In de zomer van 2009 lanceerde WerkenbijMerken volgens eigen zeggen als:
een nieuwe startpagina, bedoelt voor iedereen die zich oriënteert op de arbeidsmarkt. Bijzonder is de match op bedrijfscultuur en merkbeleving: de mens en het bedrijf staan centraal, niet de vacature.
Na evaluatie van de site kwam ik tot de conclusie dat WerkenbijMerken niets anders was dan een zoveelste personal branding site. Onderscheidende toegevoegde waarde voor een werkzoeker kon ik toendertijd in ieder geval niet ontdekken.
Maar ondanks dat gebrek aan onderscheidend vermogen bestaat de site nog altijd. Getuige een persbericht waarin de site de TalentMatch widget lanceert. Een mondvol, maar deze widget moet ervoor gaan zorgen dat werkzoekers op meer vacaturesites hun (Werken bij Merken) match met werkgevers gaan zien. Met als ongetwijfeld afgeleide bedoeling dat meer werkzoekers hun profiel bij Werken bij Merken gaan aanmaken. In potentie interessant, maar daar is wel heel veel voor nodig. Teveel, naar mijn mening.
Voordat ik de TalentMatch widget bekijk, maak ik eerst maar even een nieuw profiel aan op de site. Het is tenslotte al anderhalf jaar geleden, en ik heb geen idee wat ik toen allemaal heb ingevuld.
HeyProfiler
Werken bij Merken ziet zichzelf als de stemwijzer voor studerend en werkend Nederland. In het geval van Werken bij Merken moet ik door de HeyProfiler stemwijzer van 22 vragen heenploeteren. Maar als ik dat eenmaal heb gedaan, krijg ik dit te zien:
ABN AMRO, echt waar?
Waarbij ik direct constateer dat vraag 5 geen knock-out vraag is:
Want op deze vraag heb ik de keuze Klein geselecteerd. Maar ik match voor 97% met ABN AMRO. Waarbij ik bij alle vragen persoonlijke vrijheid, creativiteit, ondernemersschap en projectmatig werken als belangrijkste heb gekozen. Ik vraag me af hoe dat HeyProfiler matching algoritme werkt. Of zou ABN AMRO consequent gelogen hebben toen ze haar profiel invulde?
Overigens zitten er nauwelijks werkgevers in die HeyProfiler. Volgens de footer van de site nemen 40 werkgevers deel; op de Over ons pagina stelt Werken bij Merken het volgende:
Werken bij Merken kijkt [..] naar jouw voorkeuren en persoonlijkheid en matcht jouw personal brand gratis via de Hey Profiler met het merk en de bedrijfscultuur van nu al meer dan 60 Nederlandse topwerkgevers.
Maar of het er nou 40 danwel 60 zijn, dat is natuurlijk een fractie van het totaal aantal werkgevers in ons land. Waarmee de waarde van deze stemwijzer voor een werkzoeker meteen tot ver beneden het vriespunt zakt. Tenzij die werkzoeker toevallig alleen bij een (heel) grote onderneming wil werken en die onderneming toevallig ook een profiel bij Werken bij Merken heeft aangemaakt. Teveel toevalligheden in mijn optiek. Dat wordt een wel heel select clubje. Voor de rest van ondernemend en werkend Nederland biedt Werken bij Merken dus geen toegevoegde waarde.
TalentMatch widget
Desondanks denkt Werken bij Merken haar positie te versterken door de TalentMatch widget uit te brengen. Maar wat is dat eigenlijk? Nou, volgens Werken bij Merken het volgende:
Gezien het bijzonder beperkte bereik van Werken bij Merken is de kans dat een werkzoeker deze widget regelmatig zal tegenkomen wel zeer beperkt. Want wat is er allemaal nodig om deze widget te kunnen zien:
- De werkgever moet een profiel bij Werken bij Merken hebben
- De werkzoeker moet een profiel bij Werken bij Merken hebben
- De werkzoeker moet bij Werken bij Merken ingelogd zijn
- De wervings- of vacaturesite moet de Talentmatch widget hebben geplaatst
En dan zijn er nog de volgende vragen: hoe ziet die TalentMatch widget eruit en wat kan ik (als werkzoeker) er vervolgens mee? Het antwoord op die laatste vraag wordt door Werken bij Merken in haar persbericht gegeven:
De TalentMatchwidget is al op verschillende vacaturesites te zien. Wanneer je een vacature bekijkt zie je direct of de werkgever bij jou past. Is de vacature aantrekkelijk en matcht de werkgever met jouw voorkeuren? Dan sta je niet langer stil bij de vraag of je wilt solliciteren!
Het antwoord op de eerste vraag is een stuk minder eenvoudig. Als ik de hyperlink volg die Werken bij Merken in haar persbericht richting NUwerk heeft opgenomen, krijg ik dit te zien:
Een vacature voor projectmanager bij Achmea. Maar waar is die widget? In geen velden of wegen te herkennen. Tenzij je helemaal naar het einde van de vacature gaat; diep, diep below the fold… Want daar zie ik:
Is dit alles?
Nee, als ik op de widget klik (zou iedere werkzoeker zich dit realiseren?), krijg ik dit te zien:
Inderdaad, ik heb arendsogen nodig m te zien wat hier staat en ik moet ook nog even begrijpen dat mijn waardes groen zijn en die van Achmea blauw. Waarbij ik me en passant afvraag in hoeverre deze twee kleuren een accessibility test zouden doorstaan, maar dit terzijde…
Dit is ‘hem’ dan, de TalentMatch widget.
Leuker wordt het als ik niet ben ingelogd:
En als ik dan op de knop Start klik, krijg ik dit te zien:
Hopla, de HeyProfiler stemwijzer begint. In een poging om in te loggen vul ik mijn gegevens in en klik op Start scan. Maar dat geeft geen positieve reactie van de widget:
Duhhh…
Verder ben ik oprecht benieuwd welk percentage van werkzoekers die in het zoek- en sollicitatieproces al in de fase van het beoordelen van vacatures zitten daadwerkelijk 22 vragen willen gaan invullen om te zien of ze bij Achmea passen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de drop-off rate gigantisch hoog zal zijn…
Conclusie
WerkenbijMerken vervult blijkbaar een behoefte voor een select gezelschap (zeer) grote merken. Anders was de site allang ter ziele geweest. Maar daarbuiten zie ik bijzonder weinig potentie voor verdere groei. Daar gaat ook de merkwaardige TalentMatch widget ook helemaal niets aan veranderen. Als een werkzoeker de widget uberhaupt al ziet. En vervolgens ook nog eens bereid is om 22 vragen van de HeyProfiler stemwijzer te beantwoorden. Nee, het zal bepaald niet storm lopen…
Bjorn Veenstra
says:Hi Marc,
We werken met een klein team heel hard aan Werken bij Merken en zijn trots op de TalentMatchwidget. Met het vertrouwen en de feedback van de deelnemende werkgevers en gebruikers werken we er iedere dag aan om het nog beter te maken en verder door te groeien, dus alle suggesties voor verbeteringen zijn welkom.
Jammer dat jij daarbij primair voor de negatieve insteek kiest. Wij proberen met onze inspiratie & enthousiasme iets moois te betekenen voor werkgevers & werkzoekenden.
Met het bereik en de matches van de TalentMatch-widget zit het wel snor. In antwoord op je vraag: als je eerder bent gematcht dan log je gewoon direct in via de TalentMatch-widget. Je hoeft dus niet opnieuw de vragen te beantwoorden.
Als je er voor open staat om eens inhoudelijk en professioneel van gedachten te wisselen, dan ben je van harte welkom op ons kantoor. We laten ons graag inspireren door de energie en ideeen van anderen.
Bjorn Veenstra
Werken bij Merken
Marc Drees
says:Een klein team, trots op de widget, inspiratie en enthousiasme zijn allemaal prima zaken, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om welke meerwaarde er vanuit het perspectief van een werkzoeker aan HeyProfiler wordt onderkend. En van daaruit aan de TalentMatch widget.
En vanuit dat perspectief is de waarde zeer beperkt. Als dat als primair negatieve insteek wordt ervaren is dat jammer; want dat betekent dat je onvoldoende open staat voor de bevindingen van een kritische werkzoeker.
Overigens kom ik met alle plezier een keer inhoudelijk van gedachten wisselen. Mijn contactgegevens zijn te vinden via de pagina Onze bloggers. Ergens in de lijst is mijn naam te vinden…
En ten aanzien van het operationele detail wat je aanhaalt; ik kan niet inloggen via de widget. Of ik heb het niet kunnen ontdekken. Wat feitelijk exact hetzelfde is.