Enige tijd geleden schreef collega-blogger Rob van Elburg over BraveNewTalent, een site die volgens oprichter Lucian Tarnowski een recruitment game-changer zou zijn:
My Company is going to change recruitment forever
Natuurlijk; dacht Van Elburg, dat heb ik wel eerder gehoord. Als kritische Hollander zette hij onderbouwd vraagtekens bij dit soort uitspraken. Waarbij hij, niet geheel gespeend van enig Nederlands chauvinisme de volgende ronkende observatie deed:
Gelukkig zijn wij in Nederland al veel verder in die belevenis wereld en gaan we langzaam maar zeker naar een next level Social Networking in Recruitment.
Ondertussen zijn we een aantal maanden verder, maar Tarnowski is nog altijd van mening dat BraveNewTalent een Facebook for professionals is. Toe maar. En betekent het dan veel privacyschendingen en nog meer reclame? Of is er waarde voor professionals te onderkennen? En is LinkedIn eigenlijk niet al een Facebook voor professionals? Teveel vragen en daarom de hoogste tijd voor een bezoekje.
BraveNewTalent is bepaald niet bescheiden. En verwarrend
Wat zegt BraveNewTalent over zichzelf?
We are Europe’s first social recruiting platform. We build our clients’ talent communities and then give them the tools to engage, inform and hire from their communities. We allow community members to engage directly with employers.
Europe’s first social recruiting platform? De eerste zin is meteen een ronkend statement en volgens mij tevens aantoonbaar onjuist. Ik weet niet wat er in de landen om ons heen gebeurde, maar IKKI was er al. Maar laat ik mijn aandacht richten op de tweede zin: We build our clients’ talent communities … Is BraveNewTalent een soort white label community tool waarmee bedrijven een talent pool kunnen opbouwen? Maar daar is toch helemaal niets nieuws aan?
Nou, wel volgens BraveNewTalent, die voorafgaand aan de inhoudelijke uitleg eerst weer even ongebreidelijk moet pochen:
By focusing on what gives most value for employers and candidates, which is building talent communities, BraveNewTalent has brought the idea of social recruitment to a whole different level, reinventing its very concept. BraveNewTalent’s flagship product, Talent Words™, drives targeted Generation Y candidates to employers’ profile pages from sources such as Facebook, Twitter, partner websites, societies, and more.
Echt, als je het niet zou weten had je de geboorteplaats van deze site in de VS geplaatst, in plaats van de UK. Maar los van deze misselijkmakende borstklopperij is er ook dit: [BraveNewTalent] drives targeted Generation Y candidates to employers’ profile pages from sources such as Facebook, Twitter, partner websites, societies, and more.
Dat klinkt weer helemaal niet als een white label community tool. Ik ben in de war. Laat ik me maar eens gaan aanleden bij BraveNewTalent en uit proberen vinden wat al deze grootspraak voor mij als targeted Gen Y candidate betekent. Of zou de site soms doorhebben dat ik iets ouder ben?
De homepage
Dit is de homepage van BraveNewTalent:
Een homepage met een ferme brandbox. Met daarin de mogelijkheid om een account aan te maken en de pay-off van BraveNewTalent: Launch your career. En dat kan ik bij BraveNewTalent blijkbaar doen door mijn talenten te ontwikkelen, mijn carrieremogelijkheden te verkennen en mijn droombaan te vinden. Dat is nogal wat!
Als rechtgeaarde Gen-Yer registreer ik me per direct (slechts drie velden, way to go BraveNewWorld!) en na bevestiging via een e-mail krijg ik dit te zien:
Oke, BraveNewTalent wil blijkbaar dat ik werkgevers ga volgen (waarom?) mijn profiel ga uitbreiden (met slechts mijn naam en e-mail adres is mijn profiel al 20% compleet?) en mijzelf onderwijzen. De drie grote buttons spreken voor zichzelf.
Ik ben braaf en begin keurig aan de linkerkant door op Follow Employers te klikken. Waarna ik dit zie:
Ik weet nog steeds niet waarom ik werkgevers zou moeten volgen, maar ik klik er op drie (Google, Apple en Deloitte (ja, ook hier zit die verdomde accountantsclub weer bij)). Dat was het eigenlijk wel zo’n beetje, dus ik snap eerlijk gezegd niet wat dit nou betekent. Lichtelijk verward keer ik terug naar mijn dashboard waar ik de nodige veranderingen bespeur:
Mijn profiel is met deze drie kliks van 20% naar 35% gesprongen! Dat gaat snel… Verder krijg ik een blok met suggested employers te zien, inclusief de merkwaarde tekst Improve your results by choosing further industries. Welke resultaten? Waar heeft BraveNewTalent het over?
Daarnaast staat dominant gemeld dat ik nu de drie werkgevers volg die ik net heb gekozen. Ja, dat weet ik; ik ben een Gen Y-er, niet een vijftiger met een mottig geheugen!
Laat ik maar eens kijken over er achter de knop Build your profile iets meer te beleven valt. Klik:
Nou, er is heel wat te doen wil ik tot een compleet profiel komen. Laat ik maar eens beginnen met de sectie Work, en kijken of ik mijn LinkedIn profiel kan gebruiken. Gelukkig is dat inderdaad het geval. Als ik eenmaal BraveNewTalent toestemming heb gegeven om mijn gegevens op te halen kom ik terug en staat er nog altijd niets ingevuld in mijn werkervaringen. Wel staat de hyperlink Use LinkedIn positions? er nu ineens. Vreemd. En als ik op deze hyperlink klikt, krijg ik vervolgens dit te zien:
Dat is apart. BraveNewTalent laat alle werkervaringen zien, maar om ze ook daadwerkelijk in mijn profiel op te nemen moet ik iedere ervaring selecteren. Waarom BraveNewTalent niet direct alle werkervaringen opneemt in het profiel is mij een raadsel. Nu moet ik overbodige handelingen verrichten om mijn profiel te completeren. En hoe vaak wil iemand een werkervaring uit zijn/haar profiel verwijderen? Onbegrijpelijk.
Dezelfde strategie wordt overigens toegepast met opleidingen. Evenzeer onbegrijpelijk.
Een hele leuke in de categorie Skills wil ik je niet onthouden. Als ik de skill Business en vervolgens Computer aanklik, krijg ik dit aan computerskills te zien:
De wondere wereld die Microsoft heet. En geen enkele andere wereld…
Na enig aanvullend gepruts kan ik mijn online profiel bekijken. En dat ziet er zo uit:
Lekker wit, en ik ben vooral erg tevreden over mijn profielfoto.
Na het (deels) completeren van mijn profiel is het tijd om op de derde knop te klikken: Educate yourself. Wat zou er achter deze deur zitten? Nou, dit:
Dat zijn video’s. En ik heb geen idee waarom ik de gepresenteerde selectie zie. Want had ik niet de bedrijven Google, Apple en Deloitte aangeklikt? Dus waarom krijg ik dan video’s van TNT, Morgan Stanley en IBM te zien? En wat heeft dit met educate yourself te maken? Het is me volstrekt duister, maar BraveNewTalent legt het me ook niet even uit.
En de inconsistentie, die ook op de rest van de site opvallend hoog is, valt me met name op. Ik klik op de knop Educate yourself, ga naar een pagina met de koptekst Videos en in de zoekfunctie staat de tekst Search advice… Er is nog heel wat recht te trekken op de site…
Nou, dat was wel heel erg mager. Maar er is ook nog een onderdeel Discussions:
En daarmee heb ik alles van BraveNewTalent gezien. Tja…En dit is een Facebook voor professionals? Waar dan? BraveNewTalent gaat recruitment voorgoed veranderen? Hoe dan? Er is werkelijk niets van uniciteit in deze site te ontdekken. Sterker nog; de wijze waarop IKKI een community heeft ontwikkeld, zou een voorbeeld moeten zijn voor BraveNewTalent. En niemand zal het in zijn hoofd durven halen om IKKI een game-changer te noemen. Of een site die recruitment voorgoed gaat veranderen.
Nee, deze fraai vormgegeven maar volstrekt saaie site heeft niets in zich om als game-changer te worden gezien. Of het moet de oprichter zijn: Lucian Tarnowski. Deze on-Britse onbeschaamde zelfbevlekker weet onder meer dit over zichzelf en BraveNewTalent te melden op CrunchBase:
He is also winner of the Global Enterprising Young Brit of 2009, Finalist for Young Entrepreneur of the Year and in the UK’s ‘Top 10 Young Entrepreneurs to Watch in 2010’. He was named as one of Britain’s rising business stars by The Spectator Business and is on the UKTI (UK Trade and Investment’s) Global Entrepreneur Program with BraveNewTalent being described by the UK Government as a “Technology Company of Exceptional Potential”.
Dat moet het zijn, game-changing onbeschaamd. En daar krijg je blijkbaar prijzen voor. Maar ja, prijzen zorgen nog niet voor een ervaring die een Gen Yer ertoe laat besluiten in een talent community van een werkgever te gaan zitten. En zich vervolgens af te vragen wat een talent community is als er vervolgens geen zak gebeurt.
Conclusie
BraveNewTalent is vooral een enorme hoeveelheid gebakken lucht komend van haar oprichter Lucian Tarnowski. En daarmee zou de site zomaar succesvol kunnen zijn in een wereld waar 140 tekens vol gebakken lucht steeds vaker als diepgaande analyse worden gezien. Maar als je op zoek bent naar enige werkelijke waarde dan kom je bij BraveNewTalent bedrogen uit. Waarmee de site uiteindelijk zal imploderen, maar ongetwijfeld pas na voldoende geld van anderen te hebben verbrand. Wat leven we toch in een merkwaardige brave new world…
Alexander Crépin
says:@Marc,
Lucian is een uitstekende marketeer die slim insteekt op directie niveaus en zo top down bij HR en/of Recruitment terecht komt.
Zijn visie op het bouwen van talent communities is naar mijn idee prima. Zijn core business is, naar zijn eigen zeggen, het maken van technologie die dit mogelijk maakt. Daarbij biedt hij ook services en dat doet hij door de communities te vullen zodat de bedrijven zich kunnen richten op engagement.
Net als Linkedin en Facebook naar mijn idee nog in de kinderschoenen, staan geldt dit ook voor zijn bedrijf. Ik las dat hij binnenkort de overstap naar de VS hoopt te kunnen maken. Met zijn flair zal hij daar de financiers wel voor weten te vinden.
Marc Drees
says:Volgens mij is BraveNewTalent niets meer en niets minder dan het brand Lucian Tarnowski. Van welk geslacht is het merendeel van de campus recruiters? Volgens mij kwijlt een niet onaanzienlijk deel van dit vrouwelijk geslacht bij de maniertjes en de looks van Tarnowski. En is dat voldoende argumentatie om wat vanuit de bedrijvenkant met BraveNewTalent te doen. Tot het moment dat er geen rooie kroot uit blijkt te komen. Dan zakt het vanzelf de grond in om als mest te dienen voor levensvatbaarder alternatieven. In de tussentijd wordt er ongetwijfeld veel geld verbrand om het brand Lucian Tarnowski te feteren. Hoewel geen Gen Y werkzoeker daar iets mee opschiet…
Bram
says:Wat is eigenlijk het verdienmodel achter de site? Gewoon advertenties?
Ik zie namelijk, als ik even vlug in 3 minuutjes rondkijk, geen betaalde diensten staan bij het werkgever-deel.
Michiel Cobben
says:Leuk artikel.
Als je niks invult krijg je als gesuggereerde werkgever Procter & Gamble te zien (van wat ik van jou weet weet ik niet of dat een goed idee is). En hoe meer je invult deste meer opties verdwijnen. Tot je nog slechts advocaat bij Eversheds kan worden. Mr. Marc Drees, i rest my case…