig onder de loep nemen. En op basis van een drietal gedetailleerde vragenlijsten vaststellen wat nou eigenlijk de kwaliteit van ‘s lands grootste uitzender is; vanuit het perspectief van de nietsvermoedende werkzoeker dan wel te verstaan. Ik ben bijzonder benieuwd…
Zoeken naar vacatures
Waar begin je mee, als je je als gemiddelde werkzoeker richting de site van een uitzender begeeft? Natuurlijk! Met de homepage. En die ziet er voor Randstad Nederland als volgt uit:
Kijk, gezellig! Vrolijk lachende mensen. Ik ben benieuwd hoe vaak ik dit soort beelden in de komende weken te zien zal krijgen. Ik schat in dat het wel eens misselijkmakend vaak zal zijn…
In het geval van Randstad duurt het overigens tergend lang voordat je de homepage te zien krijgt. Ik schat in dat ‘s lands grootste uitzender hier al meteen een aardig percentage bezoekers verliest. En ook de homepage zal de nodige bezoekers in verwarring achterlaten. Randstad heeft duidelijk moeite met kiezen, waardoor er een merkwaardige mix van informatie voor werkzoekers en werkgevers te vinden is. Ik vraag me af hoe die verhoudingen liggen bij het volume aan bezoekers… De kunst van het weglaten moet Randstad nog duidelijk leren.
Er is wel een duidelijke snelzoekfunctie met een veld teveel (afstand). En dat > tekentje moet de zoekknop voorstellen. Waarom zet je daar dan niet gewoon een knop met de tekst Zoek neer? Lees Don’t make me think! Afijn, er is een duidelijke zoekfunctie, en er is een functie voor uitgebreid zoeken. Of toch niet?:
Nee dus! Ik ga naar het zoekresultaat waar ik aan de linkerzijde de zoekfacets zie waar ik mee kan verfijnen. Maar ik wilde gewoon naar een zoekfunctie met veel velden waar ik een keuze uit kon maken. Dit is een vorm van denken voor de werkzoeker die ik niet in dank afneem. Ik moet me suf scrollen en allerlei facets verder openklappen om te vinden wat ik zoek. Geen dienstverlening.
Verder viel mij nog het volgende op bij een niet door de Randstad site herkende plaatsnaam:
Een onjuiste foutmelding (‘s Gravenhage bestaat tenslotte wel, de naam zit alleen niet in de tabel van Randstad) die evenmin is geformatteerd. En de foutmelding is niet alleen een onjuiste constatering; het biedt de gebruiker ook geen mogeijkheden om de fout op te lossen. Randstad doet hier heel veel fout…
De score voor dit onderdeel komt voor Randstad Nederland uit op: 0. Met deze score valt Randstad precies op het snijvlak tussen een matige en een redelijke ervaring voor de werkzoeker. Laat ik het dus maar op een redelijk matige ervaring houden…
Beoordelen van en reageren op een vacature
Goed, na de nogal magere ervaring bij het zoeken naar vacatures ga ik nu maar eens kijken of mijn humeur zonniger kan worden bij het bekijken van een vacature. En dit is wat ik zie als ik in het zoekresultaat een vacature aanklik:
Nou, hier laat Randstad zich van een aanzienlijk betere kant zien, met een overzichtelijk opgemaakte vacature inclusief duidelijke calls to action. Alleen dat stompzinnige Google Maps kaartje; wat heb je daar in godsnaam aan? Wel weer een heel aardig accent; het aantal keer dat de vacature bekeken is (224 keer). Toch interessant om te weten, maar ik zou het als werkzoekende nog interessanter vinden hoe vaak er op deze vacature is gesolliciteerd.
Overigens mist Randstad nog wel de optie om de vacature door te plaatsen naar sociale netwerken van de werkzoeker, maar in alle eerlijkheid vraag ik me af hoe vaak dit soort doorplaatsknoppen worden gebruikt.
Het sollicitatieformulier is veel te uitgebreid; hier word ik echt het hemd van het lijf gevraagd. Met akelige AJAX componenten op het sollicitatieformulier zodat ik allerhande foutmeldingen krijg als ik nog in het proces ben om iets te selecteren:
In bovenstaand voorbeeld heb ik op het kalender icoontje geklikt om een geboortedatum te selecteren. Maar als ik dat doe krijg ik niet alleen een kalender te zien, maar ook meteen de foutmelding dat ik een geboortedatum moet invullen. Ja, dat weet ik, daar was ik dus net mee bezig. Kijk niet zo over mijn schouder!
De score voor dit onderdeel komt voor Randstad uit op: +9. Met deze score biedt Randstad de bezoeker voor dit onderdeel een zeer redelijke ervaring; vanaf een score van +17 is er sprake van een goede ervaring.
Automatische e-mail response
Nou, ik ben een heel stuk gelukkiger als werkzoeker na het sollicitatiegedeelte dan ik was na het zoekgedeelte. Kan Randstad die stijgende lijn voortzetten met de laatste stap; de automatische e-mail response op mijn online sollicitatie?
Dit is de e-mail die ik van Randstad ontving.
En deze e-mail is een bijzondere mix van zoet en zuur. Heel zuur is natuurlijk het noreply e-mail adres terwijl het heel zoet is om het e-mail adres van de contactpersoon wel in de e-mail te zien. Hoe krijgt Randstad het voor elkaar om het e-mail adres van de contactpersoon dan niet in de afzender te plaatsen? Best moeilijk om iets zo grandioos te verknoeien.
Zuur is ook het onderwerp (ik mis de naam van het bedrijf en de functie waar ik op heb gesolliciteerd) en het obligate: Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Maar de aanspreekvorm, de overzichtelijke opbouw van de e-mail en de mogelijkheid om naar de site te gaan om meer informatie over mijn sollicitatie te bekijken zijn natuurlijk weer zoete onderdelen.
De score voor dit onderdeel komt voor Randstad Nederland uit op: +10. En hiermee is Randstad er in geslaagd om de laatste stap in het proces als beste af te sluiten! Met een score van +15 had ik een goede ervaring gehad, dus Randstad komt ook hier met een redelijk goede ervaring weg.
Totaalscore en conclusie
Dit is de staffel voor de totaalscore en de bijbehorende ervaring voor de werkzoeker:
- -98 tot –49: een slechte ervaring
- -49 tot 0: een matige ervaring
- 0 tot +49: een redelijke ervaring
- +49 tot +98: een goede ervaring
Met een totaalscore van +19 biedt Randstad de werkgever voor het proces van het zoeken van een vacature tot en met het ontvangen van een reactie op een online sollicitatie dus een redelijke ervaring. En dat is dus helemaal niet slecht! En als Randstad aandacht en zorg zou besteden aan het zoekproces dan gaat het bedrijf zelfs richting een goede ervaring voor de werkzoeker. En ook bij de andere twee onderdelen liggen er nog voldoende kansen, en een geringe inspanning om de ervaring nog aanzienlijk te verbeteren.
Ik vind het een zeer positief begin van mijn zoektocht naar de beste intermediair van Nederland. En ik denk dat de andere partijen nog een zware dobber gaan krijgen aan het resultaat dat Randstad heeft neergezet. Volgende keer ga ik op bezoek bij Tempo-Team.
1 Comment